- XTX
- Medlem ●
- Bjuv
Hej Alla
Jag sitter idag och svär mig blodig över Windows och ett program som heter CakeWalk.
Allt går så in i H-vete segt och datorn funkar inte som jag vill. (nu är det så att jag inte har senaste programet)
Jag sitter och fixar lite musik på amatör nivå.
Så jag undrar över om Mac. kan vara ett alternativ?! det är det säkert........
Jag använder en stationär PC idag, men helt klart hade en bärbar varit bra om Mac klarar att hantera
ljudproduktion.
Vad används för Program i Mac världen........och vad ska man kolla efter i ljudkortväg?
.....fan ju mer jag skriver ju sämre känner jag mig på alla tekniska prylar.
Jag behöver nog lite hlälp.
Tack
XTX - > har själv gott från amatör till proffs och en sak är säker ... jag önskade att jag börjat med Mac från första början..
Körde som sagt PC från början men ALDRIG mer ..
Jag rekomenderar varmt Logic Pro men det är det absolute proffs programmet för musik produktion (typ Eric Gaad, Antiloop, Earthbound, + 100 andra grammis vinnare använder det ) är lite av en Standard inom musik branschen ..
som amatör är det Cubase SX 3 på MAC du SKALL köra ..
finns mängder av bra VST-pluggins
www.steinberg.net <- Gör cubase
www.native-instruments.com <- gör vst intrument
Cubase är ett ganska billigt och enkelt program att få tag på .. beroende om du väljer att köpa eller vara olaglig ...
oavset så finner du Cubase SX 3 i din närmaste musikintrumentsbutik som har en data avdelning ..
Som jag nämt så är Mac den platform du som musiker (amatör som proffs) SKALL köra ..
det är svårt att beskriva hur underbart mac är på alla sätt ... själv har jag tidigare använt PC i 12 år .. har haft PC utrustning värt över 30-40.000 kr hemma .. vet du vart det ligger .. på soptippen ...
Glöm windows ... Jag vet att inget jag säger kan beskriva det jag menar... men om jag säger att jag har varit i din position en gång i tiden och Äpplet är grönnare på andra sidan ...
när du väll skaffat en mac så kommer du liksom jag sitta här och beskriva för en kille som sitter och svär sig blodig över Windows .. varför mac är bättre ... men du kommer märka att det finns liksom inga ord att beskriva det .. måste upplevas ..
ur en musikers perpektiv så är Mac Nirvana ...
Skön musik men sönderknarkad sångare?
Hmm, låter nästan lite som Steve Jobs det där...
XTX - > har själv gott från amatör till proffs och en sak är säker ... jag önskade att jag börjat med Mac från första början..
Körde som sagt PC från början men ALDRIG mer ..
Jag rekomenderar varmt Logic Pro men det är det absolute proffs programmet för musik produktion (typ Eric Gaad, Antiloop, Earthbound, + 100 andra grammis vinnare använder det ) är lite av en Standard inom musik branschen ..
som amatör är det Cubase SX 3 på MAC du SKALL köra ..
finns mängder av bra VST-pluggins
www.steinberg.net <- Gör cubase
www.native-instruments.com <- gör vst intrument
Cubase är ett ganska billigt och enkelt program att få tag på .. beroende om du väljer att köpa eller vara olaglig ...
oavset så finner du Cubase SX 3 i din närmaste musikintrumentsbutik som har en data avdelning ..
Som jag nämt så är Mac den platform du som musiker (amatör som proffs) SKALL köra ..
det är svårt att beskriva hur underbart mac är på alla sätt ... själv har jag tidigare använt PC i 12 år .. har haft PC utrustning värt över 30-40.000 kr hemma .. vet du vart det ligger .. på soptippen ...
Glöm windows ... Jag vet att inget jag säger kan beskriva det jag menar... men om jag säger att jag har varit i din position en gång i tiden och Äpplet är grönnare på andra sidan ...
när du väll skaffat en mac så kommer du liksom jag sitta här och beskriva för en kille som sitter och svär sig blodig över Windows .. varför mac är bättre ... men du kommer märka att det finns liksom inga ord att beskriva det .. måste upplevas ..
Blir nog att börja spara lite....har varit sugen att gå över till Mac länge.......bara pengar och hustrun som bromsar!!......
Men är Mac som du beskriver, så kan man ju fundera över varför man sitter & använder ett system som måste startas om 50ggr/dag.
