Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI klaviatur för pianospel

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-28 12:53

Tänkte att jag skulle ge det här med att lära sig spela piano ett försök. Därför letar jag efter en MIDI keyboard som funkar tillsammans med min PB G4. Det behöver absolut inte vara något avancerat, det är snarare viktigt att det är lätt att komma igång med och att det inte tar så mycket plats i fall jag tröttnar och slänger in den i garderoben Jag har kollat på M-Audios Keystation 49e som verkar väldigt enkel och smidig, bl.a. eftersom den är garanterat kompatibel med OS X och drivs via USB så man inte behöver nån nätadapter. Det jag undrar är i första hand om man klarar sig med de 49 tangenterna om det är piano man ska spela? Är det värt (för en nybörjare) att lägga det dubbla och få en extra oktav som Keystation 61es ger?

Har ni några förslag på andra klaviaturer som kan va lämpliga så är ni självklart välkomna att tipsa.

Vilka målsättningar har du med ditt pianospel?

De flesta keyboards har fjäderupphängda tangenter, medan riktiga pianon bygger på att tyngdkraften+ speciella repetitionsmekanismer lyfter tangenten. Det gör att det är en väldigt stor skillnad i hur det känns att spela, och om man lär sig spela på fjäderupphängda tangenter så är det sedan ganska svårt att ställa om till att spela på ett riktigt piano.

Angående den extra oktaven så är det definitivt värt det - det är otroligt begränsande att inte kunna spela toner man behöver.

Om du vill ge dig själv bästa möjliga förutsättningar att lyckas med ditt pianospel så tycker jag att du ska unna dig antingen ett riktigt piano, eller ett "elpiano". Förutom att de känns bättre, låter bättre, har riktiga tangenter så är de också väsentligt enklare än midi-klaviatur

med ett piano/elpiano är det bara sätta sig ner och börja spela, men om du kör midi-klaviatur så ska du ta fram det, koppla in det, koppla in högtalare, ställa in program, koppla in sustain-pedaler osv, osv.

Själv har jag spelat både piano och keyboard i snart 30 år och ju längre tiden går desto mer uppskattar jag de akustiska instrumentens enkelhet - bara slå sig ner och börja spela!

Oavsett utrustning - har du funderat något på vilken metod du ska använda för att lära dig spela?

Jag har funderat på samma sak som egh01. Och jag hade funderat på om eMedia skulle vara en hyffsat bra metod att kolla om man tycker att det är roligt. http://www.emediamusic.com/

Problemet med ett riktigt piano är för mig att jag inte kan sätta på mig hörlurar när jag skall öva. Jag vet inte vad kostnaden är med ett elpiano, dessutom så gillar jag idén att kunna sitta ned med en interaktiv "tutorial" när helst jag känner för det.

Jag brukade spela elbas för många år sedan, men det blev lite begränsat när inte bandet jag spelade med fanns längre. Jag ville prova något där man kunde stå för "hela musiken" själv om man ville.

Lite åsikter från någon som provat olika metoder vore intressant att se, eller bara åsikter rent allmänt.

• Oregistrerad
  • 2006-05-28 21:43

Richard har rätt. vill du pyssla med pianospel är nog t.o.m. 76 att föredra. kolla som sagt nån billig elpiano-modell...

lite varning för de billiga midi-klav'en. Det är inte meningen att man ska spela på dem ö.h.t. De är mera till för att "mata" in noter.

Senast redigerat 2006-05-28 21:58

Da Phox kommentar tycker jag är bra - om målet är att kunna mata in noter och lägga lite ackord så duger en billig klaviatur bra, om man däremot vill lära sig spela piano, dvs behärska ett instrument, så ska man kosta på sig det bästa man tycker sig ha råd med.

