Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny mac-hemsida: Tips och idéer?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,
Efter att ha övertalat flertalet i min omgivning att införskaffa Apple-datorer så har det slagit mig att det inte finns någon riktigt bra webbsida som går igenom grunderna, med bilder och pilar och lättförstådd text, varpå jag tänkte fylla ut detta tomrum.

Jag hade tänkt mig en .com-domän i trevligaste web2.0-stil med trevlig design och lättöverskådligt innehåll.

Sidan ska gå igenom det enklaste. Finder (skapa mappar, ändra visningsvy, byta ikoner, skapa olika sorters mappar, spotlight etc), Safaris funktioner, iLife, iWork och annat smått och gott.

Låter som en bra idé? Några tips och förslag?

Nog är det en bra idé men det är otroligt mycket mer jobb än det kanske verkar.

Väldigt ofta stupar såna här projekt just på grund av att man underskattar tidsåtgången. Det börjar smått och verkar hanterbart men med tiden växer det till nåt mycket större.

Detta är verkligen inte anledning till att inte ens försöka men underskattar man det hela alltför grovt kommer det misslyckas.

Så sätt realistiska mål och speca vad det är du vill göra innan du börjar koda så kommer det nog gå jättebra.

Kan intyga om att det lätt blir väldigt mycket jobb och mer omfattande än man först kan tro. Väldigt bra intiativ dock och säkert något som många uppskattar. Jag hade försökt få ett samarbete med någon etablerad sajt för att säkerställa trafik från första dagen - finns inget tråkigare än att bygga en sajt som ingen/få besöker.

uppskattas

Tack för tipsen och uppmuntran. Båda tipsen är klart användbara. Jag återkommer när arbetet är igång.

Mårten Björk

*host* 99macs wiki... *host*

Titta snällt på nån här så kanske du kan få ta över den.

Glöm inte tvåvägskommunikationen, betygsättning utav artiklar, kommentarsystem, osv...

Forum kan du ju direktlänka till switcherforumet här...

Jag tycker du ska lägga upp en Wiki.

Tack för tipsen, att inte sikta för högt är nog något att skriva på en post-it-lapp och sätta på skärmramen. Wiki är att överväga, dock tror jag att det blir risk att inläggen varierar för mycket i kvalitet och utförlighet. Artiklarna skall rikta sig mot totala nybörjare som skall lära sig från grunderna, och jag undrar om alla i en wiki skulle kunna följa denna standard.

Fortsätt gärna spåna undertiden som ni kommer på saker som ni eller era nyblivna swichervänner ofta undrar över.

F.ö. registrerade jag idag macforbeginners.com

• Medlem
  • 2006-03-12 23:54

Var reggade du dig? Domänen kommer upp som ledig vid en sökning...

B-one.net
har registrerat hos dem förut och det brukar dröja någon dag innan den verkligen registreras "på riktigt". Enligt dom så har processen inletts i alla fall. Tack för tipset dock, jag skall vara vaksam på att den verkligen registreras på riktigt.

Borde man inte kunna göra en wiki där en admin/moderator kan välja vilka artiklar som ska "premieras"?

Alltså så att vem som helst kan skriva, men bara de bra grejerna kommer med på förstasidan t ex.

Angående Wiki så är jag lite skeptisk, jag tycker ofta att det blir så skiftande kvalitet och stil på artiklarna. Dessutom vill jag att alla artiklar skall vara noggrant illustrerade, något som enklast görs från en och samma dator, med samma gränssnitt etc.

MacForBeginners.com lirar nu

Måste säga att det ser lovande ut! (även om det bara är visuellt än så länge)

En fråga bara, ska det vara på engelska eller svenska?

Tack så mycket! Den skall vara på engelska för att locka så stor publik som möjligt, men det är klart när du säger det, att jag skulle kanske kunna göra en svensk version i framtiden!

Jag har ett alternativt namn till den som jag kan dela med mig av (pm:ar dig om det!).

Vad för system hade du tänkt ha liggande i bakgrunden? Du kan ju ha flerspråksstöd från början, även om du inte använder det.

Kan ju meddela att killarna som jag överlät mactuellt.se åt inte verkar sköta sin del av avtalet, kanske du är intresserad att överta sajten istället?

Skicka mig ett mail/PM för mer info.

