- iGnu
- Avstängd ●
Det är en rätt enfaldig diskussion det här, ingen som kan se saker och ting från den andra synvinkeln? De facto: musiker tjänar inga pengar på att ge ut skivor längre, klart de vill skydda sina verk på alla sätt som går. Jag tror inte ni inser hur stort det här problemet med piratkopiering är. Det måste vara ett minoritetsbehov att spela sina CDs i datorn? Jag tycker det är bra att man försöker hitta sätt att stoppa kopieringen, för det har definitivt gått för långt. Det har gått så långt att skivbolagen inte längre vågar satsa på udda, små artister, utan alla nya plattor måste ge stora pengar, annars åker artisterna ut. Det resulterar i att det enda vi musikälskare får höra i radio, TV mm är superkommersiellt och icke-nyskapande... boyband, "Supernatural" och dylik dynga. Kent är superba, men de skulle förmodligen inte fått kontrakt om de skickat in en demo i nuläget. Så det enda man kan digga är sina gamla favoriter som släpper nya plattor då och då - det utarmas allt mer vad gäller nya och spännande artister - åtminstone om man ser till vad som kommer från musikens motorväg. Vi som gillar bra musik, om jag får säga så, får börja leta oss ned till småbolag och udda skivsläpp. Det blir att man tappar kollen på musiken tycker jag. Man har ingen aning om vad som är bra, som kommer ut - för bra musik kommer alltid ut, men om det inte finns några kanaler som förbinder den med dig och mig så förblir den ganska udda och oupptäckt. Jag tycker det är synd - det fanns en tid då de stora bolagen satsade hårt på lite mer svåra artister. Och det gick hem. Men idag vågar de inte satsa på oprövade kort - för då går de under. Det är en följd av all piratkopiering. Synd.
Samtidigt tycker jag att skivbolagen kunde nyttjat sig av Napster på något vis, eftersom det var en fantastisk kanal till att upptäcka just sån´t som inte är überkommersialiserat. Jag hittade t ex Goldfrapp den vägen.
quote:Skapades ursprungligen av: pf:
Det är en rätt enfaldig diskussion det här, ingen som kan se saker och ting från den andra synvinkeln? De facto: musiker tjänar inga pengar på att ge ut skivor längre, klart de vill skydda sina verk på alla sätt som går. Jag tror inte ni inser hur stort det här problemet med piratkopiering är. Det måste vara ett minoritetsbehov att spela sina CDs i datorn? Jag tycker det är bra att man försöker hitta sätt att stoppa kopieringen, för det har definitivt gått för långt. Det har gått så långt att skivbolagen inte längre vågar satsa på udda, små artister, utan alla nya plattor måste ge stora pengar, annars åker artisterna ut. Det resulterar i att det enda vi musikälskare får höra i radio, TV mm är superkommersiellt och icke-nyskapande... boyband, "Supernatural" och dylik dynga. Kent är superba, men de skulle förmodligen inte fått kontrakt om de skickat in en demo i nuläget. Så det enda man kan digga är sina gamla favoriter som släpper nya plattor då och då - det utarmas allt mer vad gäller nya och spännande artister - åtminstone om man ser till vad som kommer från musikens motorväg. Vi som gillar bra musik, om jag får säga så, får börja leta oss ned till småbolag och udda skivsläpp. Det blir att man tappar kollen på musiken tycker jag. Man har ingen aning om vad som är bra, som kommer ut - för bra musik kommer alltid ut, men om det inte finns några kanaler som förbinder den med dig och mig så förblir den ganska udda och oupptäckt. Jag tycker det är synd - det fanns en tid då de stora bolagen satsade hårt på lite mer svåra artister. Och det gick hem. Men idag vågar de inte satsa på oprövade kort - för då går de under. Det är en följd av all piratkopiering. Synd.
Samtidigt tycker jag att skivbolagen kunde nyttjat sig av Napster på något vis, eftersom det var en fantastisk kanal till att upptäcka just sån´t som inte är überkommersialiserat. Jag hittade t ex Goldfrapp den vägen.
Är du verkligen säker på att allt detta beror på piratkopiering och inte på ngt annat? Mig veterligen har musikbolagen gjort allt större vinster de senaste åren. Anledning till att de inte satsar på små artister är troligen att det är mer riskabelt och varför göra det när de vet att säkra kort garanterat ger vinst...
