Ska man hårddra det så är inte firewireadapter heller någon höjdare om man ska tanka in analog video! Ska man få bra kvalle så är det okomprimerat som gäller. Kör själv med en MyVideo adapter(USB) skillnaden mot firewireadapter är inte så där jättestor om man tankar in från analog videokamera och sparar slutresultatet på VHS-band. Skillnaden blir riktigt märkbar först när man har dålig källa som t.ex ett rejält slitet/gammalt VHS-band, men då får man ändå inte bra kvalite hur man än gör!
USB-adaptrarna är annars helt ok för hobbybruk tycker jag, i synnerhet för att lära sig lite videoredigering/filmteknik på begränsad budget. Håller man på mycket och tycker det är kul kan man alltid köpa bättre grejor sen när ekonomin tillåter. Däremot är jag lite tveksam till att lägga ut +6000:- för en anlalog-dv adapter till en analog videokamera som ändå inte håller måttet, då är det bättre att lägga pengarna på en DV-kamera på en gång.
Vad gäller USB adaptrar så tycker jag Eskapelabs MJPEG-baserade och de Nogatech-baserade(Belkin Videobus, XLR8 interview mfl) fungerar bra. Dock föredrar jag eskapelabs för dom behöver mindre hårddiskutrymme, nogatech sparar som komponentvideo på HD:n vilket ger 5Mb/sekund. Ett varningsord för TV-tunern i Eskapelabs MyTV som har haft lite ojämn kvalle och gett den produkten oförtjänt dåligt rykte. Ett till varningsord för Videobus II som har skitdåliga Macdrivisar med obrukbart ljud och dålig bild, den äldre Vidobus I utan ljud är faktiskt mycket bättre.
Prismässigt så är annars kombinationen hyfsat snabb PC (över 500-600MHz), BT-8x8 TV-kort (t.ex WinTV 500-600 kronor ) och freewareprogrammet VirtualDub med några bra brusreduceringsfilter svårslaget. Om man inte står ut med PC-miljön(vilket jag har lite svårt med) så är det värt att veta att det är på gång opensourcedrivisar till WinTV o.dyl för OS X, med lite tur kanske man klarar fullskärmsvideo okomprimerat på en G4 400MHz