Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

papperskorgen i mail.app 2.0 borta!!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Min papperskorg har försvunnit och jag vet inte var...
Jag har ett imap konto kopplat till mail.app 2.0 och använde brevlåda > använd den här brevlådan till... för att kunna använda mails papperskorg och skickat mapp som imap.
Plötsligt är papperskorgen bara borta. Jag har testat att ta bort imapkontot och lägga till det igen, men papperskorgen dyker aldrig upp.
När jag markerar "Trash" på imap-servern och sedan väljer brevlåda > använd den här brevlådan till... >Papperskorg så försvinner den helt och hållet.
Nån som vet vad som är knas??
/W

• Medlem
  • 2006-04-05 16:48

Testa att kasta ett mail. Jag har också varit med om det. Hjälper inte det så kan man starta om. Hjälper inte det kan man kasta mailkontot och skapa ett nytt och importera allt igen.

Jag har testat att kasta mail, det slängs men jag ser ingen papperskorg. Jag har också testat att radera kontot och skapa ett nytt, men även om jag bara startar mail.app utan att ha konfigurerat ett konto så finns ingen papperskorg. Superkonstigt...

Kryssa i Flytta borttagna brev till papperskorgen

Starta om Mail

Radera ett brev, starta om Mail igen.

Funkar det nu?

Nej, det fungerar inte det heller. Rutan är redan ikryssad. Faktum är att alla rutorna i ovanstående bild är ikryssade. Tar jag bort kontot (det enda jag har) helt och installerar om det i mail.app så finns det ändå ingen papperskorg. Finns det något mer jag kan försöka? Det har varit så här i ett par dagar nu.
/ W

skärmbild på hur det ser ut

så här ser det ut. ingen papperskorg och ingen skräp korg...

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 17:48

Det ser konstigt ut eftersom du har två språk i sidopanelen. Inkorg, Drafts, Sent, Sparat, Trash och Skickat.
"Sparat" har du väl gjort själv.
Vilket språk kör du OS X på?

Jag kör på svenska. Anledningen till två språk är att de foldrarna ligger på imapservern, de är inte lokala, på datorn alltså. Sparat-mappen har jag gjort själv på servern.
Grejen är att det alltid funnits en papperskorgsymbol i mail.app men nu är den borta.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 17:58

Jo, jag har förstått det. Prova med att skapa en ny box som heter "Papperskorg" och se vad som händer.

Och dina raderade brev ligger inte i Trash-mappen då?

är det någon som vet vad "synkroniseraändrade brevlådor automatiskt" under inställningar>avancerat betyder?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-05 23:43
Ursprungligen av wallraff:

är det någon som vet vad "synkroniseraändrade brevlådor automatiskt" under inställningar>avancerat betyder?

Det betyder att Mail automatiskt skall kolla efter förändringar i alla din mappar på servern (och inte bara inbox som normalt) Kan vara bra om man ansluter med flera olika klienter eller om servern automatiskt sorterar mailen i olika mappar...

Konrad; Jag testade och det dök upp en mapp med en vanlig mappsymbol, jag testade att slänga ett brev men det hamnade inte i mappen heller.

Niklas: Nej, det är det som är det märkliga. De hamnar inte där heller och väljer jag brevlåda> använd den här brevlådan till och väljer papperskorgen ser jag varken mail:s papperskor eller den på servern som heter Trash

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 18:15

Ser du vart de kastade mejlen hamnar då? De måste ju hamna nånstans, eller försvinner de bara?

Jag tror faktiskt att det löst sig nu.
Jag var tvungen att flytta över epost till en lokal mapp och sedan radera dem. Då dök symbolen upp, men det konstiga var att det tog nästan tio minuter!!
Markerar jag ett mail på imapservern och trycker radera i mail så lägger det sig varken i imaps trash-mapp eller i den lokala papperskorgen. Jag måste alltså dra mailet från imappens inbox till imappens trash om jag vill slänga det.
Lustig, lustigt, men allt kan inte vara perfekt.
Tack för er snabba hjälp grabbar, jag bytte till mac i januari. Det bästa med mac förutom själva burken är detta forum och all hjälpsamhet här.
Take care!
/W

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 18:25

Bra att det löste sig.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-05 23:40

Det där var iofs inte en tillfredställande lösning...

Du kan testa att när du plockat bort kontot även ta bort mappen i ~/Library/Mail/IMAP-någonting
och kanske även Mails inställningsfil (s.k. plist) ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist

Ett annat förslag är och kolla om "IMAP sökvägen" (egen översättning) är rätt, på min engelska OS X finns den inställning under Advanced fliken för kontot, längst ner "IMAP path prefix". För dem flesta servrar skall klienten kunna lista ut den själv, men ibland funkar det inte. Du får då kolla med din mail-leverantör vad du skall använda där. Något i stil med "INBOX"

1
Bevaka tråden