Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur föra över vinyl till MP3?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag använder Amadeus II 3.8.6 för själva inspelningen från stereon och ClickRepair 1.3 för att ta bort oönskade knäppar... Sparar sedan i iTunes, och konverterar till AAC. Så gör jag...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 21:19
  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 02:55

Såg just häromdagen en anläggning med både skivspelare, CD-brännare och Tuner för den som vill kopiera direkt till CD. Kostade 700 USD.

• Oregistrerad
  • 2006-04-12 10:24

Denon, Vestax och några andra har ju annars skivspelare med AD-omvandlare inbyggda, dvs digital ut. Har man då digital in på datorn, så kommer det ju att låta rätt bra. Förhoppningsvis.

Angående separata RIAA-steg, vad måste man betala för att få ett av bra kvalitet? Funderar på ett sådant, just för att spela in vinyl till datorn. Min mixer e skitkass, och förstärkaren får väl anses som ok, men det blir lite krångligare. Så en liten box vore finfint. Bygga ett orkar jag inte.

Vad som anses som bra och billigt varierar med personen och HiFI nördar kan betala 5 siffrigt.

Min gissning är att om man går från de billigaste RIAA stegen runt 300kr till billiga "riktiga HiFI steg för runt tusenlappen så låter det bättre men bra pickup och skivspelare är ännu viktigare.
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Tillbehoer/Skivspelartillbehoer/

Skivspelare påverkas av ljudvågor så om du om du kontrolllyssnar via hörlurar så vinner du en hel del

• Oregistrerad
  • 2006-04-29 01:09

Någon som har testat något program för att rensa upp ljudet från vinyl, och få bort ljudet av damm och repor och sådant? Hur är resultatet?

Jag har inte testa personligen på eget material men jag har hört testmaterial, och detta program får oerhört fin kritik var det än testas, heter ClickRepair, och kostade när jag kollade sist, 25 USD om jag inte missminner mig, rena kapet alltså.

Hej Jörgen, jag kör ClickRepair. När man har vant sig att jobba med programmet tror jag att det skulle kännas "svårt" att vara utan. Det tar bort knäppar och liknande oljud, men inte brus. Rekommenderas!
/Magnus

har fått i uppgift av min pappa att lägga över hans skivsamling på CD/mp3. Till förfogande finns en MacBook med dess inbyggda ljudkort, en DAT-bandspelare med optisk in och ut samt en stationär G5 med dess ljudkort. Efter att ha läst era synpunkter och åsikter så undrar jag om det inte är smartare att lägga över skvorna först till DAT och sedan anväda den optiska utgången och stationär dator, framför att använda Macbooke direk. Har en känsla av att ljudkortet i den stationära är bättre än i den bärabara (optisk in/ut tyder ju på det i vilket fall). Samtidigt så blir det ju fler mellansteg som även de i sig kan förvränga ljudet. Några åsikter eller synpunkter?

/martin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-14 12:39

MacBook har också optisk in/ut.

Tror inte att man kan höra någon skillnad. Tar ju en massa tid att först spela in på DAT och sedan spela upp en gång till in i datorna.

Terratecs produkt som länken till Webhallen (http://www.webhallen.com/prod.php?id=55392) ovan visar, verkar vara ersatt av den här: http://macen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=4

Där ingår mjukvara för ljudrestaurering på mac.

Någon som provat?

• Medlem
  • 2006-11-14 17:07
Ursprungligen av johan_tanying:

Där ingår mjukvara för ljudrestaurering på mac.

Någon som provat?

...inte det åsyftade paketet, men rent generellt så är det ofta bättre att manuellt klippa bort de största knasterhoppen själv och sen låta ljudfilen förbli i övrigt opåverkad. Brusreducering och diverse ljudförbättrare skall enbart användas om man exakt vet och hör vad man sysslar med - de flesta av dessa verktyg kan påverka ljudet rejält!
Brus och knaster minskar förvisso, men väldigt ofta också den totala ljudkvalitén. (oförsiktig användning resulterar i hörbara artefakter i form av "glass noise"/robotljud och allmänt sunkiga ljudfiler...)

Putsa lite själv och klipp snyggt istället!
(ett ljudprogram som bias peak, soundtrack pro eller audacity rekommenderas)

@steli
Är du säker på det? Menar du inte MacBook PRO?
/martin

Ursprungligen av martinator:

@steli
Är du säker på det? Menar du inte MacBook PRO?
/martin

Den har ingång:
http://www.apple.com/macbook/specs.html
Längst ner i mittenspalten.

Hmm...det förklara saken, samma ingång som den vanlig steropluggen.
tackar för infon.
/martin

• Medlem
  • 2006-11-14 16:59

martinator: enda vitsen med DAT & G5:an är att det tar dubbel så lång tid - en riktigt dålig vits, enligt min åsikt... digitala mellansteg är hursomhelst ingen större fara (såvida man inte konverterar friskt ett par gånger mellan olika upplösningar)...

spela in direkt i macbook eller G5:an!
(har du en skivspelare med line out-signal slipper du ett brusigt förstärkar-mellansteg, analoga mellansteg är bra att hoppa över!)

Bevaka tråden