//mattan
Mig veterligen har musikbolagen gjort allt större vinster de senaste åren.
Ja de senaste åren "överlag" om du slår ut det på 5 eller 10 år, men inte det senaste året. Det är inte förrän 2001 och senare det börjat kännas av för de stora skivbolagen, och framförallt syns det på det senaste kvartalets (Q1,2002) skivförsäljning. Anledningen är att fler o fler hushåll får snabbare/fast uppkoppling i allt snabbare takt.
Det finns en tredje sida. I USA har skivförsäljningen backat, vinsterna går ner, och klart som sjutton att det är piratkopieringen som gör det.
I en del mindre länder, Frankrike tror jag, har skivförsäljningen i stället ÖKAT... men det är i första hand den inhemska musiken som ökar. Varför det? Jo, för den inhemska musiken finns inte på nätet i så stor utsträckning!
Det finns alltså en chans att piratkopieringen kan minska de stora amerikanska artisternas övertag och göra det mer lönsamt att lansera svenska artister!
Det tycker i alla fall jag att skulle kännas rätt bra. Modern, bra musik för den svenska marknaden, på svenska. Det är en nisch som man verkligen fått leta aktivt efter de senaste åren. Det är nästan bara Winnerbäck som lyckats.
MP3-tips helt apropå detta: Kolla in Tom Nouga, en kille som skulle varit rikskänd sen länge om det funnits en starkare inhemsk musikmarknad. Han gör musik på engelska med sin bror, för USA-marknaden, och gör musik på svenska gratis för de få som hittat honom. Det är poetisk rock med texter om lite andra saker än de flesta.
Tom Nougas hemsida
Nån som vet andra av denna kaliber? (Tipsa gärna, jag samlar på sånt!) Det finns massor av okänd musik, men det mesta är bara wannabe-skit. Bra svenska texter är ovanligt.
quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Mig veterligen har musikbolagen gjort allt större vinster de senaste åren.
Ja de senaste åren "överlag" om du slår ut det på 5 eller 10 år, men inte det senaste året. Det är inte förrän 2001 och senare det börjat kännas av för de stora skivbolagen, och framförallt syns det på det senaste kvartalets (Q1,2002) skivförsäljning. Anledningen är att fler o fler hushåll får snabbare/fast uppkoppling i allt snabbare takt.
ja, om du säger det så, jag är dock skeptisk till att de skulle bero på piratkopiering via bredband...den allmänna nedgången i ekonomin är väl en troligare förklaring...
//mattan
Visst, att skivnolagen ser piratkopieringen som ett problem behöver man ju inte vara Einstein för att räkna ut. Men varför finns piratkopieringen, jo för att den fyller ett behov för människor som inte har råd att köpa skivor för 200 spänn stycket. Jag minns när skivpriserna gick över 100 kr då var det många som sa att nu kommer dom att sluta köpa skivor. nu kostar skivor nästan det dubbla. Jag anser att skivbolagen orsakat situationen själva. Om en ny skiva kostat 89-99 kr tror jag många hade köpt skivan iställaet för att leta efter en taskig .mp3 utgåva utan medföljande matereial m.m. Mp3 skulle däremot kunnat vara inkörsporten när man ska köpa skivor.
Det jag vänder mig mot är tvåfalt:
Genom att kopieringsskydda skivor så klämmer man åt fel grupp, dvs dom som faktiskt köpt skivan vilket ger helt fel signal. Tänk om man skulle ta och sätta dit dom som följde hastighetsreglerna istället för fortkörarna!!!??
Det andra är att jag faktiskt köpt rätten att använda musiken för mitt privata ändamål genom köpet av skivan, alltså ska dom inte lägga sig i om jag sedan vill kopiera skivan för privat bruk på kassettband, minidisc, mp3 eller vad f-n som helst oavsett om det är analogt eller digitalt. Jag har ju köpt användningsrätten!!!
Om skivindustrin fortsätter på detta viset så gräver dom sin egen grav, men det kanske är lika bra så kommer det kanske ut något nytt mera kundvänligt system att köpa och distribuera musik. Förreseten, behöver vi skivbolag i traditionell mening i dagens informationssamhälle? Dom kanske spelat ut sin roll?