Tack alla för era inlägg. Jag kommer säker att återkomma .....fast då sitter jag nog bakom en Power Book.
/
Mackan
MacBook hoppas jag innerligt!
Jag skulle vilja rekommendera Garage Band (följer med alla Macar). Om inte det duger är Logic Express ett mycket bra alternativ. Endast 1500:- för studenter.
nja ... om man inte väljer logic pro med Audio Units så är det mkt bättre med Cubase SX ... där får du möjligheten till VST Plugins .. Virtuella Trummmaskiner, Synthar, Samplers, Reverbs,
själv har jag kört Cubase ganska länge men håller på att gå över till Logic ...
har nästan inga hårvaru synthar kvar ... bara en Clavia Nordlead .. för Nostalgins skull ..
här är än bra lista på vst plugins ..
NI = Native Instruments
NI Battery 2 (Trum-maskin)
NI FM7 (Analogue Synth)
NI Kontakt (Sampler)
IK Multimedia SampleTank XL - > http://www.sampletank.com/
reFX Vanguard (Trance Synth) www.refx.net
Virtual Guitarist (virtuel gitarist - grymt bra) - >www.steinberg.net
MusicLab RealGuitar - > www.musiclab.com
en bra sajt att leta på är www.kvr-vst.com ... en sajt som innehåller alla nyheter inom Mjukvaru synthar, samplers mm
Själv har jag gjort ett vst-plugins för ett par år sedan som hette ppd Tritium (en polyphonisk 303 klon) - > http://www.instrument-online.nu/arkiv/tester5/bassline.html
Jag programmerade det i Visual C++ .. nu har jag helt switchat till XCode och när jag får tid skall jag porta det till AudioUnit & VST för Mac OS X
lycka till med musik skapandet ..
nja ... om man inte väljer logic pro med Audio Units så är det mkt bättre med Cubase SX ... där får du möjligheten till VST Plugins .. Virtuella Trummmaskiner, Synthar, Samplers, Reverbs,
Du är väl medveten om att både Garageband och Logic Express också använder sig av AudioUnits?
Dvs. alla dom pluggar du räknar upp går alldeles utmärkt att använda i Garageband, LE och naturligtvis i alla andra DAW på Mac'en (Utom ProTools utan viss extra möda)
Janne
Jag använder Logic och gillar det men har sina sidor det finns faktiskt en del att önska. Prova olika progran om du har möjlighet. Däremot tycker jag att Mac spöar PC i de allra flesta lägen när det gäller att spela in. Det är bara att koppla in och köra. Det enda man behöver göra är att optimera datorn och det är ju en enkel match.
Kör hårt
jag bytte precis till mac från pc just pga detta..
problemet NU är att ungefär 1% av musikprogrammen fungerar på intel-maskinerna.. men innan du skaffar dator och hela kalaset har de nog släppts.. många kommer nu i sommar dock..
jag körde in logic 7.2 eftersom det funkar på intel, men efter en halv timme hade jag inte ett enda hårstrå kvar på huvudet.. det är inget dåligt program, men inlärningskurvan är helt sinnessjukt brant, jag gillade inte det alls.. så nu bytte jag till pro-tools och kör det i windows tills det släpps i maj för intel i osx.
men som sagt, problemet just nu är att nya versioner måste släppas..
jag bytte precis till mac från pc just pga detta..
problemet NU är att ungefär 1% av musikprogrammen fungerar på intel-maskinerna.. men innan du skaffar dator och hela kalaset har de nog släppts.. många kommer nu i sommar dock..
jag körde in logic 7.2 eftersom det funkar på intel, men efter en halv timme hade jag inte ett enda hårstrå kvar på huvudet.. det är inget dåligt program, men inlärningskurvan är helt sinnessjukt brant, jag gillade inte det alls.. så nu bytte jag till pro-tools och kör det i windows tills det släpps i maj för intel i osx.
men som sagt, problemet just nu är att nya versioner måste släppas..
Håller med om inlärningskurvan i Logic. Jag har använt Cubase ända sedan tiden då jag hade en Atari och kan det utan och innan. Jag skulle vilja behärska Logic också men det tar för lång tid att sätta sig in i det om man är så pass van ett annat program. I bandet jag spelar i använder vi alla Cubase så det skulle ända bara ställa till det för oss om jag började använda något annat.
