- Gäst
- Oregistrerad ●
Hej alla fotoälskare på 99mac.se!
Nu har jag äntligen bestämt mig för att skaffa mig en digital systemkamera, har vart inne och kämmt och kännt på diverse modeller och kommit fram till att det är Canon 350D som gäller för mig.
Nu är bara frågan, vad är det för optik man ska ha?
Jag kommer från kompaktkameravärlden är inte alls van vid att köpa fria objektiv. Efter läsning har jag förstått att kitoptiken inte är den bästa utan att man kanske ska ta och skaffa sig ett lite bättre objektiv redan från början.
Har tittat en del på Canons EF-S 17-85MM f4-5.6 IS USM http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Image_Stabilization_Lenses/EF_1785mm_f45IS_USM/index.asp?ComponentID=221323&SourcePageID=26369#1
Vilket verkar vara ett bra objektiv med IS. Men vad finns det för andra alternativ egentligen. Tanken är att jag ska hitta ett bra allroundobjektiv som ska vara relativt snabbt så jag även kan fota innomhus.
Jag förstår att jag frågar efter mycket, men det skulle vara kul att veta lite mera om vad det finns och vad ni andra kör med.
Mvh,
Jocke
Jag tycker det objektivet är för långsamt. Det är ju inte bara fotografens händer som rör sig, så IS är ju ingen totallösning. Dessutom tycker jag inte att den ger snygga bilder.
Kolla in Sigmas optik, t ex 24-70/2,8, 17-50/2,8 eller 17-70/2,8. Rent optiskt tycker jag att åtminstone 24-70 är en superoptik, med väldigt fin övergång till skärpesläppet. Eller så köper du Sigma 30/1,4, om du inte måste ha zoom. Väldigt bra den med.
Kan även rekommendera att köra gamla manuella Nikkor-objektiv med adapter. Väldigt prisvärda och ger vackra bilder, om du vet vilka du ska välja. 35/1,4, 50/1,2 och 105/2,5 kan jag rekommendera.
Jag tycker att Canons optik i allmänhet är överprissatt, och inte levererar.
...
Kan även rekommendera att köra gamla manuella Nikkor-objektiv med adapter. Väldigt prisvärda och ger vackra bilder, om du vet vilka du ska välja. 35/1,4, 50/1,2 och 105/2,5 kan jag rekommendera.
...
Stopp stopp stopp! Menar du att det finns (fungerande) adaptrar för att koppla manuella Nikkor-objektiv till Canon 350D??
Har själv en manuell Nikon FA som jag inte fotar med då den är såååå analog (men bra).
Nikon D50 & D70 funkar ju tydligen inte alls bra med manuella gluggar.
Hur är det med Canon 350D på den fronten?
Och går det, än en gång, alltså att adaptra dit Nikkor-objektiv???!
/ M
Stopp stopp stopp! Menar du att det finns (fungerande) adaptrar för att koppla manuella Nikkor-objektiv till Canon 350D??
Har själv en manuell Nikon FA som jag inte fotar med då den är såååå analog (men bra).
Nikon D50 & D70 funkar ju tydligen inte alls bra med manuella gluggar.
Hur är det med Canon 350D på den fronten?
Och går det, än en gång, alltså att adaptra dit Nikkor-objektiv???!
/ M
Ja, det finns. Jag hittade en i Sverige, men den var tre gånger så dyr som de som säljs på eBay. Mätningen fungerar, men när man bländar ned, så bländas det ned direkt. Dessutom överexponerar mätningen, men det kan man korrigera för.
Man *måste* dessutom skaffa en split-screen mattskiva för att kunna fokusera manuellt med en 350D.
Man *måste* dessutom skaffa en split-screen mattskiva för att kunna fokusera manuellt med en 350D.
Ok.
Är det ett dyrt tillbehör?
Hur funkar det att få en sådan på plats?
/M
Uppdaterat:
Googlade lite...
Hittade här ett tips om hur man kanske kan klara sig utan split screen:
" I haven't a split screen but I do find it helpful when manual focusing to half press the shutter button and watch in the viewfinder for the red light which appears on the selected focusing points when focus is achieved. "
Och så några länkar:
http://groups.yahoo.com/group/screen4DSLR/
http://www.katzeyeoptics.com/
Nu gäller det bara att ha råd att köpa en kamera...;)
Intressant att höra!
Får läsa mera om sgimas objektiv 17-70/2.8 Låter ju faktiskt riktigt tilltalande, kanske får bli ett sånt.
Edit: Om man även vill ha ett teleobjektiv, vad har sigma att erbjuda då? Hur står sig t.ex det här billiga teleobjektivet http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/products_id/5040 ?
Konrad här. Sigmas gluggar duger så länge man inte har en fullchippare. På en normal DSLR använder man ju bara det göttaste av det som objektivet tecknar. Sigma är ojämna i kvaliteten, d v s att de varierar från exemplar till exemplar. Har man tur kan man få en riktigt bra glugg.
Och till stfm vill jag säga att Canons gluggar visst är prisvärda, de har på senare tid justerat ner priserna en hel del också. Fast de är ju ändå mycket dyrare än piratoptik.
Canons s k kit-optik är däremot inget att rekommendera, det är snarare en skit-optik.
Satsa på en Sigmaglugg, vilken du ska välja är en smaksak. Jag har bl a en Canon EF 24-70 2,8 och den använder jag till 80% av de bilder jag tar. Sigma har en med samma data, den kanske är något för dig?
