- Mondo
- Medlem ●
- Stockholm
Varför köpa en Canon v3 när du får en Konica 400 för samma pris (nästan)? Canon ligger ju lite över eller lite under beroende på var man tittar.
Gör det inte så svårt för dig!
Men Konican har ju varken möjlighet att ställa bländare eller slutare manuellt. Jag vill ju kunna leka lite grand med dessa inställningar. Konican verkar superb som en "point and shoot" camera, men med brist på inställningar hamnar den inte i min kategori. Nej, S30´n verkar bra, kanske går att finna beggad? F-100 verkar också bra, mens så var det detta med blödningarna. IXUS V3 är ju snuskigt smidig och med samma (???) manuella möjligheter som S30. Dessutom är hanteringen av menyer etc hos Canon föredömligt har jag sett. Vilken jag än väljer av dessa tre så får jag en bra kamera har jag förstått, nu ska vi bara rangordna...
Fredrik
Tänkte att den här tråden inte är lika lång som den borde kunnat vara, så vi fortsätter ett tag till.
Nu har jag börjat rannsaka lite bland alla kameror och kommit fram till att jag nog tänkt lite åt fel håll. Det måste ju vara en miljarrd (skorrande "r" där) gånger bättre att ha en liten och käck kamera med lagom funktioner istället för en med alldeles för många funktioner och klumpigare utseende.
Jag var faktiskt på väg in och köpa mig en Olympus C-300 zoom eftersom den fått väldigt bra kritik i tester. Den är inte så liten, men den var TUNG. Så - tillbaka på ruta 3 igen. Har även kikat på minstingarna Dimage Xi och IXUS i butik. Hade ju gärna köpt en V3, men fart ska jag få de pengarna från?
Tillkommer gör ju även: Minneskort (gärna 64mb) och en BRA och SNABB laddare med batterier...dvs om det inte sitter ett "klump" batteri i kameran.
Vad finns det annars för kameror i denna mellanstor till lilla klass som blivit överösta med beröm i alla tester? Det hade ju varit ball att få lite video med ljud inbakat. V2 och 330 har ju ju annars, men då är man nere på futtiga 2megafjongels, vilket är lite lite antar jag.
Yezz...tråden är igång igen.
Fredrik
Dyyyyraaaa! =(
Ska man kanske gå ner på 2mpix och få en Canon S330?
Jag har blivit jäkligt storleks-känslig, som flickan sa, numer tycker jag allt är för stort eller för tungt, som killen sa...
Budgeten ligger på ca dryga 5 papp inkl. ett minneskort på 64mb och batt. med laddare för de kameror som inte har klump-batteri.
Fredrik...som säger det han säger.
SmoothJazz strömingen på Itunes är ju helt underbar.
Har suttit här och diggat i en timma. Ändå lyssnar jag aldrig på jazz...
[ 25. Januari 2003, 15:31: Meddelandet ändrat av: Nifo ]
Småkåt!
På IXUS kamerorna, alltså. Men kan någon en gång för alla förklara (noggrant) skillnaden mellan IXUS V2 och IXUS S330, FÖRUTOM att V2 har 2 X zoom och S330 2 X. Säg att 2 megapixel räcker för 15 x 10 utskrifter och lite däröver..
Fredrik
Nej. Du behöver 4 MP. Säg efter mig: "Jag behöver en Canon S45 om jag så ska äta uteslutande havregrynsgröt utan varesig mjölk eller äpplemos alternativt kokt potatis utan tilltugg i fem månader!" Upprepa det med typ jättehög röst ut genom fönstret 999 gånger eller tills folk börjar stirra konstigt på dig så att budskapet präntas in permanent i hjärnbarken.
[ 25. Januari 2003, 16:25: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Sorry, pal. Det kommer antagligen att bli en Canonkamera av typen Ixus V2, Ixus 330 eller t o m V3. Om någon vänlig själ känner sig lämpad att förklara alla skillnader mellan V2 och 330 utöver det där med zoomen så...
Nu har jag alltså stålarna i handen...lite mer "nära" köp än tidigare. Men så är det söndag i morgon..suck.
/Fredrik
Söndag - affärerna är väl öppna ändå, eller skall du bort?
och ta en v3 i sådana fall, fast jag skulle tagit en konica 400. Du kommer att ångra att du inte köper mer mpixlar ganska snabbt tror jag i alla fall. Och då sitter du där och vill köpa en ny kamera.
