- Nifo
- Medlem ●
Goddag!
Jag är på gång att köpa mig en 3 mpixels kamera och har snart kliat bort huvudet - det finns för mycket att välja på som vi alla vet. Just på den här nivån så finns det ju en uppsjö kameror. Jag har i alla fall gjort en liten lista på saker som jag anser vara viktiga vid ett köp och jag undrar nu om ni vill försöka hjälpa mig att matcha in en kamera som passar på flertalet av punkterna. Jag har redan hittat en trevlig kamera vid namnet Sony DSC-P71 som fått bra i tester på många sidor. Dock är ju inte den helt ny och det kanske har hänt en del bildkvalitetsmässigt sedan dess. Vissa saker i listan är inte krav, utan något jag skulle se som ett stort plus. Punkterna är inte ordnade på något sätt.
Låt oss kicka igång:
3 Mpixel-kamera.
3 x optisk zoom.
Bra bild för sin klass.
Film, ev. med ljud. Längd enb. begränsat av minnet.
Manulla möjligheter eller flera bra förinställningar.
Inte för liten / Inte för klumpig
Runt 4.000-4.500 kr.
Lättförståeliga / navigerbara menyer.
Ska funka prima i både 9 och X.
Hjälpbelysning för autofokusen.
32 Mb Minne som standard, Memorystick = För/nackdel ?
Ska äta "AA" batterier. Laddare får medfölja.
Användbart macroläge, runt 10dm om finnes.
Bra nattfoto funktion: Gärna slutartid över 3 sek.
Inte för liten optisk sökare.
Bra vidvinkel vid utzoom.
Sådär! Ska bli jäkligt spännande att se vad ni vill rekommendera. P-71:an ser fin ut och har fått bra i test som sagt, men det kom under våren -02. Pentax har väl nån 330GS modell och så har vi Olympus C-300Z, men den är nog lite väl enkel om man vil utveckla sin talang
Stort tack på förhand!
Fredrik
[ 11 Januari 2003, 17:09: Meddelandet ändrat av: Nifo ]
Jag har en P71 sedan ett halvår och är mycket nöjd med det man får för den. Har en Contax G2 normalt så det mesta liknar skit jämfört med den. Ingen idé att köpa dyr digitalkamera med andra ord.
Tips och observationer så här långt:
- Köp ett 64 eller 128 MB minne till kamera. Man gödslar med bilder efter ett tag.
- Köp extra NiMH-batterier (AA) och ha alltid dessa fulladdade.
Kameran är som de flesta i den här prisklassen inte lika reaktionssnab som man förväntar sig. Framför allt är blixttagningar tröga och har en halvsekunds fördröjning. Det funkar dock bra när man lär sig hantera det. Det är ju inte som en mätsökarkamera (Contax exvis) där bilden tas i samma millisekund man trycker på knappen.
Bildkvaliteten är för övrigt ypperlig. Bilder tagna i starkt dagsljus har full dynamik och ren färgskala. Bilder tagna i dunkelt ljus har fint omfång och lätt "analogt" brus. Maila mig om du vill ha provbilder skickade.
Jag tycker att Sony DSC-P71 är en kalaskamera för den som nöjer sig med 3 megapixlar. Det är ju bildkvaliteten som är det viktiga och då glänser P71:an. Att priset sedan är förmånligt (för att vara Sony) gör inte saken sämre.
Kameran köpt på Cyberphoto.
Vi tackar för den informationen. Det är vädigt jobbigt att i denna uppsjö av kameror hitta "godbitarna". Jag har även kikat lite på Olympus C-300Z, men den är väl betydligt enklare har jag förstått. Vilka andra kameror kan du rekommendera som uppfyller flera av kraven jag nämnt ovan?
Fredrik
[ 11 Januari 2003, 12:33: Meddelandet ändrat av: Nifo ]
Jag förslår att du sätter dig ner ett par timmar och kollar igenom Cyberphotos tester. Det var där jag själv bestämde mig för Sony-kameran. Jag har inte prövat någon liknande kamera i verkliga livet. Bara digitala systemkameror och skitkameror i 1Mpixelklassen.