Konrad här. Sigmas gluggar duger så länge man inte har en fullchippare. På en normal DSLR använder man ju bara det göttaste av det som objektivet tecknar. Sigma är ojämna i kvaliteten, d v s att de varierar från exemplar till exemplar. Har man tur kan man få en riktigt bra glugg.
Och till stfm vill jag säga att Canons gluggar visst är prisvärda, de har på senare tid justerat ner priserna en hel del också. Fast de är ju ändå mycket dyrare än piratoptik.
Canons s k kit-optik är däremot inget att rekommendera, det är snarare en skit-optik.
Satsa på en Sigmaglugg, vilken du ska välja är en smaksak. Jag har bl a en Canon EF 24-70 2,8 och den använder jag till 80% av de bilder jag tar. Sigma har en med samma data, den kanske är något för dig?
Samma här, finns sällan anledning att använda andra gluggar - som dig tar ca 70 eller 80% av mina bilder med den.
/Tangen
Tack Konrad!
Nu bara trillar det ner frågor. Vad tror ni om Sigmas 24-60mm F2.8 EX DG http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3260&navigator=2 ? Det känns som om den är lite smidigare än 24-70mm.
Jag anser inte att Canons optik är optiskt bättre än Sigmas, vilket gör att jag valt bort Canon helt. Nikons äldre optik tycker jag är helt överlägsen ur ett estetiskt perspektiv (bilderna blir snyggare).
24-60 vet jag inget om, men om den är lika bra som 24-70 så kommer du bli nöjd.
Det finns många karakteristika att ta hänsyn till, ett sätt att kolla är på http://www.pbase.com/cameras . Leta upp den optik du är intresserad av, och se hur bilderna ser ut. Om merparten ser OK ut, så är nog optiken rätt bra.
Säg att man vill ha ett objektiv med mer wide som ändå är snabbt, vad är det för något som gäller då? Canon har ju ett 18-55mm 2.8 EF-S IS men det är alldeles för dyrt för mig.
Antar att det är sigma man ska titta på då. Någon som har erfarenheter av http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3285&navigator=6
eller vad tror ni om följande?
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3315&navigator=6
Kanske är så att man ska satsa på en fast widelins på ptja en 17-70mm 2.8 sigma.
Ush vad svårt det är det här
Kanske är så att man ska satsa på en fast widelins på ptja en 17-70mm 2.8 sigma.
Observera att Sigmas nya 17-70 inte är f2.8 hela vägen, vilket är en stor nackdel, imho. Satsa på 18-50/2.8 (4400kr) istället, eller Tamron 28-75/2.8 (iofs dålig vidvinkel på 350D, men mkt bra objektiv). En billig variant som kan vara värd att fundera över är Tokina 19-35/3.5-4.5 och Canon 50/1.8 (2100+1200kr).
Antar att det är sigma man ska titta på då. Någon som har erfarenheter av http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3285&navigator=6
Den är utmärkt. AF:en kunde vara lite snabbare, den är motljuskänslig och inte helt färgneutral. I övrigt en riktigt trevlig glugg som är ljusstark, välbyggd och ruggigt skarp. Om man räknar in priset tycker jag den är bland det bästa man kan köpa (bortsett från fast optik såklart).
Om du vill ha lite kamera att växa i, så kan du ju titta på en begagnad EOS 20D istället. Dom har gått ner i pris nu pga nya modellen EOS 30D. Men 20d är fortfarande en mycket bra kamera.
Vad gäller optik så finner jag kit optiken inte vara skit utan förvånansvärt skarp för det pris man faktisk betalar, så den kan vara bra att börja med. Däremot har EF 24-70 2.8 dålig skärpa vid bl 2.8, iallafall dom ex jag har testat.
Om du skall fota inomhus så tror jag att du kanske vill ha ett ljusstarkare objektiv, och då kan t.ex. EF 50/1.8 II fungera. Billigt men med bra kvalitet
Vill du ha ett lite större brännvidd så kan EF 85mm f/1.8 USM vara något för dig.
Vill du ha ett mer allround så varför inte ett EF 28-105/3,5-4,5 USM
Det är inte objektivet som gör bilden utan fotografen.
Visst är det så! Vill bara ha ett bra utgångsläge, samt att jag själv kanske är lite teknikbög
Bara menade att det kanske bara är bra att spara lite pengar initialt tills du vet vilken typ av foto du vill satsa på.
Bara menade att det kanske bara är bra att spara lite pengar initialt tills du vet vilken typ av foto du vill satsa på.
Hehe, tack för omtanken Får se vad det blir, just nu står det bara still. Återkommer när jag har klämmt lite mer.
Jag har Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM som allroundglugg. Hyfsat skarp (3,5 på Photodo) och trevligt med IS. Lite stor kanske, men det antar jag att du är inställd på när du överger kompaktkameran. Den brukar gå att hitta hyfsat billigt begagnad.
Jag har Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM som allroundglugg. Hyfsat skarp (3,5 på Photodo) och trevligt med IS. Lite stor kanske, men det antar jag att du är inställd på när du överger kompaktkameran. Den brukar gå att hitta hyfsat billigt begagnad.
Visst är jag inställd på att gluggen kommer att vara stor. Det jag oroar mig för är att jag kommer att lämna motsvarande 28mm för att gå in på, i ditt fall, 44mm. Tycker om att ta en del landskapsfoto och det kommer jag ju tappa i så fall.