Våga ta steget
[ 25. Januari 2003, 22:05: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]
Om jag inte kommer att göra förstoringar som går över ett A4 så behöver man väl inte så många megapixels? 2 mpixels duger väl ganska länge. Men visst, kan jag få en V3 till bra pris så. Nån tipsade om en tysk firma man kan köpa från, vad var adressen?
Fredrik
Nifo, gör så här. Ta ett papper (eller använd Excel, AppleWorks eller liknande) och ställ upp en matris med följande faktorer:
1) Bildkvalitet
2) Pris
3) Automatik
4) Manuell möjligheter
5) Litenhet
6) Design
7) Byggkvalitet
8) Megapixlar
9) Litiumjonbatterier
Plus några faktorer du själv värdesätter. Poängsätt de olika kamerorna.
Kolla också på tillverkarens hemsida. Det säger en hel del om hur professionellt företaget är...
Slutligen: ta med dig pengarna (och pengar du viggat av morsan, farsan, mormor osv). Gå till fotoaffären, gör slag i saken och köp en kamera!
Om du har råd: ta en Konica KD-400Z, KD-500Z, eller Minolta F100, Canon S45 osv.
Satsa på en 4 MP-kamera med bra optik!
citera:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Det måste ju vara en miljarrd (skorrande "r" där) gånger bättre att ha en liten och käck kamera med lagom funktioner istället för en med alldeles för många funktioner och klumpigare utseende.
Men det är också en miljarrd (ja, jag skorrar faktiskt!) gånger bättre att ha en stor och rejäl kamera med bra funktioner och bra, ljuskänslig optik än en liten skitkamera med taskig optik, saknar viktiga finesser, som tar värdelösa brusiga och suddiga bilder med fel färger och går sönder efter en vecka.
citera:Skapades ursprungligen av: Mondo65:
1) Bildkvalitet
2) Pris
3) Automatik
4) Manuell möjligheter
5) Litenhet
6) Design
7) Byggkvalitet
8) Megapixlar
9) Litiumjonbatterier
1) är viktigt så klart, och nog den allra knepigaste punkten att bedöma. Bildkvalitet när, var? Ljuskänslig? Perfekta färger? Lågt brus? Hög skärpa? Perfekt geometri? Det är en mångfacetterad fråga där det är lätt att stirra sej blind på vissa frågor och glömma andra som man i efterhand ångrar att man inte brydde sej om.
6) Design tycker jag mest är en fråga om att den ska ligga bra i handen och vara lätthanterad. Utseendet borde vara mindre viktigt, men glöm inte att design inte bara är utseende utan funktion också.
7) Metallchassi verkar ju bra, men tappar man den får man lätt bucklor. Är metall verkligen bättre än bra plast? Gummihörn vore inte fel, men det ser man inte ofta.
8) Många megapixlar är ingen poäng att ha hög om skärpan är för dålig. Kodaks första 4-Mpix fick kritik på den punkten. Hellre 3 Mpix med bra optik än 4 Mpix med dålig.
9) Önskad batterityp. Alla föredrar inte litium. Jag ska inte tjata argument, men båda sidorna har sina fördelar. Frågan är om kameran har det man föredrar.
Du glömde 10) Zoom. Analog zoom ska man ha överallt över 1000-kronorsnivån, men frågan är hur mycket. 2x är mesigt, 3x är vanligt, 10x är lyxigt men brukar kosta bildkvalitet.
En till: 11) Snabbhet. Det har klagats en del på långsamhet. Min första digitalkamnera, Agfa CL30, var riktigt vidrig just på starttid. Det tog 20-30 sekunder innan den var klar att plåta! Problemet var att det tog så lång tid att ladda blixten. Det är förstås ett skräckexempel, men många kameror har irriterande starttider, och så finns ju frågan om hur lång tid det tar från bild till bild.
12) Minnestyp. Vill man kunna använda Microdrive? Har man ett gammalt minne på sådär 64-128 meg som man vill kunna använda? Då faller totalpriset på kameran en bit, för att man slipper köpa mer. (Medföljande minne är alltid för lite!)
På lågbudgetsidan såg jag Samsung Digimax 410 i ett skyltfönster igår. 4500:- i butik, över disk, för en 4-megapix med precis de finesser jag vill ha... men det finns inte en enda recension på nätet, och Samsung har faktiskt riktigt uselt rykte. Troligen är kameran skit, men finns det nån som testat den och vet bättre? (Själv hinner jag inte springa i fotoaffärer på ett par veckor framöver.)
