Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analog videokamera till PowerPC G4

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag såg en tidigare diskussion om analog videokamera till en PB men känner att firewire-alternativet är lite väl blodigt. Finns det något annat billigare alternativ, exempelvis instickskort eller någon adapter via USB ?

räkna ut själv hur bra kvalitet du får via USB....

Det finns alternativ fast dom är ju dyrare än ett FW alternativ skulle jag vilja säga. Men billigare än o köpa en ny DV kamera kanske.

Det du behöver är, förutsatt att du har en FW port på din dator, som jag tolkar att du har via rubriken (PPC G4?)...en breakout box.. som har flera in/ut gångar för DV/S-VHS/Composite.

En sådan kostar runt 3-4tusen+moms..

Men det kanske inte var en sådan stor utgift du tänkte dig?

Bigmac : positiv som alltid.

Jürgen : Lite mer ja. jag köpte ett USB-interface för runt lusentappen som jag har använt med min PC och visst, kvaliteten blir därefter men det är bättre än ingenting och nån DV-kamera har jag defintivit inte råd med nu.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-01-22 21:56

Ska man hårddra det så är inte firewireadapter heller någon höjdare om man ska tanka in analog video! Ska man få bra kvalle så är det okomprimerat som gäller. Kör själv med en MyVideo adapter(USB) skillnaden mot firewireadapter är inte så där jättestor om man tankar in från analog videokamera och sparar slutresultatet på VHS-band. Skillnaden blir riktigt märkbar först när man har dålig källa som t.ex ett rejält slitet/gammalt VHS-band, men då får man ändå inte bra kvalite hur man än gör!

USB-adaptrarna är annars helt ok för hobbybruk tycker jag, i synnerhet för att lära sig lite videoredigering/filmteknik på begränsad budget. Håller man på mycket och tycker det är kul kan man alltid köpa bättre grejor sen när ekonomin tillåter. Däremot är jag lite tveksam till att lägga ut +6000:- för en anlalog-dv adapter till en analog videokamera som ändå inte håller måttet, då är det bättre att lägga pengarna på en DV-kamera på en gång.

Vad gäller USB adaptrar så tycker jag Eskapelabs MJPEG-baserade och de Nogatech-baserade(Belkin Videobus, XLR8 interview mfl) fungerar bra. Dock föredrar jag eskapelabs för dom behöver mindre hårddiskutrymme, nogatech sparar som komponentvideo på HD:n vilket ger 5Mb/sekund. Ett varningsord för TV-tunern i Eskapelabs MyTV som har haft lite ojämn kvalle och gett den produkten oförtjänt dåligt rykte. Ett till varningsord för Videobus II som har skitdåliga Macdrivisar med obrukbart ljud och dålig bild, den äldre Vidobus I utan ljud är faktiskt mycket bättre.

Prismässigt så är annars kombinationen hyfsat snabb PC (över 500-600MHz), BT-8x8 TV-kort (t.ex WinTV 500-600 kronor ) och freewareprogrammet VirtualDub med några bra brusreduceringsfilter svårslaget. Om man inte står ut med PC-miljön(vilket jag har lite svårt med) så är det värt att veta att det är på gång opensourcedrivisar till WinTV o.dyl för OS X, med lite tur kanske man klarar fullskärmsvideo okomprimerat på en G4 400MHz

Jag skulle vilja se den G4/400 som kan digitaliera okomprimerat samtidigt som den visar det på skärm med ett sådant kort, okmprimerad video =ca 30MB/sek, dessutom blir det väldigt bra kvaltitet med analog - firewire konvertrar, jag spelar hellre in med en 3CCD hi8 än en 1CCD dv kamera.

/Johanw

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-01-23 09:31

Om en Celeron 500MHz grejar att ta in fullskärmsvideo okomprimerat, så hoppas jag faktiskt att en G4/400 borde klara av det annars är det ju ganska pinsamt för våra kära äpplen!