XTX: Eftersom du ändå inte kan använda Cakewalk på mac så måste du ju ändå lära in ett helt nytt program. Logic, Cubase och ProTools är alla bra hjälpmedel. Blunda och välj. Cubase finns än så länge inte för intelmacarna men kommmer väl förhoppningsvis i sommar. Lycka till vad du än väljer!
Om någon är sugen på lite ny musik så gå gärna in på vår hemsida, www.stum.net , och ladda ner lite mp3or :rolleyes:
Hej alla.
Ursäkta att jag inte har tackat för alla inlägg och svar.
Tack så mycket.
Jag har inte inhandlat någon Mac än....men det är nära nu.
Bara frågan vilken man skall välja (bärbar) samt hur mycket intern minne man skall skaffa.
vad jag förstår så är 512Mb på tok för litet.
Om man skaffar sig en MacBook 2.0´a med 2 gig ram.....är man på rätt sida då?
Eller måste man kolla på MacBook pro?
Vill gärna ha en liten bärbar som man sedan kan koppla större skärm till.
Vad tycker ni?!?!
Kanske kommer det en MacBook pro 12" senare ivår...eller???
MacBook Pro är en mycket kompetent maskin, som du lär klara dig fint på ett bra tag framöver.
Jag konverterade själv till Mac i somras och köpte en PM G5 2x2,7 med 2,5Gb RAM. Hade aldrig nuddat vid en Mac tidigare, men det har fungerat klart över förväntan. Har ett betydligt bättre flyt i Reason, som jag mestadels använder.
Vad det gäller ljudkort så styr både plånbok och behovet av antalet in/utgångar till stor del...
Jag tycker att firewireanslutna externa ljudkort generellt sett är att föredra.
Finns tonvis med modeller som funkar bra till macbook - Focusrite Saffire, Digidesign Mbox, RME Fireface 400 mm.
Skall du köra bärbart så är MOTU Ultralite ett perfekt val, annars kan jag
rekommendera 19" modellen - 828mk2 som jag själv använder.
Det kryllar av forumtrådar ang detta på www.99musik.se, surfa in och kolla...
Lycka till!
MacBook Pro är en mycket kompetent maskin, som du lär klara dig fint på ett bra tag framöver.
Jag konverterade själv till Mac i somras och köpte en PM G5 2x2,7 med 2,5Gb RAM. Hade aldrig nuddat vid en Mac tidigare, men det har fungerat klart över förväntan. Har ett betydligt bättre flyt i Reason, som jag mestadels använder.
Vad det gäller ljudkort så styr både plånbok och behovet av antalet in/utgångar till stor del...
Jag tycker att firewireanslutna externa ljudkort generellt sett är att föredra.
Finns tonvis med modeller som funkar bra till macbook - Focusrite Saffire, Digidesign Mbox, RME Fireface 400 mm.
Skall du köra bärbart så är MOTU Ultralite ett perfekt val, annars kan jag
rekommendera 19" modellen - 828mk2 som jag själv använder.
Det kryllar av forumtrådar ang detta på www.99musik.se, surfa in och kolla...
Lycka till!
Hej,
MacBook pro i all ära....men dom är lite dyra....eller??!
Men det kanske är att föredra inför MacBook.
Finns en musik affär här i Helsingborg som säljer Mac.(Halméns)
Ska åka dit och testa lite vad som kan passa mig.
Men som jag förstår det skall men inte ha mindre än 1Gig i Ram.
Antar att man köper till en Extern hd efterhand........projekten brukar ju kunna bli rätt stora.
Hej & Tack.
Jag är lite sen in i denna tråd. Men jag ville bara ge ett exempel på ett fungerande system.
Köpte en begad Powerbook 1.33 + 1 Gig extar RAM. OS = Panter 10.3.9. Kopplade till en extra plattskärm och ett MOTU 828 mkII ljudkort via FireWire samt en LaCie extern hårddisk.
Sequencer: Cubase SX 3 med en hel drös pluggar. Ett externt tangentbord blir praktiskt när man sitter länge och knappar... Ja, det rullar på otroligt smidigt. Juste det ja, senaste inköpet var en TC Electronic PowerCore effektburk via FireWire.
