Jo, det är en sak jag funderat över ett tag. I PowerMacarna är det nuförtiden oftast två processorer och jag undrar om detta ger "dubbla" prestandan. T ex en PowerMac med dubbla 1,25 GHz cpuer, ger detta samma prestanda som en 2,5 GHz G4 cpu? (om man lägger ihop båda cpuernas MHz..)
För att man ska kunna unyttja båda cpuerna krävs ju först och främst ett OS som stödjer det, vilket OS X gör. Sedan måste väl även applikationerna vara optimerade för det? Eller räcker det med att OS X stöder dubbla cpuer i grunden, och sedan sköter OS:et alla processhantering och sprider ut arbetsbördan exakt jämt på varje processor, utan att appikationerna måste vara optimerade för det? Och på så sätt får man den dubbla prestandan?
Jag läste en artikel i MikroDatorn för ett tag sen om dubbla processoer. Windows XP stödjer ju dubbla processorer och de hade jämfört prestandan med både en och två processorer i. Prestandaförbättringen med två cpuer i var inte så stor som man kan tro, och dubbla cpuer var defintivt inte synonymt med dubbel prestanda. Endast de applikationer som var optimerade för två cpuer presterade betydligt bättre, men i andra kontorsapplikationer och spel var det ingen överdriven skillnad.
Så, om man tar två identiska PowerMacar där den ena har en cpu på 1GHz och den andra har två stycken 1GHz cpuer, kommer den med dubbla cpuer vara "dubbelt" så snabb? Eller kanske bara en tredjedel så snabb?
Förresten, jag har en fråga till. Det har ju kommit nya PowerMacar nu och jag undrar om det är stor skillnad på den "sämsta" maskinen som är på 1GHz jämfört med maskinen efter som är på dual 1,25GHz?