Cyberphoto gör väldigt objektiva tester, trots att de säljer produkterna. Bilderna som visas är tagna "rakt upp och ner". Det kan också stå omdömen som:
- Det här var en riktig skitkamera. Vi säljer den för 3.495:-.
Det ger respekt.
Annars är det inte så mycket emfas på 3Mpixel-kameror nuförtiden. Det börja likna scannerhysterin för några år sedan; - Skit i kvaliteten, jag vill ha många pixlar.
För övrigt uppfylls alla dina krav med P71:an, utom två:
- Den levereras med 16MB Memorystick. Memorystick är inget problem. Det finns sju standarder idag och Sonys system är det näst mest spridda. Compactflash är mest spritt.
- Det går inte att spela in ljud med den.
Skalet är i armerad plast, Vilken ger den fördelen att du slipper fula bucklor när du tappar den.
Edit: stravfel
[ 11 Januari 2003, 12:50: Meddelandet ändrat av: Schuckert ]
Det finns bara ett sätt för dig att bli nöjd. Låna/hyr de kameror du är intresserad av. Jämför, utvärdera & analysera. Skriv ut papperskopior och gör blindtester.
Själv kör jag med Fujis kameror. Rent tekniskt har de en egen lösning. konkurrentera skriker och gråter som små barn, men då ögat inte ser någon skillnad så får man gå på den kamera som tar bäst bilder, i mitt fall Fujis.
Satsa på en Konica Digital Revio KD-400Z (eller om du har råd en KD-500Z) eller en Canon Digital Ixus v2 eller v3. Titta på bildresultatet och smidigheten. Strunta i NiMH-batterier och satsa istället på litiumjonbatterier. Mina två kopek. Själv valde jag en Canon PowerShot S45 och är helt nöjd med den.
[ 11 Januari 2003, 15:56: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Även jag har kollat på Fuji´s kameror. Den första jag blev tänd på var A303 men efter att ha läst en recention någonstans om den så avstod jag. Sen fanns det en nyare Fujikamera runt 6000kr som jag också kikat på. Den är iofs. alldeles för dyr, men ändå. Tvyärr så fick den ett tydligt turkost stick i färgerna. Fuji är säkert bra, men jag har fått lite dåligt intryck personligen.
Jag skulle hemskt gärna vilja kunna vandra in till en återförsäljare i Göteborg, få låna någon / några kameror, ge mig ut en dag och fota. Tyvärr känner jag inte till något ställe som gör så, vilket är förståeligt då de inte kan ha sitt enda demoex ur butiken. Däremot skulle man ju, som du också nämner kunna hyra en kamera. Dock vet jag inte heller vad man gör det i Göteborg till en ringa peng. Såg att det i Sthlm fanns en uthyrningsfirma för DV kameror och även uthyrning av digitala kameror (så vitt jag minns). Butiken låg i PUB varuhuset. Sånt tror jag tyvärr inte finns här.
Hälsningar Fredrik
Hej, Mondo!
Då det är en 3mpix kamera jag är på jakt efter så faller både IXUS V2 och 330 bort. Jag har läst mycket gott om dessa kameror, så det är bra grejor. Konicas kameror kostar väl lite mer vad jag kan minnas, men även de har ju fått lysande recentioner. Jag behöver således inte en hyperkompakt kamera, utan en normalstor. Jag snarare föredrar lite större (medelstor) kamera för att få bättre grepp. IXUX V3 är ju en liten bekanskap på 3 Mpixel, men även den är lite dyr. Dessutom fick den "sisdådär" i nåt test. Men även den är ju byggt för litenhet.
Tack för att du tipsar!
Fredrik
Titta på Minolta F100 också. Prisvärd och bra. När allt kommer omkring är det väl bildkvaliteten som räknas, inte hur kameran ser ut? Du ska ta bilder med kameran, inte på den!
Konica KD-400Z är nog mitt förstahandsval i den här prisklassen. Den har topptestats överallt!