Mycket bra punkter och bra sammanfattade.
citera: 1) är viktigt så klart, och nog den allra knepigaste punkten att bedöma. Bildkvalitet när, var? Ljuskänslig? Perfekta färger? Lågt brus? Hög skärpa? Perfekt geometri? Det är en mångfacetterad fråga där det är lätt att stirra sej blind på vissa frågor och glömma andra som man i efterhand ångrar att man inte brydde sej om.
Rätt, men Konica KD-400Z, KD-500Z Minolta F100 och Canon S45 har fått mycket bra recensioner. Bättre blir det knappast i den prisklassen.
citera:7) Metallchassi verkar ju bra, men tappar man den får man lätt bucklor. Är metall verkligen bättre än bra plast? Gummihörn vore inte fel, men det ser man inte ofta.
Metallchassi är stabilt och bra. Jag skulle aldrig betala 6 000 - 7 000 kr för en plastkamera.
citera:8) Många megapixlar är ingen poäng att ha hög om skärpan är för dålig. Kodaks första 4- Mpix fick kritik på den punkten. Hellre 3 Mpix med bra optik än 4 Mpix med dålig.
Håller med. Lägg märke till att Kodaks och HP:s kameror aldrig ens varit på tapeten.
citera:9) Önskad batterityp. Alla föredrar inte litium. Jag ska inte tjata argument, men båda sidorna har sina fördelar. Frågan är om kameran har det man föredrar.
Nickelmetallhydrid laddar ur, tar längre tid att ladda, har större laddare, är klumpigare att hantera och kostar i längden lika mycket som litiumjon eftersom de har kortare livslängd. Men smaken är olika...
citera:Du glömde 10) Zoom. Analog zoom ska man ha överallt över 1000-kronorsnivån, men frågan är hur mycket. 2x är mesigt, 3x är vanligt, 10x är lyxigt men brukar kosta bildkvalitet.
De flesta kameror i den prisklassen har 3x zoom nu.
citera:En till: 11) Snabbhet. Det har klagats en del på långsamhet. Min första digitalkamnera, Agfa CL30, var riktigt vidrig just på starttid. Det tog 20-30 sekunder innan den var klar att plåta! Problemet var att det tog så lång tid att ladda blixten. Det är förstås ett skräckexempel, men många kameror har irriterande starttider, och så finns ju frågan om hur lång tid det tar från bild till bild.
Canon S45 är i alla fall reptilsnabb och jag tror att Konicas kameror är kvicka också.
citera:12) Minnestyp. Vill man kunna använda Microdrive? Har man ett gammalt minne på sådär 64-128 meg som man vill kunna använda? Då faller totalpriset på kameran en bit, för att man slipper köpa mer. (Medföljande minne är alltid för lite!)
S45 tar IBM:s Microdrive...
Får instämma med föregående talare - en mkt. givande och informativ lista. Tack för den.
2megapixel är allstå för lite även om man bara ska köra ut bilder i 10 x 15 och lite utöver det? Själva bilden...behöver den verkligen bli bättre på en 3, eller 4 megapixelskamera?
Tycker IXUS serien var lockande pga lite olika saker: Först och främst har jag alltid varit nöjd med Canons produkter. Har haft deras APS IXUS L-1, Deras videokamer DV-400 och deras skrivare. Sen gillar jag formatet, och att de tar bra bilder. Att den sen kan ta korta filmsnuttar MED ljud är ju helt lysande. Nackdelarna är ju att jag betalar för metallen, litenheten och lite annat, men att jag "bara" hamnar på 2 megapixels. V3:an är jag sugen på, men i så fall tyskimporterad. Det var någon som nämnde en butik som man kunde beställa från. Har tyvärr försnillat adressen.
Fredrik
citera: Själva bilden...behöver den verkligen bli bättre på en 3, eller 4 megapixelskamera?
Ja. Men läs tester. Det finns massor av resurser på internet. DP Review, Steve´s Digicams och CyberPhoto till exempel.
.... 2megapixel är allstå för lite även om man bara ska köra ut bilder i 10 x 15 och lite utöver det? Själva bilden...behöver den verkligen bli bättre på en 3, eller 4 megapixelskamera?
... Sen gillar jag formatet, och att de tar bra bilder. Att den sen kan ta korta filmsnuttar MED ljud är ju helt lysande. Nackdelarna är ju att jag betalar för metallen, litenheten och lite annat, men att jag "bara" hamnar på 2 megapixels. V3:an är jag sugen på, men i så fall tyskimporterad. ...