[ 12 Maj 2002, 11:43: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]
quote:Skapades ursprungligen av: Gnuet:
MP3 har fått mig o köpa 4 skivor
Personligen tycker jag att det bara är _bra_ att man kan ladda ner och lyssna på låtarna _innan_ man pungar ut pengar för dem(Gillar inte att köpa ´grisen i säcken´)
Det med tanke på att kvaliten(både artisterna och musiken) på de stora skivbolagens utsläpp sjunkigt lågt, väldigt lågt...(Det är ju bara de stora bolagen som skriker så dom har sig själva att skylla, vem har bett om musik videos som kostar flera miljoner att producera?).
Förväntar de sig att kunder helt okritiskt köper all skit de gör reklam för??(Verkar nästan så!).
Att single försäljningen gått ner beror _inte_ på pirtakopiering utan snarare på att man blir ´överexponerad´(Låtarna spelas ju i radio(För att inte tala om MTV, ZTV, VH1 osv) hela tiden, det är bara att byta kanal och inom 5 min hör man nån av de signlar ´som säljer dåligt´ och bolagan anklagar att de beror på pirtakopiering SUCK!).
För att återgå till ´ämnet´ så har jag numera köpt mig en ny CD-Spelare till datorn som klarar av att läsa skivor skyddade med ´key2audio´(Sony´s skydd), det blev en LG GCC-1208B(Combo). iMac:ens interna CD-RW klarar av Cactus Datashield så nu kan jag till slut få över mina ´skyddade´ skivor till min iPod...
Fattar inte heller hur skivbolagen resonerar när det gäller prishöjningar?
De försöker ju kompensera sjunkande försäljning genom att höja priset vilket i sin tur leder till att folk söker sig till andra sätt att få tag på musiken...
Den här diskussionen kan man forstätta på i all oändligthet...
---
/Samuel
Jag själv bryr mig sällan om att leta efter mp3 på nätet, jag tycker det är jobbigt. Jag köper hellre en CD, det är enklare och man slipper usla rippningar med superlåga bithastigheter.
Hur som helst, jag är inte övertygad om att de som faktiskt laddar hem musik i stor skala förstör för skivindustrin. När man kan ladda hem vad som helst gör man det nog också, inklusive en massa skit, bara för att provlyssna.
Jag har bekanta som laddar ner och byter tonvis med mp3:or och samtidigt köper massor av skivor, de verkar inte "lura" skivbolagen direkt.
Skivbranschen vill hela tiden växa och öka sina marginaler, när försäljningen minskar letar de efter orsaker. Mp3-formatet blir syndabock. Tidigare var det stora hotet MD, före det kassettband...
Sanningen är att alla branscher går upp och ner i perioder!
Jag blir fan förbannad på dessa kopieringsskydd. Så jävla gnidna skivbolagsdirektörer så det är äckligt åt det. Jag köper mina skivor och tänker inte acceptera att jag inte kan spela upp dem i exakt den spelare jag vill.
Fortsätter detta tänker jag ägna mitt liv åt pirata och sprida det gratis!! För det finns alltid nåt sätt att komma runt ett skydd.
quote:Skapades ursprungligen av: pf:
Det måste vara ett minoritetsbehov att spela sina CDs i datorn?
OK, så bara för att det är ett minoritetsbehov så ska det inte tillgodoses? Mig veterligen är macägare i minoritet, ska våra behov bortrationaliseras helt och ignoreras, för att vi är i minoritet? Hur är din tankegång bakom det uttalandet?
Jag kan bara tala för mig själv men jag har utan tvekan köpt många fler skivor på grund av att man kan prova att lyssna på dem innan man köper dem än jag skulle ha gjort om inte möjligheten fanns.
>pf
jag tycker du har ett märkligt resonemang. Jag håller med dig i delar av ditt inlägg, men det verkar nästan som om du tycker synd om de multinationella skivbolagen. Är du medveten om hur stor musikindustrin är? Och tycker du inte det är konstigt att nästan all musik som produceras går via en handfull internationella skivbolag? Ska vi tycka synd om dem när de inte kan öka sin vinst för varje år? Det är ju inte direkt så att de går back, de tjänar bara några miljarder dollar mindre.
