Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook startar, men inte hela vägen.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lånade ut min Powerbook G4 1.67GHz igår kväll.
När jag fick tillbaka den idag var den i sovläge med skärmen nere.
Jag tar upp skärmen, datorn startar precis som den ska. Jag bestämmer mig för att starta om den.
Jag hör startljudet, ser den grå apple skärmen vid uppstart ett tag...
Sen kommer det upp en svart skärm med flimmrande text högst upp och ingenting mer händer.

dyld: Library not loaded: usr/lib/libncurses.5.4.dylib
Reference from bin/sh
Reason: no suitable image found. Did found /usr/lib/libncurses.5.4.dylib: unknown file type, first eight bytes:
0x66 0x54 0x95 0x89 0x08 0x05 0xc3 0xb3
0x66 0x54 0x95 0x89 0x08 0x05 0xc3 0xb3

Detta är då det meddelandet som jag får.
Har aldrig haft något som helst problem med min Powerbook inann. Den är ca 9mån gammal.

Tacksam för hjälp.

Sjysta polare du har - som sänker din dator. Åtminstone kan du trösta dig med att det verkar vara ett mjukvarufel, som sannolikt löser sig om du installerar om operativet. Prova först att starta från CD-skivan med OS X som du fick med datorn.

Skit, det där är inget roligt fel...OK, om du vill veta vad dyld gör http://developer.apple.com/releasenotes/DeveloperTools/dyld.html

För detta fel så prova följande..

1)starta om och håll in command + s för att komma i singel user mode
2) skriv "fsck -y"
3) När den är klar "reboot"

Är du inte hemma i terminalen finns andra alternativ
1) Applejack (http://applejack.sourceforge.net/) eller diskwarrior.
Läs mer om applejack på http://www.macfixit.com/article.php?story=2005041817191411

2) Starta från installationsskivan och använd disk utility för kolla disken

Senast redigerat 2006-04-20 20:16

Om man tar reparera disk när man startar från startdisken, vad händer då?
Blir det en formation och allt installeras på nytt?

Ursprungligen av patriccarlsson:

Om man tar reparera disk när man startar från startdisken, vad händer då?
Blir det en formation och allt installeras på nytt?

Eftersom man kör i singleuserläge är det fritt fram för fsck att härja även på startdisken, så det är inga problem. Den blir alltså reparerad som vanligt och sedan är det bara att starta om.

När jag startar med command +s så ser jag bara mitt fel meddelande rullandes fram i all evighet och snabbt går det. Samma sak som innan fast då såg man bara meddelandet än gång fast det stod liksom och blinkade extremt fort högst upp på skärmen.
Om jag tar reparera skiva (hårddisken) från startskivan, är det fortfarande singel user mode?

Tack för dom snabba svaren!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-21 00:05

Nej, du kan förhoppningsvis reparera disken. Går det inte, installera om systemet och välj "Arkivera och installera" eller vad f*n det nu står. Titta noga i dialogen under installationsprocessen så förstår du vad som menas.

Prova Applejack. Det borde lösa problemet utan ominstallation.

Ursprungligen av Konrad:

Nej, du kan förhoppningsvis reparera disken. Går det inte, installera om systemet och välj "Arkivera och installera" eller vad f*n det nu står. Titta noga i dialogen under installationsprocessen så förstår du vad som menas.

När man väljer "Arkivera och installera", vad händer då? Är det som det låter som, att man installerar om systemet men alla saker är kvar?

Jag kan inte köra "reparera skiva" ifrån skivverktygsfönstret på startskivan. Den kontrollerar och ska sen börja på reperationen. Då kommer det upp:

"Enheten kunde inte repareras.
Fel: Den underligande återgärden avslutades med ett fel."

Vad betyder detta tro?

Att du måste prova med Applejack alt. Diskwarrior. Felet är alltså ett som Disk utlity inte klarar av.

Ta backup, om du kan, via FW eller något. Det kan tyvärr vara så illa att dina fel är ett tecken på att disken håller på att ge upp. Dock så borde du se i Disk utlity "SMART Status" om du markerar din disk. Det skall stå kontrollerad eller motsv. Gör den inte det, då vet du var felet ligger.

Kanske läge att fråga din polare vad han egentligen gjorde med datorn.

Fast grejen är den att jag inte kan hålla ner command + s för då kommer mitt felmeddelande fram och rasar ner för skärmen i all oändlighet.

Testade idag att göra en ny installation där jag valde arkivera och installera. Men det gick inte att installera överhuvudtaget. När den ska kontrollera målenheten så funkar det inte.

Det verkar ju onekligen som att disken är helt paj. Men hur har det kunnat bli så undrar jag. Vad krävs för att det ska bli ett sånt fel på en disk?

1
Bevaka tråden