Hmm, borde det inte vara intressant för 99mac med ett samarbete? *host*

Tycker detta också låter kanon.

Men efter att bara provat göra sin egen lilla hemsida så fattar jag att detta är mycket mer jobb än man anar och då fattar jag nog enbart nån promille

Men man uppskattar och blir mer än tacksam för att det finns forum likt detta.

Joakim Halvarsson: Jag upskattar verkligen förslaget, dessvärre är jag student och har redan misshandlat betygen för mycket och har därför svårt att hinna med. Trist att de andra inte håller sin del av avtalet – sajten är ju ruskigt snygg.

irrelogical: underbart, ordet du nämnde är så härligt nedlåtande sammtidigt vänligt.

Bifogar en bild på hur arbetet går

• Medlem
  • Höganäs
  • 2006-03-14 20:47
Ursprungligen av martenbjork:

Ser ju väldigt snyggt ut! Tumme upp.

Joakim Halvarsson: Jag upskattar verkligen förslaget, dessvärre är jag student och har redan misshandlat betygen för mycket och har därför svårt att hinna med. Trist att de andra inte håller sin del av avtalet – sajten är ju ruskigt snygg.

irrelogical: underbart, ordet du nämnde är så härligt nedlåtande sammtidigt vänligt.

Det ser riktigt lovande ut! Du verkar t o m ha talang

Ett tips bara, kör detta som ett solo-projekt på helt egna villkor till att börja med. Ta inte över andras sajter eller börja samarbeta med andra förrän du kommit en bra bit på vägen. Så fort du blandar in fler får du fler problem. Dels är det fler att lita på och dels ökar förväntningarna på dig. Det kan ju vara en sporre också men jag tror det är mer ont än gott. Särskilt när det är ett hobbyprojekt. Då är det bättre att du kör ditt eget race.

Jag som blev sugen på att skriva en artikel... :rolleyes:

Hur som! En given artikel är ju "How to ask for help in forums in the right way"...

Hjälp till självhjälp är aldrig fel!

(Måste även tillägga att sidan var riktigt snygg!)

Snygg sida, kan nog bli nåt

Sökfunktionen verkar dock saknas på bilden.

Såg förresten nu att det hela är wordpressbaserat! Vet inte om det är bra eller dåligt för det här ändamålet, men det är väldigt bra att det finns RSS-funktion i alla fall.

• Oregistrerad
  • 2006-03-14 23:58

Skitsnyggt, när väntas allt vara klart ungefär?

Jag vill verkligen tacka alla för beröm, idéer, goda råd och feedback, känns jättebra

Sökfunktion kommer snart, när det kan bli klart vet jag faktiskt inte riktigt, jag kommer inte göra misstaget att ha premiär innan allt är perfekt men jag hoppas inom någon månad eller två kanske. Produktiviteten kommer öka så fort min Macbook levereras!

Såhär cirka ett halvår senare sedan sist är det kanske dags med en lägesrapport:

Arbetet med MacForBeginners.com går riktigt bra och jag räknar med att kunna få klart webbsidan mycket snart. Som många tidigare påpekat tog det längre tid än väntat, å andra sidan: den som väntar på något gott...

Lade upp några skärmdumpar på:

http://macforbeginners.com/blog/?p=3

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 20:45

Såhär cirka ett halvår senare sedan sist är det kanske dags med en lägesrapport:

Arbetet med MacForBeginners.com går riktigt bra och jag räknar med att kunna få klart webbsidan mycket snart. Som många tidigare påpekat tog det längre tid än väntat, å andra sidan: den som väntar på något gott...

Lade upp några skärmdumpar på:

http://macforbeginners.com/blog/?p=3

Ser ju riktigt trevligt ut måste jag säga!
Blir nyfiken på vad för tema du använder i Wordpress, är det något hemsnickrat eller bygger det på något färdigt? Ser rent och fint ut...

Temat på utvecklarbloggen heter Light och går att ladda ned på http://vaguedream.com/wordpress-themes .

Riktiga MacForBeginners tema snickrade jag ihop själv

En tanke: I listan med datorer så kan du ha med en "Other macs" eller liknande där du snabbt raddar upp de vanligaste äldre macarna (iMac G3/G4, iBook osv...) och några länkar till sidor med mer info om dem. Inget djuptgående, men lite snabb info för dem som kommit över något begagnat.

Keep up the good work!

Bevaka tråden