Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1: Avinistallera program? 2: Defragmentera HD?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-08 08:21

Kan säga att jag kan Mac rätt hyffsat men vill reda ut 2 funderingar:

1. När man vill avinstallera program, räcker det med att ta bort programfilen eller lämnas det kvar skit då?
Är så van vid PC där man går in i Lägg till och Ta bort program.

2. Hur defragmenterar man på en Mac?

Tack på förhand!

1. Normalt sett räcker det. Det som lämnas i systemet är en inställningsfil. Det kan också finnas annat i t.ex /Library/Application Support/

Det finns ett program som heter AppZapper som säger sig rensa helt. Men själv tror jag inte det är så nödvändigt.

2. Detta lämnar jag till någon annan, men jag tror jag hört att detta typ görs under tiden så man ska inte behöva göra detta.

• Medlem
  • 2006-03-08 08:26

1) I de flesta fall räcker det med att slänga programmet. Det blir lite inställningsfiler kvar i Preferences. Vissa program sparar dock delar på andra platser.
2) Det gör den själv. Har du stort behov av prestanda från disken (ljud/video i realtid) kan det vara aktuellt med ett defragmenterings-program, men i vanligt bruk räcker den inbyggda.

1. Jag kan tillägga att samma sak i viss mån gäller Windows trotts lägg till/ta bort-funktionen. Inställningsfiler, registerinformation, DLL-filer osv.

• Oregistrerad
  • 2006-03-08 09:16

ok tack för alla svar! fler frågor kommer definitivt dyka upp i mitt tröga huvud under den kommande tiden...

Ola, hänger du här också? Visste inte att du var en Mac:are

• Oregistrerad
  • 2006-03-08 10:10
Ursprungligen av Noumenon:

Ola, hänger du här också? Visste inte att du var en Mac:are

ja fan är det dracwell? jo då jag har kört med mac ett antal år i studion... men nu har jag switchat helt...

• Oregistrerad
  • 2006-03-08 10:45

Det luktar kärlek...

1
Bevaka tråden