Och vad menar du med att musiker inte tjänar pengar på att göra skivor längre? Hängde du med i löpsedelarna för ett tag sen när Withney Houston blev erbjuden en astronomisk summa för att släppa ett antal album till för skivbolaget. Må vara att hon är som du skulle säga ett "säkert kort" att satsa på, det är de "säkra" artisternas musik som piratkopieras i störst skala också, inte sant? Och Withney Houston är knappast ensam. Madonna, Lopez, Robbie Williams, Brittney Spears m.fl lever inte direkt i slummen. Men jag är säker på att du inte tror det heller, och jag kan hålla med dig om att Kent är värda bättre. Och tyvärr finns det väldigt många bra band som aldrig får något skivkontrakt, men jag skulle vilja säga att piratkopieringen har en mycket liten del i det.
Ta bara långfilm och tv-serier som också produceras industriellt. Visst, långfilmer cirkulerar friskt på internet nuförtiden också, men inte alls i samma skala som musiken. Det kommer säkert efter hand som folk får snabbare anslutningar. Men förklarar du det stereotypa amerikanska action/komedi/ochÖvrigSkit-utbudet med piratkopiering? Nej. Har du att välja mellan två filmer där den ena kör med ett lyckat koncept som rent statistisk kommer att spela in mycket pengar så väljer du den framför det osäkra kortet som den andra filmen representerar. Det för att filmbolaget har krav på sig av sina aktieägare att ständigt öka vinsten. Så har du mycket pengar vill du ändå ha mer. (Och jag tänker genast på när filmbolaget som producerade StarTrek inte vågade fortsätta med att låta Klingon ha sitt eget språk. De var rädda att besökarna skulle rata filmerna för att man var tvungen att läsa på en textrad vad klingonerna sa. Så de fick gå tillbaka till att prata amerikanska.)
Nä, att det görs jävligt mycket dålig musik, film och tv har nog betydligt fler bottnar än piratkopiering. Kapitalismen kommer i slutet förgöra sig själv.
Hej...
Skulle det vara ´minoritetsbehov´ att kunna spela CD i datorn, tillåt mig tvivla..
Även om man själv inte lyckas ´rippa´(För att få över den i ex sin iPod) en skiva som man köpt så kan man ge se på att nån annan redan gjort det och då tycker jag att man har rätt att ladda ner den från nätet, man har ju redan betalt för den så att säga...
Det som är lite småroligt här är att stora bolag som ex. Sony i det här fallet är just för stort..
De har delade intressen, en del som tillverkar hårdvara(MD, CD-läsare, DVD osv) och en annan del som tillverkar produkter som inte ens fungerar i företagets egna produkter!(Ja, vissa Sony spelare har problem med key2audio skivor som just råkar vara Sony´s sätt att skydda musik på CD).
Så länge skydd finns så finns det även vägar runt skydden...
http://www.cdfreaks.com
Läsvärt..
---
/Samuel
quote:Skapades ursprungligen av: tott:
Jag själv bryr mig sällan om att leta efter mp3 på nätet, jag tycker det är jobbigt. Jag köper hellre en CD, det är enklare och man slipper usla rippningar med superlåga bithastigheter.
Ibland är det just den här tröskeln som hindrar folk att kopiera, för det är sällan moral och medkänsla för dom som skapat innehållet. Kopieringsskydden, hur illa man än tycker om dom, kanske kan ha den effekten att det blir en liten tröskel till för Svensson, som gör att han hellre köper skivan än kopierar den. Pris, tillgänglighet och enkelhet är det som avgör vad folk väljer. Numera är det så otroligt enkelt att bränna av en skiva att många gör det heller än köper ett eget exemplar. Napster gjorde musiken väldigt tillgänglig för folket. Och priset på CD avskräcker från köp.
Hur som helst, jag är inte övertygad om att de som faktiskt laddar hem musik i stor skala förstör för skivindustrin. När man kan ladda hem vad som helst gör man det nog också, inklusive en massa skit, bara för att provlyssna.
Jag har bekanta som laddar ner och byter tonvis med mp3:or och samtidigt köper massor av skivor, de verkar inte "lura" skivbolagen direkt.
