- irrelogical
- Medlem ●
- Göteborg
Apple har släppt sin nya reklamkampanj, "Get a mac".
Är inte det skölden för windows brandvägg som dom har satt ett macmärke på?
oooh, farligt att göra en reklamfilm på att det inte finns några virus! Nu är Apple ute på djupt vatten.
Annars var de väldigt bra.
Det finns ju inga virus. Det fanns en virus liknande grej, men den funkar ju inte längre tack vare uppdateringar. Och det enda det ''viruset'' gjorde var att det spred sig till folk på sin iChat lista. Det raderade inget i datorn eftersom det kräver att man skriver in sitt lösenord.
Grymma filmer dock.
Det finns ju inga virus. Det fanns en virus liknande grej, men den funkar ju inte längre tack vare uppdateringar. Och det enda det ''viruset'' gjorde var att det spred sig till folk på sin iChat lista. Det raderade inget i datorn eftersom det kräver att man skriver in sitt lösenord.
Inte än nej. Men går man ut från officiellt håll och hävdar att det inte finns några virus till Mac lär de komma som ett brev på posten, trots att OS X i grunden är säkrare än Windows.
oooh, farligt att göra en reklamfilm på att det inte finns några virus! Nu är Apple ute på djupt vatten.
Annars var de väldigt bra.
De säger ju bara att det inte finns 114 000 virus till Mac, inte att det inte finns några alls.
Skitbra filmer! Hur kul som helst, och det är bra att Apple äntligen vågar vara lite kaxiga och säga att de är bättre. Precis som "Redmond, start you photocopiers" var kaxig så sticker dessa ut lite extra.
Geekiga, men rätt så kul (och ack så sanna) filmer!
Däremot tvivlar jag på att dem ger någon bra effekt.
Jag tycker dem skulle gjort flera reklamfilmer som fokuserar på en specifik sak och ett program som är bra med Mac som t ex Garageband, iMovie, iPhoto osv. och även klipp med folk som jobbar professionellt med dem stora programmen. Och att dem skiftar mellan dem filmerna.
Sen hade det nog varit mer effektfullt om dem hade reklamfilmer där dem visar snabba klipp på exposé, dashboard, spotlight och från olika program osv. Att visa alla coola och smidiga lösningar samtidigt som man visar upp nyttan med en Mac. Det hade jag gått igång på i a fall!
Jag blev inte intresserad av Mac förrän jag fick se vad OS X och programmen runt omkring kunde göra. Att bara se en bild på en snygg Mac-burk räcker inte riktigt för att fånga mitt intresse tillräckligt. Dem flesta är nog intresserade av vad man kan göra med datorn.
jag stör mig på att killen som är mac är så fult klädd, macar är ju snygga, eller?
pc:ns klädsel var lite bättre, den var grå och tråkig men lite för stilren om man jämför med en genomsnitts-pc...
Jag gillar att han har en så skön, avslappnad stil. Det är liksom helt normalt att vara en mac, medans en pc är, tja, kostym... :rolleyes:
Läckra filmer, men vänder de sig inte till de redan frälsta?
Tror en switcher-reklam måste prata mer "PC-språk", dvs klatchiga färger, coola statements, grafer, effekter och swooch swooch.
Eller?
Snygga hur som helst. Funkar nog bra på den amerikanska marknaden.
Gillar också att den japanska tjejen i slutet av nätverksfilmen säger "He looks like a nerd".
(daringfireball.net)
Var ju rätt snygga, tror inte man skall köra mer på snygga prylar som exposé och dashboard till stora massan faktiskt, möjligen spotlight. Det handlar om att förmedla smidighet då de flesta upplever pc's alt. datoranvändning i sig som 'frustrerande'. Där passar killens softa stil helt rätt in också.
Något som jag tycker var lite väl kaxigt var väl networksbiten när han börjar snacka om network och hur bra stöd de har för en ny digital camera och 'we speak the same language'. Webcam med någon IM som finns till pc? Nej, det har vi inte fått till än nej.