[ 11 Januari 2003, 16:00: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
quote:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Tvyärr så fick den ett tydligt turkost stick i färgerna. Fuji är säkert bra, men jag har fått lite dåligt intryck personligen.
Du tänke rsäkert på Cyberphotos test. Har dock hört annat ifrån bla tidningen Foto. Kan verkligen rekomendera den. Där har de haft tester där fuji slagit de övriga både bilmässigt och prismässigt.
Jag har två proffsfirmor jag brukar köpa en massa av och lånade lördag em till måndag fm. Vet en del som hyr ut en kamera för runt 200:-/dag som dras av vid köp. Men det gäller att vara lite envis och visa att man verkligen vill testa själv. för det är ju först i händerna på fotografen som den kommer till sin rätta. Alla tester på webben eller hur andra upplever en kamera är ju så inviduellt.
Själv kör jag Nikon som systemkamera, Fuji som digital och Rollie/Fuji när det gäller mellanformat. En del säger det är helgerån att plåta med annat än Hasselblad som mellanformat, men jag anser man skall välja det med bäst slutresultat i alla lägen!
Konicas kameror kostar väl lite mer vad jag kan minnas, men även de har ju fått lysande recentioner.
Konica har ju en KD310 oxå. Med 3.2 miljoner pixlar. I övrigt identisk med rosade KD-400.
Hasse
Jag har aldrig kommenterat utseendet på kamerorna jag nämnt, men däremot får inte kamerorna vara så små att de blir svåra att hantera. F-100 - Yepp, även den topptestad, men tyvärr har jag en budget som inte tillåter så trevliga bekanskaper. Sony DSC-P71 är inte helt ny (släppt våren - 02) men den här fått fruktansvärt bra i test till det priset. Har varit inne och rotat på de flesta stora testsidor på nätet. Kåren verkar enad. Däremot undrar jag om en 3mpix kamera nu och då skiljer sig åt bildkvalitetsmässigt? Om ni vill och orkar kika gärna in på Dpreview eller Steves Digicams och kolla...den verkar bra och prisvärd, men ni kanske kommer på nåt jag missat. Vem gillar att göra köp för att sedan märka att man låst sig på en viss grej och börjar sakna eller störa sig på både det ena och det andra.
Hälsningar Fredrik
Jag tar ett kik på den lilla Konican...
-> Hittade inte mkt. på den. Utgången? Har dock för mig att någon jag frågade sade att Konicas kameror började bli rosade just i och med "400" modellen.
[ 11 Januari 2003, 16:11: Meddelandet ändrat av: Nifo ]
Jag ägnade fem veckor åt att vela och testa kameror i den här prisklassen så jag har ganska bra koll. Gå in i en kameraaffär och kläm på alla modeller du är intresserad av. Kräv att få testa grejorna! Det är du som är kunden: du bestämmer.
Titta på bildresultatet: det är det viktigaste (kolla på CyberPhoto, DP Review, Steves Digicams osv). Ta sedan den kamera som känns bäst.
Själv valde jag en lite för dyr kamera som har miljoner finesser. Canon PowerShot S45 är toppen. Men så här i efterhand borde jag nog ha nöjt mig med en enklare och framför allt mindre kamera, en Konica KD-500Z eller den nya Olympus Camedia C-50Z till exempel.
Ju fler pixlar desto bätre bilder, under förutsättning att optiken är skarp. Så är det för det mesta.
Jag tar ett kik på den lilla Konican...
-> Hittade inte mkt. på den. Utgången? Har dock för mig att någon jag frågade sade att Konicas kameror började bli rosade just i och med "400" modellen.
Inte utgången, snarare för ny. KD-310 släpptes efter KD-400 och KD-500. Så läs det du hittar om KD-400 och dra bort 800.000 pixlar.
Pixlarna är det enda som skiljer.
Hasse
Tyvärr känns allting över 4.500 beskt. Modell P71 från Sony kostar 4113:- direktimporterad. Det passar min plånbok lite bättre. Vad har vi för konkurrens kring den prisklassen?