Jag håller med om att en Hi8 3ccd kamera kan ge bra bild, men det jag menade var att om man har en äldre halvdålig kamera så kan det vara bättre att lägga pengarna på en ny kamera. Jag får bättre bild om jag köper/lånar en bra dv-kamera(eller en bra Hi8-kamera) och digitaliserar via USB, än om jag köper en firewireadapter och kopplar till min gamla kamera.

Hur f-n kan du få det?

USB har en teoretisk max hastighet på 12Mbps, FW på 400..
DV kör i 3,5Mbyte/s..

När du kör en FW konverter till din analoga kamera så borde kvaliten bli bättre trots att du givetvis inte får DV kvalitet. Du får ju VHS/SVHS (beroende på kameran).. vilket ju är sämre än DV men borde bli betydligt bättre än o köra så långsamt som via USB.

Pratar vi om samma sak, fullskärm full framerate?

Vore kul om du kunde visa skärmdumpar på resp kvalitet du uppger att du får. En bild som visar filmen som den blev från USB konverteringen o en bild från ett FW förfarande..

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-01-23 14:47

Teoretiska max hastigeheten på bussen är irrelevant. DV kör med 25 Mbits, de flesta USB videoadaptrar ligger på 6-7,5 Mbits. DV kör fullskärm, de flesta USB adaptrar kör kvartsskärm (Quarter-PAL/NTSC). Det innebär att bägge ligger på ett kompressionförhållande på 1:6, eftersom dom jobbar med DCT-varianter(JPEG) av komprimering så är dom ganska känsliga för brus. Har man dåligt källmaterial dvs en sämre analog kamera(eller VHS) som ger brus, så brakar komprimeringen ihop, oavsett om man kör USB eller Firewire, enda lösningen att få bra bild av sånt källmaterial är att tanka in det okomprimerat och brusreducera så gott det går.

Sedan kommer också diskussionen med full-skärm kontra lägre upplösningar, där jag fortfarande hävdar att ett bra matierial i t.ex 320*240 eller 384*288 ger bättre bild i fullskärm än ett dåligt material i full upplösning.

Men självfallet så ger en firewireadapter bättre bild än en USB, om man har samma källa. Men faktum kvarstår , ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och en analog kamera kopplad till dv-adapter, kan vara svagare än en digital kamera(eller en 3ccd Hi8) kopplad med USB.

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Om en Celeron 500MHz grejar att ta in fullskärmsvideo okomprimerat, så hoppas jag faktiskt att en G4/400 borde klara av det annars är det ju ganska pinsamt för våra kära äpplen!

Menar du att en Celeron 500 Mhz grejar att ta in analog video i fullskärm och spara det på hdn.
Säkert med ett 100.000.- kort raiddiskar etc.
Visst kan man titta på TV/Video på en datorskärm i fullskärm med från det till att spara det på disken komprimerat eller okomprimerat...
Det där skulle jag gärna vilja se!!

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-01-23 18:25

Dessvärre har jag flyttat från Umeå, annars hade du kunnat komma förbi och tittat Men iofs så har jag ändå PC:n nedriven och slaktad just nu i väntan på lite nya delar...

Titta på den här länken som är ganska bra: http://www.geocities.com/lukesvideo/index.html

Så kanske ni förstår att jag inte helt ute och seglar när jag hoppas att en G4/400 ska klara samma sak...

Kommentera gärna...

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBjorn:

Titta på den här länken som är ganska bra: http://www.geocities.com/lukesvideo/index.html

Så kanske ni förstår att jag inte helt ute och seglar när jag hoppas att en G4/400 ska klara samma sak...

Kommentera gärna...

Men, inte okomprimerat, väl? Som du sa först. Fast, det lär hänga på disken, snarare än CPUn.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-01-23 21:55

Okomprimerat, njauae, jag har faktist aldrig laborerat destomer med helt okomprimerat i och med att jag har kört med huffyuv-codec som är lossless, så har det egentligen inte funnits något behov...jag ska prova när jag har fått ihop PC:n

1
Bevaka tråden