Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag har blivit ombedd att skicka typsnitten i samband med ett illustrations uppdrag jag slutfört.
Jag har filen i Photoshop.
Men hur kan jag skicka fonten?
Jag förstår inte om jag ska leta upp den bara och skicka i ett mail..eller..?
Om du har gjort en photoshopbild är de typsnitt du har med inte längre text utan pixelgrafik. Om tryckeriet (eller vem det nu är som frågar) behöver typsnitten är det inte för att kunna använda bilden, utan för något annat. Då uppstår frågan om du har rätt att sprida dem.
Om filen är Photoshop så borde texten vara rastrerad och inbakad i bilden. Beroende lite på hur du har gjort.
Seriösa tryckerier borde ha tillgång till de vanligaste typsnitten och det är inte bara att skicka typsnitt kors och tvärs, det är inte tillåtet om det inte är nåt gratistypsnitt som du har hittat någonstans.
Hmm, det märks vilka som tillhör piratebay-generationen på det här forumet...:rolleyes:
Du anser alltså att man en sunkig gammal dinosaurie för att man betalat för sina programvaror?
Typsnitt räknas dit.
Om ingen betalade så skulle det heller inte finnas något att tanka ner från piratsajterna.
Du anser alltså att man en sunkig gammal dinosaurie för att man betalat för sina programvaror?
Typsnitt räknas dit.
Om ingen betalade så skulle det heller inte finnas något att tanka ner från piratsajterna.
Nej, det var inte så jag menade. (kan nån lära mig att hålla käft nån gång?) Inlägget var skrivet i någon form utav ironi, självsatir, whatever...
Oj..detta blev en diskussion..jaha
Jag har då också hört att man oftar skickar typsnitt i tex. pagemaker filer för att mottagaren ska få det rätta med dokumentet.
Oj..detta blev en diskussion..jaha
Jag har då också hört att man oftar skickar typsnitt i tex. pagemaker filer för att mottagaren ska få det rätta med dokumentet.
Karin
Riktiga typsnitt, exempelvis de som ingår i Adobe Font Folio, räknas som programvaror och får inte delas ut, lika lite som man får piratkopiera andra progrtamvaror.
Jag är ingen hejare på Acrobat, men om du inkluderar typsnitten så att någon annan kan använda dem (om man nu kan det) så är det lika illa som att maila dem.
Jag är ingen hejare på Acrobat, men om du inkluderar typsnitten så att någon annan kan använda dem (om man nu kan det) så är det lika illa som att maila dem.
I en PDF med inbakade typsnitt är inte själva typsnittsfilen med. Det är alltså helt legio att skicka PDF:er med inkluderade typsnitt. Ingen kan använda dem, men filen fungerar för att typsnittsinfo följer med i den.
... och sedan MÅSTE man ju inte rastrera texten bara för att det är en Photoshop-fil. Texten är editerbar fram till dess att man rastrerar textlagret. Är detta inte gjort så larmar PS om typsnitten om dessa inte är installerade hos mottagaren.
Teckensnittstillverkarn bestämmer inbäddningsregler. Till exempel alla Adobe-fonter tillåter inbäddning. Däremot så finns det några tillverkar som inte tillåter det och de sätter då en "flagga" i filen som indikerar det.
Om något Adobe-program stöter på en sån flagga så respekteras den och fonten bäddas inte in i filen, även om du valt att göra det för alla teckensnitt.
Ja i princip, men visst, rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att det finns typsnitt vars licensregler inte tillåter inbäddning, men som saknar flagga.
Är det en illustration bör du i alla händelser, antingen bädda in eller omvandla till textkonturer (finns dock nackdelar med det, sök på forumet)
Jag har blivit ombedd att skicka typsnitten i samband med ett illustrations uppdrag jag slutfört.
Jag har filen i Photoshop.
Men hur kan jag skicka fonten?
Jag förstår inte om jag ska leta upp den bara och skicka i ett mail..eller..?
Tack på förhand.
Karin
Varför inte bara spara filen i ett format (tiff, eps, jpg, whatwver) som rastrerar fonten? Då får mottagaren en fil som funkar, och du har ryggen fri.
Eller har jag missuppfattat något?