Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilddatabasprogram

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-14 10:16

Vi är ett litet företag med 20tal datorer. Säljare och redaktörer har PC (ca 14st) och vi på produktionen kör Mac (6st). Nu behöver vi ett kompetent program för gemensam bildhantering.

Säljare och redaktörer fotograferar mycket och behöver kunna märka upp bilder för sökning, bläddra bland bilder och göra en hygglig bedömning av bildkvaliteten.

Vi på produktionen vill ha samma koll och kunna söka i bilddatabasen, lägga in egna bilder som vi köper från bildbyråer, mm. Vi ser gärna "drag and drop" till Indesign CS2.

Jag har läst mig till att "iView MediaPro" kan göra detta, och finns för OsX och Windows.
Eller räcker det rent av med "iView Media"?

Är detta ett vettigt program?
Finns det bättre alternativ?

/Jonas

Danne, du är normalt sett en omdömesgill person, men vad det gäller det här måste jag säga att du är helt ute och cyklar. ALLA webbaserade system är helt värdelösa i praktisk produktion - man behöver access till filer och funktioner som INGET webbaserat system har.

Ta bara en sån sak som att ytterst få webbläsare kan hantera cmyk-filer och filformat som PSD etc, eller att det inte går att dra och släppa. Hur värdelöst är inte det i grafisk produktion?

iViewMediaPro är sisådär en miljon gånger bättre. Ta också en titt på Cumulus och Portfolio, eller för den grafiska avdelening naturligtvis Bridge, om ni redan har CS-paketet

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-14 12:42
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Danne, du är normalt sett en omdömesgill person, men vad det gäller det här måste jag säga att du är helt ute och cyklar. ALLA webbaserade system är helt värdelösa i praktisk produktion - man behöver access till filer och funktioner som INGET webbaserat system har.

Hahaha
Har ingen egen erfarenhet av det här, men om du säger det, så.....

• Medlem
  • Haninge
  • 2006-03-22 23:04
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ta också en titt på Cumulus och Portfolio, eller för den grafiska avdelening naturligtvis Bridge, om ni redan har CS-paketet

Om du/ni fotograferar i RAW måste jag verkligen slå ett slag för Extensis Portfolio. Troligen kommer du att tycka att inlärningströskeln är lite väl hög, men har man väl satt igång inser man bit för bit hur praktiskt det är gjort! Och du får ett verkligen genomtänkt meta-data-hanteringsflöde! Oslagbart! Och stöd för XML och DNG! Tänk dig följande. Du arkiverar idag 4 GB bilder till en DVD-skiva via programmet. Sedan rensar du bilderna på hårddisken. När du nästa gången vill titta på bilderna märker du ingenting, tumnaglarna finns ju kvar i databasen. Om du vill editera en bild uppmanar programmet dig att mata in DVD´n med det namn du gav den då du brände ner den! Oslagbart? Enda lilla nackdel jag hittat är att tumnaglarna inte kan uppdateras när du har justerat i en sidecar-fil.

Bridge för urvalsprocessen och Portfolio för arkivering meta-data-hantering är för mig en helt suverän kombination.

Mikkel

• Medlem
  • 2006-03-14 13:13

Vi har just bytt till Fotostation. Men så är vi mer än 10 gånger så många användare.
Och jag håller med om att webbaserat är skit.
http://www.fotoware.com/

Ursprungligen av Baron:

...webbaserat är skit.

Beror väl på vad man ska ha det till? :rolleyes:

• Medlem
  • 2006-03-14 14:06

Om man ska ha det till dra och släppa till InDesign är det skit, om ens det. Vi håller på att fasa ut ett gammalt Hasselbladsystem som inte finns till OSX och därför har ett webbgränssnitt som komplement. Det är skit. Och det är skit just för att det är för webbläsare.

Vad man än jobbar med så gör man det effektivare om man har rätt verktyg, och rätt verktyg i det här fallet är INTE en webbläsare.

LAMP-lösningar etc. är fantastiska, men de lämpar sig inte för allt

Det var ju just det jag menade, att det beror på vad man ska ha det till!

• Medlem
  • 2006-03-14 17:51

iView Media är väldigt bra, men har en del saker som är otroligt dåliga. Den absolut mest korkade grejen är att den inte automatiskt uppdaterar en "view", dvs att den inte känner av om det finns nya objekt och sorterar automatiskt efter det man valt (datum t ex). Man måste uppdatera och sortera efter varje ändring.

Dessutom vet jag inte hur det funkar om flera användare är inne i samma bibliotek samtidigt... men jag tror att det finns en serverprogramvara som borde fixa det. Den har jag inte testat.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-03-14 23:55

en liten sidofråga kan man få iView media pro att anväda sig av xmp filerna för att visa raw-foton man fixat med i camera raw?

1
Bevaka tråden