Jag kan kontra med att jag har många bekanta som i princip slutat köpa skivor och ser alla filmer på datorn numera. Om man kan få samma musik med samma kvalité (jo jag vet, det är inte cd-kvalité, men det är tillräckligt för de flesta) till noll kronor så väljer man den vägen. Då kan man lägga sina pengar på fester och resor eller vad man nu prioriterar istället. Och nu är det ju enkelt att också ladda ner omslagen (eller skanna in det) och skriva ut det så det nästan ser äkta ut. Väldigt vanligt faktiskt.
Skivbranschen vill hela tiden växa och öka sina marginaler, när försäljningen minskar letar de efter orsaker. Mp3-formatet blir syndabock. Tidigare var det stora hotet MD, före det kassettband...
MD har väl aldrig varit nåt större hot? Det har ju dessutom kopieringsskydd i sig som hindrar kopia från MD till MD. Och kassettbanden har ju gått den vägen att för varje kassett du köper så ger du lite pengar till skivbolagen i kompensation. Gäller även videoband. Plus att kvalitén på ett kasettband aldrig var i närheten av CD:n, för att inte tala om smidigheten med CD. Men med MP3 är det annorlunda. Det är enklare, smidigare, billigare och med förlustfri kopiering. Så pass smidigt att det inte längre utgör en tröskel för de flesta.
Dessutom så har skivbolagen sej själv att skylla. Om man vill botanisera i gamla hederliga 80-talslåtar är det helt omöjligt att göra det idag. Tag ett bra exempel: Pernilla Wahlgren. Ponera att du VILL köpa en låt av henne - det går INTE.
Det finns INGEN skiva ute med NÅGON av hennes låtar på (jag har kollat). Enda alternativet är att använda Audio Galaxy, jag har tom försökt få tag på den personen som äger rättigheterna till hennes låtar för att fråga om man kan få köpa, men dom kan inte fixa fram info om vem det är på varken STIM eller GLF.
Branshen suger fet hängballe och det är dags att dom inser att dom är stora kolosser som bara kostar massa pengar utan att ge något ett mervärde, för om det vore tvärt om, då skulle ju inte piratkopieringen finnas, eller?
Mvh,
Fredrik
quote:Skapades ursprungligen av: bigmac:
Dessutom så har skivbolagen sej själv att skylla. Om man vill botanisera i gamla hederliga 80-talslåtar är det helt omöjligt att göra det idag.
Jag skulle inte kunnat säga det bättre själv!
Gillar själv att frossa bland låtar artister
som var aktiva på 60-70-talet..
Ett stort eloge här går till SVT´s Musik Byrån
som orkar gräva och fick mig att öppna ögonen för ex. ´Hansson o Karlsson´, det slutade med att jag köpte rubbet som fanns och det var dessutom billigt(59:-/skiva på Ginza).
Hittar man nått man gillar så går det inte att köpa det men lik förbannat hittar man likasinnade som har en förkärlek till musik och är beredda att låta dem gamla musik leva vidare genom att ge den lite spridning som skivbolagen alldrig skulle ägna sig åt..
Mitt nästa inköps projekt blir att leta fram Ladytron´s skiva ´604´ verkar inte finnas nånstans utom via postorder från USA(Ginza har den i sitt register men det återstår att se om de har den i lager(dvs. om den är med i paketet som kommer på Onsdag).
Angående priser på skivor så är det ganska lustigt hur ett ställe kan ta 179:-(skivhugget) för en skiva som på ett annat ställe kostar 29:-(ginza).
---
/Samuel (Som väntar på att det dyker upp en nätskivbutik som har _hela_ sortimentet för ´provlyssning´ på nätet, skit samma om det är streamat men den skall finnas där).
...det är onekligen lite komiskt att se hur Sony står och inte riktigt vet vilket ben de skall stå på. På Audiogalaxy hade de för någon vecka sedan en stor reklambild och frågan "How fast can the music on this page be downloaded to the new Sony NetMd?" ...ehh? :rolleyes:
(Men - de menar förmodligen, e g e n t l i g e n att man skall ladda ner musik enligt deras sätt, via "magic gate jukebox" eller vad det nu heter....)
