- JSam
- Medlem ●
- Botkyrka
Hej.
Ny på forumet. Anledningen är en nyinköpt 20" iMac (Intel). Jag har spökat runt ett tag men kände att det var dags att komma fram ljuset.
På många punkter är jag en bakåtsträvare och ser en del framåtskridanden som stora förluster för mänskligheten. Vinylskivan är något som ligger mig varmt om hjärtat och min samling är därav rätt stor. Även om jag älskar att spela dem skulle det inte skada att ibland ha enkel tillgång till musiken. Jag har tänkt att köpa en iPod och skulle då gärna föra över en hel del skivor från vinyl. CD är inga problem att MP3:a i exempelvis iTunes men bästa sättet för att digitalisera vinyl? Jag upplever det som lite för krångligt att köra en ljudredigerare och klippa ut låt för låt, namnge och sätta på taggar. Finns det något mera effektivt sätt?
Tack.
Har inte Toast nåt som heter Spin Doctor och som är avsedd att föra över vinyl till digitalt format? Hur man kopplar in en vinylspelare på en iMac vet jag inte.
JSam, är du nybliven Macare också? Vad tycker du om Intel-macen?
Griffin har ju sin iMic med tillhörande programvara Final Vinyl:
... och du har väl dessutom inget ljud-in på iMacen.
Ljud-in finns på åtminstone iMac Core Duo och iMac G5 iSight. Däremot är väl ingången på audio-nivå (i motsats till phono-nivå); du kan inte koppla ljudet från skivspelaren rätt in i datorn utan att använda en förförstärkare.
Ljud-in finns på åtminstone iMac Core Duo och iMac G5 iSight. Däremot är väl ingången på audio-nivå (i motsats till phono-nivå); du kan inte koppla ljudet från skivspelaren rätt in i datorn utan att använda en förförstärkare.
Som finns på kjell & co för 2-3 hundringar.
Tack. Jag gillar datorn. Det är för mig svårt att göra någon utförlig jämförelse eftersom jag har oerhört lite erfarenhet av Mac samt att jag inte ägt en dator på flera år (sunda bakåtsträvartendenser, möjligtvis).
Det är inget som helst problem med anslutningar, RIAA-steg (föförstärkare) eller kabel (jag sysslar med musikproduktion:) ). iMacen har analog stereoingång i minitele-format. Jag kanske uttryckte mig en smula otydligt - jag sökte i första hand "smart" mjukvara som om möjligt kan hjälpa till i överföringsprocessen på något vis.
Tja, det är väl lättare att ladda ner - jag har inga som helst betänkligheter i det hät fallet. Men en del inspelningar kan möjligtvis vara relativt svåra att finna i komplett form.
Gör som jag, Använd Audio Hijack Pro, ett mycket kompetent program för att spela in ljud på Macen. Man kan välja vilken källa som helst för inspelning, line in, iTunes, Safari, DvD-spelaren, QuickTime mm. mm. Jag spelar hel enkelt in en hel skivsida och använder sen Audacity och delar upp låtarna där. Man kan exportera i Wave eller MP3-format med markerade delar av ljudfilen. mycket smidigt faktiskt. Man ser oftast direkt var mellanrummen mellan låtarna är nånstans. Se bilden hur det tar sig ut:
Personligen tycker jag, som även jag köper vinyl fortfarande, att man kan ladda ner musiken med gott samvete när man redan köpt och betalat för musiken.
Om någon undrar så kan du trycka upp vinylen i ansiktet på dem och säga att du spelat av din vinylskiva
Personligen tycker jag, som även jag köper vinyl fortfarande, att man kan ladda ner musiken med gott samvete när man redan köpt och betalat för musiken.
Om någon undrar så kan du trycka upp vinylen i ansiktet på dem och säga att du spelat av din vinylskiva
Det håller jag med om, men några av mina käraste vinylskivor finns inte ens att få tag på på CD idag. Jag har ett projekt att föra över de viktigaste skivorna till datorn någon gång i framtiden, men jag skjuter hela tiden upp det. Måste få tag på en skivspelare först, eftersom min gamla har ballat ur…
Någon som har testat något program för att rensa upp ljudet från vinyl, och få bort ljudet av damm och repor och sådant? Hur är resultatet?