Fredrik
Vad gäller Konica 400 är ju den också liten, tar bra bilder, kortare filmsnuttar OCH dessutom 4 Mpixlar. Ett visst metallutseende har den ju också. Kanske även Konican går att köp utomlands så att du får ner priset?
2megapixel är allstå för lite även om man bara ska köra ut bilder i 10 x 15 och lite utöver det? Själva bilden...behöver den verkligen bli bättre på en 3, eller 4 megapixelskamera?
Nej, det behöver den inte. Har inte optiken upplösningen så är pixelupplösningen bortkastad. En massa plast med taskig precision i stället för glas är en sak som kan äta upplösning.
2 megapixel med matchande optik är inte alls illa så länge man inte ska skriva ut stort - ELLER om man vill kunna beskära ganska hårt. Jag har flera bra bilder där jag efteråt önskat att jag hade haft lite bättre upplösning, för det var en relativt liten del av bilden som var intressant. 2 megapixel blev 1/4 megapixel efter beskärning. Trist, eller hur?
citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nickelmetallhydrid laddar ur, tar längre tid att ladda, har större laddare, är klumpigare att hantera och kostar i längden lika mycket som litiumjon eftersom de har kortare livslängd. Men smaken är olika...
Jajaja, vi VET att du är litiumfrälst, men vad gäller kostnaden har du faktiskt riktigt ordentligt fel! Jag har haft digitalkamera i över tre år, två olika varav den första drack batterier som en törstig kamel, och mina batterier och laddare har inte kostat mer än vad ETT litiumjonbatteri kostar.
Jag tycker att vi redan varit igenom det där. Kan du inte acceptera min sammanfattning att båda har sina fördelar och man får ta det som passar en?
Köp en IXUSv2/v3! Jag har själv en v2 som jag är otroligt nöjd med. Någon nämnde Minolta DImage X, och jag var själv lite tänd på den pga formatet när jag först såg den, men (ursäkta eventuella ägare till denna kamera) bildkvaliteten *suger* jämfört med IXUSv2!
Förresten, glöm inte att det är väldigt trevligt (= nödvändigt) med ett större minneskort; själv har jag ett 128MB Compact Flash i min IXUSv2. Om det är lite ont om stålar så föreslår jag därför att du satsar på v2+minneskort om v3+minneskort blir för saftigt.
Lycka till!
MVH//Kalle
Hej i objektivet!
Vi beslutade oss för att inte bry oss så mycket om vare sig storleken eller megapixelantalet. Då vi mest kommer att fota "rakt upp och ned" så blev det en Canon PowerShot A40. En rätt robust sak, som dock är underbar att hålla i. Hyfsade manuella möjligheter samt att den blivit rosad av användarna stod till grund för detta val. Vi får hoppas att vi blir nöjda. Köpte inte heller kameran från Deutchland, utan jag vill kunna knalla in och fråga lite saker då och då. Jag kan ju återkomma med en liten test om det är någon som önskar detta.
Ha det jättebra och tack för alla tips som strömmat hit.
Fredrik / Nifo
vad kul att du kom till skott ( ) Lycka till med plåtandet och hoppas att ni kommer att trivas, kameran och du.
Kameran kostade 3.400 kr. Den fanns billigare på nätet, men who cares? Jag har velat tillräckligt nu och tog mig i kragen helt enkelt. Vem avbokar rummet på Beckis åt mig?
Tror att det var bra att jag inte valde en alltför liten kamera eftersom jag har ganska rejäla labbar, dessutom känns det stabilt när man plåtar. Kameran är ju på "bara" 2 megapixel, men det lär nog räcka. Annars verkar den bra än så länge, har inte hunnit plåta nåt direkt. Blev ännu gladare när jag seglade in på Canon Australiens (!!!) sidor och såg att programvaran "Image Browser" nu fanns för OS X för nedladdning.
Men, hörrni...
Jag har ju Photoshop Elements 2 och vill kunna rada upp alla bilder osv. inifrån programmet. Går inte det? Måste man gå via Bildhämtarn i OS X (eller vad det heter) för att hämta bilderna och SEN öppna dem i valfri editor? Det finns ju ett val i startuprutan i PSE 2 att ansluta en kamera, men då kommer man bara till ett sökfönster för filerna. Hajar noll. Har inte dratt igång Image Browser ännu. Kanske räcker det programmet? iPhoto är på tok för långsamt på min maskin och jag antar att IB gör samma jobb. Men som sagt..kunde man göra allt innifrån PSE 2 så vore det najjs.
/Fredrik