Vägarna äro många...
tänk på att unibin versioner av många pluggar inte finns i nuläget..
själv sitter jag med en intelmac nu utan en fungerande trummaskin, två reverb att välja på osv osv..
jag var iofs medveten om problemet när jag bytte, men det är mer frustrerande att vänta än jag räknat med.. (fick först vänta på protools så jag ens skulle kunna använda mitt ljudkort.. nu när det funkar har jag inte pluggarna jag behöver)..
tänk på att unibin versioner av många pluggar inte finns i nuläget..
själv sitter jag med en intelmac nu utan en fungerande trummaskin, två reverb att välja på osv osv..
jag var iofs medveten om problemet när jag bytte, men det är mer frustrerande att vänta än jag räknat med.. (fick först vänta på protools så jag ens skulle kunna använda mitt ljudkort.. nu när det funkar har jag inte pluggarna jag behöver)..
Är det då bättre att försöka hitta en begagnad PB12"?????
Om du vill ha en bärbar så ta en ny intel-mac, köp en MacBook med mycket minne, och använd det du sparat till Logic Pro, då får du allt du behöver tills dess att övriga plugin fabrikanter har hunnit ut med sina intel-kompatibla pluggar.
Om inte bärbart är ett måste bör det finnas en del begagnade G5'or att köpa, du får samma prestanda och full tillgänglighet till applikationer och pluggar redan nu.
Glöm bort Powerbook maskinerna, det är ingen bra investering i dagens läge för musikproduktion.
Janne
Om du vill ha en bärbar så ta en ny intel-mac, köp en MacBook med mycket minne, och använd det du sparat till Logic Pro, då får du allt du behöver tills dess att övriga plugin fabrikanter har hunnit ut med sina intel-kompatibla pluggar.
Om inte bärbart är ett måste bör det finnas en del begagnade G5'or att köpa, du får samma prestanda och full tillgänglighet till applikationer och pluggar redan nu.
Glöm bort Powerbook maskinerna, det är ingen bra investering i dagens läge för musikproduktion.
Janne
Hej,
Tack för din rekomendation.
Jag var och tittade på en MacBook idag.
Lär nog maxa RAM minnet.
Kommer nog att börja mitt musikskapande i Mac världen med Garageband.
Räcker inte det till, får jag sedan köpa annat program typ Logic Pro som du skrev om.
Kommer inhandla ny dator (då Mac) under sen sommaren.
Tack
XTX
Samma här! Jag kom ifrån Studio Vision och försökte använda Cubase pga. av att "alla" sa att Logic skulle vara bäst men "så svårt att lära sig..."
När Logic sen blev den första DAW för OSX så slog jag till, och hade inga problem alls att komma igång!
Jag ångrar att jag väntade...
Janne
XTX
det enda du behöver veta inför byte till Mac för ljudproduktion är att du gör ett mycket mycket mycket klokt beslut!
sedan när det gäller musikapplikationer.. så är det bara en smakfråga samt penningfråga.
det bästa är att testa några olika först hos en vän eller musikaffär, för att se vilket som passar dig bäst. Själv använder jag t.ex. Live 5. I OSX Tiger medföljer Garageband som är busenkelt att arbeta med och om du gillar det så är övergången till Logic smärtfri.
Var inne till lokala musik,
Nu är jag såld på Mac.
Nu står det bara mellan MacBook och Mac Book Pro.
Lutar nog mot en MacBook 2.0 med maxat internminne.
Så köper jag en extern hårddisk 7200rpm 300Gig
Det borde nog bli bra....eller vad tror ni?!?!
Tack för alla era kloka inlägg
Mvh
Mackan
Det låter som ett mycket bra val.
Jag hjälpte nyligen en kompis med datorköp och han kör en Macbook 2.0, med 1 GB RAM + ett MOTU Traveler-ljudkort. Han är helnöjd!
Du är också välkommen till systerforumet http://www.99musik.se som jag modererar. Där finns också väldigt mycket kunnigt folk med bra koll.
Det låter som ett mycket bra val.
Jag hjälpte nyligen en kompis med datorköp och han kör en Macbook 2.0, med 1 GB RAM + ett MOTU Traveler-ljudkort. Han är helnöjd!
Du är också välkommen till systerforumet http://www.99musik.se som jag modererar. Där finns också väldigt mycket kunnigt folk med bra koll.
Tack, jo jag har tittat in där lite, en mycket bra sida för övrigt.
Men hur som..... Då borde jag klara mig med en MacBook 2.0.