Jag är teknikfreak, men jag är lite rädd för att göra samma "misstag" som du; att köpa något jag inte klarar av eller med mer teknik än vad jag behöver. Jag tänker fota mest i vardagssituationer, men jag vill även kunna lattja med manuella inställnigar till viss del: slutare, blundare, nattfoto, macro etc. Tycker det skulle vara kul att få leka lite. Då blir de billigaste kamerorna alltför låsta för ändamålet, samtidigt som de dyrare kamerorna har kanske lite för många inställningar och för dyr prislapp. Självklart - hade jag haft "bucksen" så hade jag tagit en av varje.
Okej..hehe...Konican var för ny *ler* Då får vi vänta lite, för om jag får samma egenskaper som i storebröderna så är den nog värd ett köp. Men, men...vi får se.
Fredrik
[ 11 Januari 2003, 16:28: Meddelandet ändrat av: Nifo ]
I prisintervallet 4 000 till 4 500 kronor hittar du Minolta Dimage X (4 200 kr), en mycket bra liten kamera. Testa den! Canon Digital Ixus (4 190 kr) är också ett mycket bra val. Sony Cyber-shot DSC-P71 är inte mitt förstaval: den är klumpig och plastig.
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
...Sony Cyber-shot DSC-P71 är inte mitt förstaval: den är klumpig och plastig.
Är det så illa? =/ Men så värst stor är den väl inte? Att den är i plast gör mig inte så mkt. Däremot har det nu dykt upp en ny kandidat: Konican! X-serien från Minolta är lite för mycket "jippo" *skratt* för att vara i min smak. Jag får en känsla av att man betalar mer för formatet än för bildkvaliteten. De kort som jag sett som varit tagna med kameran, såg o.k. ut men inte mer.
Nu ska jag försjunka mig ner i pdf-manualen till Konica KD-310 - en kamera jag missat.
Ha en trevlig kväll på er!
Fredrik
Nej nej, Minolta Dimage X tar mycket bra bilder. Kolla testet! När du har sett klämt på kamerorna i verkligheten kommer allt att klarna och sanningen att uppenbara sig!
Ja, det blir en Fuji!
Slagsmål, slagsmål... (konstiga vibbar från skoltiden)
Kollade den info jag hittade om Konican. Men den har ju batteripack vilket jag ser som en stor nackdel tyvärr. Dessuom håller inte batteriet länge enligt en källa.
Så ni menar att jag skall ta ett närmare kika på den fyrkantiga dosan från Minolta? Jaha..tvingar ni mig så..
Vet ni vad jag läste alldeles nyss på macworld.se då? Jo att Olympus är på gång med en ny digitalkamera i :mju-serien.
http://macworld.idg.se/ArticlePages/200301/09/20030109145930_MW41/20030109145930_ MW41.dbp.asp
Detta självklart för att göra det ännu svårare för oss digitalkameraköpare. Eller hur? Okej..harklar upp lite kandidater, så får vi se vilka som uppfyller mest på min "heta lista". Jag vill dessutom lägga till BRA VIDVINKEL när man zoomat ut, så att säga. Dimage X-kameran verkar ju rätt bra men 2 mpixel är lite när man vill skriva ut stora bilder.
Minolta Dimage X [3mpix="Xi-modellen, 5190:- Sorry..."]
Olympus C-300Z
Olympus :mju 300 digital [Ny! Ingen prisinfo / test]
Konica KD-310Z [Ny! Ingen prisinfo / test]
Minolta F-100 [5320: - Sorry...]
Sony DSC-P71
Fuji-sortimentet (har inte hunnit kolla så mkt. på det)
/Fredrik
[ 11 Januari 2003, 17:25: Meddelandet ändrat av: Nifo ]
Dessuom håller inte batteriet länge enligt en källa.
Ca 60 bilder på en laddning är väl inte så illa. Det fick jag när jag testade... Jag vet rätt många som ger färre bilder än så.
