Till viss del förstår jag mycket väl CD-industrins försök att stoppa piratkopieringen. I artikeln står uttryckligen att kopiering av exempelvis program är olaglig, men att kopiering av musik "för eget bruk" är tillåten.
Jag kan ge mig den på att det i många fall ligger minst lika många (om inte fler) manstimmar av arbete bakom produktionen av ett musikalbum som det gör bakom utvecklingen av ett program (nåja, i visst förhållande till priset och försäljning får man väl säga). Det känns på det hela taget som om lagen om "kopiering för eget bruk" är en aning omodern. Den kom till under en tid då den enda möjligheten till kopiering var från vinyl till kassett. Från vardagsrummet till bilen, om man så vill.
Dagens teknik erbjuder en vanlig konsument möjligheten till massproduktion och distribution av kopierat material med i stort sett bibehållen kvalitet, dessutom direkt från hemmet. Konsumenterna börjar kanske bli lite för bortskämda med vilka rättigheter de har utan att ens fundera över vilka eventuella skylldigheter som borde följa därefter!
/Jont Olof
[ 23 April 2002, 22:54: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]