Vilka målsättningar har du med ditt pianospel?
De flesta keyboards har fjäderupphängda tangenter, medan riktiga pianon bygger på att tyngdkraften+ speciella repetitionsmekanismer lyfter tangenten. Det gör att det är en väldigt stor skillnad i hur det känns att spela, och om man lär sig spela på fjäderupphängda tangenter så är det sedan ganska svårt att ställa om till att spela på ett riktigt piano.
Angående den extra oktaven så är det definitivt värt det - det är otroligt begränsande att inte kunna spela toner man behöver.
Om du vill ge dig själv bästa möjliga förutsättningar att lyckas med ditt pianospel så tycker jag att du ska unna dig antingen ett riktigt piano, eller ett "elpiano". Förutom att de känns bättre, låter bättre, har riktiga tangenter så är de också väsentligt enklare än midi-klaviatur
med ett piano/elpiano är det bara sätta sig ner och börja spela, men om du kör midi-klaviatur så ska du ta fram det, koppla in det, koppla in högtalare, ställa in program, koppla in sustain-pedaler osv, osv.
Själv har jag spelat både piano och keyboard i snart 30 år och ju längre tiden går desto mer uppskattar jag de akustiska instrumentens enkelhet - bara slå sig ner och börja spela!
Oavsett utrustning - har du funderat något på vilken metod du ska använda för att lära dig spela?