Hasse
Nu har jag begränsat mig till 3 kameror:
Sony DSC-P71
Canon Powershot S30
Olympus C-300 Zoom
Avvaktar på (nya kameror):
Konica KD-310Z
Olympus :mju 300 digital
Jag antar att Powershoten är bäst, följd av Sonyn och sist men inte minst (!) är väl Olympusen. Det skiljer lite i pris mellan dessa vet jag. S30´n har ju fått väldigt fina recentioner, frågan är bara om tekniken är gammal? Den kom ju 2001. Kanske ett bra beg. köp?
Ni som har någon av kamerorna är väkomna med tips.
Nu orkar jag inte kolla fler märken och modeller så jag kvarstår (sålänge) vid dessa.
/Fredrik
tokfrans!
Ett alltför sällan använt ord...
Jag köpte en Nikon Coolpix 885 i somras och jag är lite besviken på den. Brusiga bilder, främst i rödkanalen.
Är det ett fenomen som kan bli värre med tiden? Tror inte att detta brus fanns då jag köpte kameran. Jag ska gå igenom lite gamla bilder och kontrollera.
Tja, de passar bra in på mina kriterier. Dessuom har jag läst goda tester om dem. Som sagt: Jag vill inte ha en för liten kamera, den ska vara på 3mpixel och den ska ha flera av de punkter jag angivit i mitt första inlägg. En smidig kamera med bra bild och med manuella funktioner om man blir sugen på att inte bara "plåta" rakt av. Dessutom så måste jag begränsa mig någon gång. Det finns ju miljoner (nåja) kameror där ute. Om någon av er har en av dessa kameror, eller haft möjligheten att klämma och testa dem så får ni naturligtvis skriva ner ert intryck av dem.
Hälsningar Fredrik
Ps. Jag vet att det finns flera bra kameror i 4mpixel segmentet, som dessutom ligger nära i pris till visa 3megapixelkameror. Men först om det finns en 4megapixlare med bra pris och bra prestanda och med flera av punkterna i inlägg 1 inkluderade - då kan vi kanske tuta och köra. Som det är nu som måste jag ändock begränsa mig.
Ds.
[ 12 Januari 2003, 17:04: Meddelandet ändrat av: Nifo ]
quote:Skapades ursprungligen av: David Molarin:
tokfrans!
Ett alltför sällan använt ord...
Jag köpte en Nikon Coolpix 885 i somras och jag är lite besviken på den. Brusiga bilder, främst i rödkanalen.
Är det ett fenomen som kan bli värre med tiden? Tror inte att detta brus fanns då jag köpte kameran. Jag ska gå igenom lite gamla bilder och kontrollera.
Tråkigt att höra. Jag kopierade detta från DPReweivs test av kameran. Plus och minus om den:
CONCLUSION - PROS
Excellent metering, good colour (except for over saturated red and cyan)
Sharp lens provides good resolution
Low image noise at ISO 100, relatively clean and usable ISO 200
Full 3x optical zoom lens (improvement over the 2.5x of the 880)
Multi-spot AF, manual AF point selection, focus confirmation (AF or MF)
Good control over internal processing algorithms (contrast, sharpness)
Good range of manual controls for a compact (some may miss aperture priority)
Good macro ability for a compact
Scene exposures work well, very wide ranging
Good camera for both beginners and more serious shutterbugs, a camera you can ´grow into´
Clean, compact design which is very ergonomic, hand grip is well sized
Lightweight and small
Good build quality
Good battery life (although EN-EL1 should be included in US kit)
Excellent white balance control (fine tuning, manual preset)
Quick Review mode
Noise Reduction for long exposures
Good range of accessories (lenses, flash, third party)
USB connectivity
CONCLUSION - CONS
Chromatic aberrations
Red / Cyan can appear over saturated, can ´dominate´ an image
Barrel distortion at wide angle (although no pincushion distortion at telephoto)
Chroma noise in shadows
Average to slow startup time
Corners of frame can sometimes appear un-sharp
No EN-EL1 Lithium-Ion battery in the US Kit
LCD screen needs an anti-reflective coating
/Fredrik