Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopieringsskyddad cd

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-10 11:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
192 kbps är helt OK, men under det... njae. Då låter det sämre än FM-radio, och det duger inte.

Tänk vad jag är glad att jag har så dålig hörsel. Skulle bli väldigt trångt på min hårddisk om jag skulle vara tvungen att ha alla spår i 192+. Dessutom skulle jag inte få in så många album på mina mp3-cd tll bilen.

Halvdöv, och stolt!

(förresten så är jag lite avundsjuk på din FM-radio. Den måste verkligen vara superbra om den låter bättre än mina 128kbps mp3or)

Det är väl lite en fråga om vad du kör på för utrustning. Lyssnar du genom datorhögtalare från Clas Ohlson så... Och så är det förstås en fråga om hur låga krav man har. Jag känner folk som ser filmer på datorn, bara en sån sak...

Förresten, är ni snackar radio så hoppas jag inte ni drar reklamradion och SR över samma kam, för det är milsvids skillnad i kvalité.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2002-06-10 12:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Förresten, är ni snackar radio så hoppas jag inte ni drar reklamradion och SR över samma kam, för det är milsvids skillnad i kvalité.

Håller med! Är det inte till och med så att många reklamkanaler just har stora hårddiskar med Mp3-or som de kör ifrån? Delvis därför de kör samma låtar hela tiden.

/Clas
(som just nu har P1 på i bakgrunden...)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-10 13:09

Därför låter det också i regel som skit. Säga vad man vill om SR, men i regel är ljudkvalitén bra. Jag tror problemet ligger i att många nyttjare aldrig har någon referens, man lyssnar via risig utrustning kopplad till datorn, i bilen eller via någon bärbart utrustning. Om man tog sig tid och gjorde ett blindtest av en originalskiva på sin stereo och mostv. mp-3 via datorn skulle nog många upptäcka att det är stor skillnad.

Skeptisk till kopieringsskydden, alla kanske inte reder ut det men de flesta tror jag.
Kopierade Caesars Palace både i Win 2000 och i OS X, efter det gick det utmärkt o rippa i iTunes.
Anledningen att ja kopierade i både Windows och X är att ja ville testa hur svårt det var och det var det inte : )

• Medlem
  • 2002-06-10 17:03

FM radio låter inte speciellt bra, dom skär vid ca 14 k. och kör rubben genom pheta multibandskompressorer, (oftas svindyra orbar http://www.orban.com/) det smetar ut hela ljudbilden till FM standrd.....

• Medlem
  • 2002-06-10 17:14

Hehe, jag var inne i en av SR´s Ob bussar engång och snackade med teknikern.. -först så kör vi allt ljud genom orben där.. sedan går det till terracoms buss, där sitter en annan orb, sedan går det till kaknäs, där går signalen genom ytterligare en orb...hmm, tänkte jag om man kör ljudet genom en 300 000:- kompressorer, så har man ju fin tweakat alla inställningar. så jag frågade hur dom var inställda.. - Ähh, vi kör preset CD-master, det låter bra som satan, svarade han..

Där sjunk mitt förtoende för SR´s teknik en smula... klart lever man på licensmedel så kan man ju köpa den finaste utrustningen och köra på dom insällningar som den stog på när man lyfte ut den ur kartongen.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-10 18:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
MP3 har fått mig att sluta köpa skivor. Det är den krassa sanningen. Jag har full förståelse för artisterna.

220:-/skivan har fått mig att sluta köpa skivor.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Ska faktiskt ta och träffa Kent om ett par veckor och ställa dem mot väggen i den här frågan och framföra en massa argument mot kopieringsskyddade skivor. Vem vet, kanske lyssnar de på vad jag har att säga.

Inte för att jag _tror_ det eller så, men man kan ju hoppas.

Beslutet är sannolikt inte Kent:s utan skivbolagets - jag tror inte många vet hur lite artisterna har att säga till om i det läget - även om ett så pass etablerat band som Kent borde ha något att säga till om.

Jag tror nog att om banden själva vägrar ge ut sin musik på skyddade cd så lyssnar nog bolagen. Tror dock att många band inte orkar bry sig om vad bolagen gör, bara de får sina stålar. (gäller inte alla såklart, men förmodligen en del)

• Medlem
  • Piteå
  • 2002-06-13 09:01

de går ju iofs att gå runt skyddet genom att göra en sak med skivan, men de kanske är olämpligt att ta upp det här inne....

Bevaka tråden