Det håller jag med om, men några av mina käraste vinylskivor finns inte ens att få tag på på CD idag. Jag har ett projekt att föra över de viktigaste skivorna till datorn någon gång i framtiden, men jag skjuter hela tiden upp det. Måste få tag på en skivspelare först, eftersom min gamla har ballat ur…
Någon som har testat något program för att rensa upp ljudet från vinyl, och få bort ljudet av damm och repor och sådant? Hur är resultatet?
Det problemet har visserligen jag också i vissa fall som sitter på massa gamla punksinglar som bara jag kommer ihåg och ingen har laddat upp någonstans på något enda sätt
Med Spin Doctor, som följer med Toast är det lätt att digitalisera sina LP:n.
Programmet indexerar varje spår, förutsatt att det är tyst mellan låtarna och inte för mycket nålrasp.
Man kan manuellt gå in och sätta ett index om man vill.
Sen kan man skriva in titlarna och trycka på en knapp som heter "Send to Toast".
Smidigt som attan.
Ett tips är också att spara som aif/wav/apple lossless först (spela in i så hög kvalite du finner nödvändigt) och därefter välja vilket mer komprimerat format man vill använda till sin dator/bärbara spelare...
(blir lättare att byta format om man skulle vilja det då behöver man inte spela in allt igen) Själv ska jag nog börja med Apple lossless på allt så jag slipper mp3/aif-hantering öht...
Hej. jeg har læst om flere forslag til at overspille vinyl til CD.
Hvorfor kan man ikke bare indspille fra vinyl via forforstærker gennem "line in" på macén og ITunes.
Jeg har en opstilling med pladespiller, mc-pickup med transformer, forforstærker med masser af signal på indgangen til min Power Book G4. MEN, der kommer INTET ind på iTunes... !! Hjælp!
Hej. jeg har læst om flere forslag til at overspille vinyl til CD.
Hvorfor kan man ikke bare indspille fra vinyl via forforstærker gennem "line in" på macén og ITunes.
Jeg har en opstilling med pladespiller, mc-pickup med transformer, forforstærker med masser af signal på indgangen til min Power Book G4. MEN, der kommer INTET ind på iTunes... !! Hjælp!
Nej, iTunes fixar inte att ta in och återge ljud på det sättet. Du måste ha ett annat program än just iTunes, tex de som nämns ovan i tråden.
well, ta hem ett program som spelar IN istället för ett som spelar UPP (som iTunes)...
"Audio in" spelar in enkelt och bra:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15962
"Audacity" spelar också in och sen kan man klippa och redigera det inspelade också:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15063
STOR TAK til Giggs og Ma.
Jeg har nu hentet anbefalede program "Audio In" - et fint lille program.
Nu kan jeg fint hente vinyl-lyd ind på Macén. Men filerne lagres i AIFF format - og dem kan jeg jo ikke brænde på en cd, i hvert fald ikke så de kan høres som musik.
Hvad gør man så????
STOR TAK til Giggs og Ma.
Jeg har nu hentet anbefalede program "Audio In" - et fint lille program.
Nu kan jeg fint hente vinyl-lyd ind på Macén. Men filerne lagres i AIFF format - og dem kan jeg jo ikke brænde på en cd, i hvert fald ikke så de kan høres som musik.
Hvad gør man så????
Nu vet jag inte vilket brännarprogram du har men Toast kan iaf bränna AIFF till ljud-cd. Välj bara Audio-CD som format, dra och släpp filerna dit och bränn så funkar det.
Finns en USB vinylspelare annars..
Beträffande skrapljud och dyligt som följer med från gamla vinylskivor när man spelar in dem på hårddisken så tycker jag det bara är bra faktiskt. Det förstärker ju bara nostalgikänslan när man spelar upp dem. Dvs det låter likadant i digital variant som när man spelar själva vinylskivan.