Nej, det räknas inte med någon bleeding alpha release som man får kompilera ihop själv med lite blandade libbar och drivrutinshack för iSight. iChat <-> msn alt om msn funkar lika bra på mac som office tror jag är viktigare än man anar.
hehe iLife reklamen var bäst iaf... skrattade rått ett antal minuter faktiskt
Alltså ni som hakar upp er till virus kan ju reflektera över att det är när pc killen nämner antalet virus 144k till pc så betonar mac-killen att det är just till pc. Så egentligen har ju han inte sagt mer än att det finns färre än 144k till mac
Jag önskar att såna här barnsliga trams reklamfilmer bara kunde dö någon gång. En av anledningarna till att man få skämmas för man har mac. "Mac bättre än PC, Buhu!" Jag känner banne mig för att switcha tillbaka! "Everything just works!" Mmm, visst... Pinsamt.
Nädu. Apple är nàg ett av de fà företag som ALLTID jämför sig med PC i sina reklamer. Vad jag stör mig pà är det barnsliga i att göra en reklamfilm om hur dàlig konkurrenten är, istället för att berätta hur bra den egna produkten är. Tänk om Vovos reklam skulle börja med:
-This is a SAAB. A pityfull sight. I sounds and stinks like hell...
CocaCola: Pepsi tastes like horsepiss!
Okej, jag har väldigt svàrt för denna kultur som existerar inom Applevärlden. önskar den kunde försvinna nàgon gàng... Tror knappast en sàdan här reklam fàr folk att switcha, snarare etablerar den fördomen att Mac är en snobbdator.
Det hänger väl även ihop med lagstiftningen... I USA har man mer fritt fram att jämföra sig med konkurrenter på det här sättet i reklamen.
Bilden Apple målar upp i filmerna stämmer rätt bra med svenssons bild av hur det är att äga en PC. Det må vara att man inte skyddat sin dator eller inte utbildat sig men fråga vilken svensson som helst om livet som pc-ägare och det är ingen dans på rosor direkt. (Jo jag vet att det finns massor med pc-kunniga därute som aldrig haft problem med sin maskin men observera ordet "svensson" som jag pratar om...)
Jag vidhåller dock att denna kampanj känns 3 år gammal och att dagens kampanj borde varit att visa funktioner och applikationer i OS X. Detta för att avväpna kommande Vista-lansering.
Men så irriterande att filmj*veln startar varje gång man går in på Apple.com...
Det går ju att få stopp på rätt enkelt: Ta bort bocken i Systeminställningar för QuickTime att filmer ska spela upp automatiskt i webläsare.
Det handlar om Walt Mossberg som skriver en recension i Wall Street Journal (WSJ).
Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror han tidigare var ganska anti-mac men gjorde nyligen en helomvändning i sin spalt.
WSJ = Wall Street Journal
Macen har fått en bra rescension i WSJ av teknikexperten Malt Mossberg som skrivit att "macen är den bästa datorn på marknaden oavsett pris".
PC-killen hittar på att han minsann också fått en bra rescension. Mac-killen frågar i vilken tidning och han svarar uppenbart ljugande "Bästa Dator... Journalen..."
NOTERA:
*Purchase of Windows and Parallels software required
Det handlar inte om BootCamp här alltså...
*spekulerar*
Jag måste erkänna att jag gillar inte de här filmerna. Det som jag ogillar mest är att Mac:en framställs som datorn för "slackers", de som bara ska använda burken till något "roligt" medan PC:n är för de som använder datorn på.jobbet, alltså.till något "tråkigt". Självbelåtenheten har alltid funnits (och ska alltid finnas) i Apples reklam men inte på.ett så.löjligt uppenbart sätt som här, man har hittills förmedlat känslan av att Mac är överlägsen PC på.ett subtilt och intelligent sätt, det här är bara irriterande. Det kanske bara är Mac snubben, han var irriterande i "Ed" och han är det fortfarande i de här filmerna. Det är något forcerat med det hela, man försöker för mycket att visa att Mac är laid-back, userfriendly och cool, men de här filmerna är inte det. (Tycker jag).
/H