Köper man kvalitet gråter man bara en gång brukar det ju heta. Somliga nybörjare vill inte köpa ett lite dyrare instrument för att de tycker att de inte kan så mycket än, men det är egentligen tvärtom - det är som nybörjare man verkligen behöver bra instrument - därför att det är svårt nog ändå att lära sig spela, och man ska göra allt man kan för att underlätta, tycker iaf jag.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-28 22:39

Tack för tipsen. Jag får helt enkelt tänka igenom det här lite mer. Något elpiano har jag inte plats för, ett akustiskt ska vi inte tala om Vad är det som skilljer de billigare midiklaviaturerna från t.ex. elpianon? Är det att de inte har vägda tangenter? Finns det lite smidigare, inte så dyra midiklav som är någonting att ha?
Kastar man pengarna i sjön om man, trots era varningar, köper t.ex. ett Keystation 61es? Får man börja om från scratch om man en dag får för sig att spela på ett vanligt piano?

• Oregistrerad
  • 2006-05-28 23:09
Ursprungligen av egh01:

Något elpiano har jag inte plats för, ett akustiskt ska vi inte tala om Vad är det som skilljer de billigare midiklaviaturerna från t.ex. elpianon? Är det att de inte har vägda tangenter? Finns det lite smidigare, inte så dyra midiklav som är någonting att ha?

Alltså, numera är ju elpianon digitala & är lika stora som ett riktigt midiklaviatur. själv har jag det smidigaste (minsta?) jag hittat (används både till dator & att spela på): http://www.kurzweilmusicsystems.com/products.html?Id=356

Ursprungligen av egh01:

Kastar man pengarna i sjön om man, trots era varningar, köper t.ex. ett Keystation 61es? Får man börja om från scratch om man en dag får för sig att spela på ett vanligt piano?

tyvärr är m-audios midiklaviatur sämst bland dåliga klaviaturer... så: ja på båda.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-28 22:42

Hej!

Det här är mitt första inlägg på 99mac, så jag hoppas att jag inte trycker fel nu.

Jag har som den första talaren länge funderat på att lära mig piano och lockas av tanken att kunna ladda ner "pianon" eller instrument, stråkar osv. Delvis handlar det isf om att kunna "mata in toner", men jag vill främst kunna spela på det som ett vanligt piano. Jag hade skaffat ett riktigt piano om jag kunde, men jag bor lyhört. Kanske vore en god idé att skaffa ett elpiano först och lära sig spela, för att sedan gå över till digitala keyboard som man kan ansluta till mac:en. Har någon insatt här några tips på elpianon med "vägda" tangenter - dvs sådana som finns på pianon om jag har förstått diskussionen rätt, inte "synth-tangenter" - som är relativt vanliga och därför går att få tag på begagnade? (studentbudgeten blir en begränsning antar jag). Tack på förhand!

• Oregistrerad
  • 2006-05-28 23:15
Ursprungligen av paused:

Kanske vore en god idé att skaffa ett elpiano först och lära sig spela, för att sedan gå över till digitala keyboard som man kan ansluta till mac:en.

Du kan få både i ett s.a.s. (finns fler alternativ): http://www.m-audio.com/products/en_us/ProKeys88sx-main.html

ett tips att kolla beggade. har sett många superfina till jättebra priser. kolla efter kurzweil's PC 88 bland annat.

Ursprungligen av DaPhox:

kolla efter kurzweil's PC 88 bland annat.

Tack för informationen!
Ok, så det där ser riktigt intressant ut. En riktiga nybörjar fråga då: kan man koppla in ett piano som detta med USB och få det att fungera med programvara som GarageBand och eMedia? Jag ser att spec'en säger USB och att OS X funkar, men vad betyder det egentligen?

Jag tror att det kan vara värt att titta på instegsmodellen från t.ex. Korg, Casio, Yamaha m.fl. kostar runt 5000 och uppåt. Trots att det är deras billigaste modeller så sopar de garanterat banan med alla billiga midi-keyboards.

Angående det här med att ta plats så är det faktiskt inte farligt. Man behöver bara en golvyta på 150* 30 cm när pianot står*. Tänk också på att ett elpiano inte behöver stå i anslutning till datorn så man kan helt enkelt placera det där det får plats

(* 150*120 eller så när man sitter, man måste ju få plats med en stol osv)

1
Bevaka tråden