Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gåsögon i stället för vanliga citattecken i InDesign

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, håller på med en bok på flera hundra sidor i InDesign CS och skulle vilja byta ut alla vanliga citationstecken (") mot gåsögon i hela boken. Men jag vill ha gåsögonen så de pekar i mot citatet, alltså första pekar till höger, andra till vänster.

Jag har provat att ändra i Preferences > Dictionary och där skriva in gåsögonen på dubbla citationstecken, men inget händer varken i ett dokument med befintlig text eller i ett där jag skriver in text med citationstecken direkt. Är det någon som vet hur man gör? Vore mycket tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-30 16:25

Sök ersätt. Sök "dubbelt avslutande citattecken" (finns i rullgardinslisten) och ersätt med » (får du nog skriva in för hand).

Tack för snabbt svar. Har försökt med Find/Change innan men såg inte rullgardinen : P Kom på nu att man kan byta ut alla vänster med Find "mellanrum + citattecken" Change "mellanrum + gåsöga vänster" så man kan byta ut alla vänster och sedan respektive höger med "citattecken + mellanrum" på samma gång i hela dokumentet. Kanske var så du menade också, tänkte inte på det. Underbart, tack igen!

Om du fäller ner menyn vid dubbla citattecknen i inställningar så finns det att välja. Jag får automatiskt "6:or" vid början och "9:or" vid slut på citat när jag väljer det. Funkar bara på text som skrivs in efter att du ändrat.

P.S Du kan också ändra till vanligt tumtecken i inställningarna och när du vill ha krulliga citat så kör du med shift-alt-m istället, men då vet jag inte hur man får till de omvända citattecknen.

Ursprungligen av Björn Öst:

Om du fäller ner menyn vid dubbla citattecknen i inställningar så finns det att välja. Jag får automatiskt "6:or" vid början och "9:or" vid slut på citat när jag väljer det. Funkar bara på text som skrivs in efter att du ändrat.

P.S Du kan också ändra till vanligt tumtecken i inställningarna och när du vill ha krulliga citat så kör du med shift-alt-m istället, men då vet jag inte hur man får till de omvända citattecknen.

Tack för svar. Det är gåsögon jag är ute efter ("dubbla pilar" eller vad man kan kalla dem) men de fanns ju också där i Preferences > Dictionary. Men de görs inte om i befintlig text som du skrev. Så det får bli Find/Change, det funkar. Bra att veta att de andra finns där till nästa gång. Tyvärr verkar inställningarna i Preferences inte heller fungera när man monterar ett word-dokument med citationstecken.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-31 17:36

Alla citattecken är samlade på samma tangenter. Detta borde även funka i Indesign.

« = alt + shift + V
» = alt + shift + B
‹ = alt + V
› = alt + B
“ = alt + shift + N
” = alt + shift + M
‘ = alt + N
’ = alt + M

Dessutom, det du visar att du vill ersätta (") är INTE citattecken, utan tumtecken.

Ursprungligen av filuren:

Alla citattecken är samlade på samma tangenter. Detta borde även funka i Indesign.

Dessutom, det du visar att du vill ersätta (") är INTE citattecken, utan tumtecken.

hej, jag vet, det blev tumtecken här. Kommandona fungerar, men att sitta med 500 sidor och byta ut manuellt är jag inte sugen på alls. Därför var frågan hur man byter ut alla automatiskt. Verkar bara fungera med Find/Change och inte via inställningar som sagt.

InDesigns inställningar för citationstecken påverkar endast de tecken som skrivs in/importeras efter att inställningen gjorts. Observera att varje språk har egna inställningar och att det därför är avgörande att man har korrekta språkinställningar för den text som importeras och att man har tillvalet för typografiska citattecken aktiverat

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

InDesigns inställningar för citationstecken påverkar endast de tecken som skrivs in/importeras efter att inställningen gjorts. Observera att varje språk har egna inställningar och att det därför är avgörande att man har korrekta språkinställningar för den text som importeras och att man har tillvalet för typografiska citattecken aktiverat

Jag får inte gåsögonen att fungera även om jag ställt in svenska och Typografiska citationstecken samt gåsögonen i Inställningar > Ordlista innan jag importerar text från Word. Det blir 99:or hur jag än gör. Har provat ta bort resp. kryssa i Typografiska citattecken även vid importen "Visa alternativ vid import". Jag har också provat ta bort formateringen vid importen vid "Visa alternativ...". Men det blir samma 99:or överallt. Dokumentet jag importerar har flera språk inlagda men det är svenska just vid citattecknen. Kan de många språken spela roll?

Jag har för mig att 99:or både som början och slut är svensk standard så det är inte precis fel att använda

Ursprungligen av Björn Öst:

Jag har för mig att 99:or både som början och slut är svensk standard så det är inte precis fel att använda

jo visst, det är det ju. Men i en tjock bok med över 400 sidor blir det lugnare och jämnare läsning om 99:orna inte ligger där uppe och hoppar. Bättre för läsningen att använda gåsögonen i så långa texter även om det onekligen verkar svårare att få till vid textimport. Alltid roligt att lära sig något nytt också

InDesigns funktion är avsedd att ändra "raka" citattecken till det inställda, inte såna som redan är "typografiska". Det man kan göra är alltså att ändra alla citattecken i Word-filen till raka, innan import, och de ska då bytas ut till det man ställt in vid importen

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

InDesigns funktion är avsedd att ändra "raka" citattecken till det inställda, inte såna som redan är "typografiska". Det man kan göra är alltså att ändra alla citattecken i Word-filen till raka, innan import, och de ska då bytas ut till det man ställt in vid importen

tack för det, ska prova det nästa gång

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-02 00:26

Nu har jag läst tråde två gånger, men undrar om jag förstått rätt.
Menar ni att man i Indesign inte kan använda ”sök/ersätt” för att byta ut ett vilket tecken som helst mot ett annat?

Ursprungligen av filuren:

Nu har jag läst tråde två gånger, men undrar om jag förstått rätt.
Menar ni att man i Indesign inte kan använda ”sök/ersätt” för att byta ut ett vilket tecken som helst mot ett annat?

nä det vet jag inte hur du kom fram till. Sök/ersätt fungerar. Det är Inställningar och olika citationstecken som förhandsval i ett dokument och vad som händer om man vill byta ut citationstecken som kommer från ett monterat word-dokument automatiskt i hela dokumentet, tråden mest behandlat. Det är i alla fall det jag försökt fråga efter.

1
Bevaka tråden