Dessutom är ju Sony en stor tillverkare av CDR-skivor.
Är det förresten inte så att det går en slant till skivbolagen även vid köp av CDR-skivor? (precis som med md, kassetter och vhs-band)
Det är klart att kapitalismen kommer att gå under, förr eller senare - girigheten blir dess fall! Men änsålänge är det det enda samhällssystem som fungerar och som ett led i detta försöker några aktörer ha mer kontroll över skeenden än andra!
Att baka in kopieringsskydd i diverse media skapar bara nya subkulturer som knäcker alla skydd... Man kommer alltid att ligga steget efter. Men vi glömmer också i debattens hetta bort att ledarna för dessa företag också är användare av t.ex. musik och film. Givetvis hittar man mer i deras bokhyllor än vad som "borde" finnas där...
Man kan tydligen komma runt Sonys kopieringsskydd med hjälp av vanlig tuschpenna:
http://industryclick.com/magnewsarticle.asp?newsarticleid=320757&magazineid=33&SiteID=15 enligt en artikel i senaste Electronic Musician. Vidare är frågan om huruvida det är piratkopiering som är boven för den sjunkande CD-försäljningen långt ifrån självklar när vissa företrädare för skivindustrin själva säger att den inte är orsaken. Inte för att jag försvarar piratkopiering, men jag anser att de själva har grävt gropen genom sina enorma överpriser på just CD, när man betänker produktionskostnaden per CD och de löjeväckande stora förhands gager vissa artister erhåller.
quote:Skapades ursprungligen av: Gnuet:
MP3 har fått mig o köpa 4 skivor
Samma här faktiskt...
Man slipper köpa ´grisen i säcken´ när man först kan ordentligt provlyssna(även om kvaliten ibland suger).
Senaste inköpet från min sida är:
<http://www.ginza.se/item.asp?iid=43502>
Tröttnade på 128kbps filerna och orkade inte leta efter >192kbps(gav upp efter 2 dagar).
---
/Samuel
quote:Skapades ursprungligen av: Samu:
Tröttnade på 128kbps filerna och orkade inte leta efter >192kbps(gav upp efter 2 dagar).
Jag har inte riktigt förstått vitsen med att ha mer än 128kbps. Jag hör då verkligen ingen skillnad. När man kommer ner under 128 så börjar det ju låta crap.
Själv skulle jag vilja ha ett program som drar ner bitrate på ett bra sätt, så att jag kan få ner alla 160/192 till 128 (eftersom jag ändå inte märker någon skillnad). Då får man in fler filer på en CD, och det är bra när man ska ha dem i bilen. Någon som känner till något sånt program för Mac?
Om man lyssnar i en vanlig freestyle eller i bilradion eller i sin iMac på jobbet (med alla miljöljud runtomkring) så spelar det ingen större roll om det är 128 eller 192 kbps, men i en riktig stereo eller i min iPod med bra lurar hör man en väsentlig skillnad - speciellt i dynamiska låtar (typ klassiskt eller filmmusik).
Ljudet låter mer "komprimerat" i 128 än i 192 kbps, men skillnaderna är små så först uppåt 224, 256 eller 320 kbps börjar det märkas mer betydligt.
Å andra sidan vill man ju att filerna också skall ta så lite plats som möjligt...de´ e´ ju liksom vitsen med mp3! Sådeles en liten klurig balansgång. Jag har testat och sparat i högsta kvalteten 320 och fått plats med 1023 låtar i en 10GB iPod - får alltså plats med dubbelt så mycket musik i 160 kbps...men det låter ju också olika.
[ 07 Juni 2002, 17:34: Meddelandet ändrat av: Clavius ]
Det var nån som upptäckte att man ganska lätt kan gå runt kopieringsskyddet. Sätta bara fast lite tejp längs med kanten på CD-skivan. Man missar första (eller delar av första) spåret, men sen kan man rippa för fullt.
Ciryon
PS. Jag har inte testat själv, så jag vet inte hur mkt det stämmer men det fanns nämnt på flera stora (seriösa) nyhetssiter för en tid sedan.
MP3 har fått mig att sluta köpa skivor. Det är den krassa sanningen. Jag har full förståelse för artisterna.
[ 10 Juni 2002, 10:17: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]