Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X lektioner?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-05-30 21:24

Hej har beställt min första mac nu, en macbook, och har ingen aning om hur OS X fungerar. Någon som vet någon bra hemsida där man kan få hjälp om hur allt funkar? Gärna med filmer och bilder.

• Oregistrerad
  • 2006-05-30 21:36
Ursprungligen av Axel24:

Hej har beställt min första mac nu, en macbook, och har ingen aning om hur OS X fungerar. Någon som vet någon bra hemsida där man kan få hjälp om hur allt funkar? Gärna med filmer och bilder.

Hej du kan ju börja på denna sida:

http://www.apple.com/macosx/quicktours/

jag har inte kollat alla filmer men det verkar vara intressant, förresten om du tittar runt
på deras sidor om OSX hittar du säkert en hel del..

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-30 21:40

Vet att macoteket kör seminarier lite då och då. Kan ju vara värt att gå på om man har tid.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-30 21:40

Det du annars undrar över kan du söka efter här. Hittar du det inte så är frågan alltid fri.

Välkommen, förresten.

Jag känner inte till några sådana sidor, du kanske hittar nåt med Google.
Annars lär man sig det systemet rätt snabbt, väldigt mycket är placerat på logiska ställen.

Det tog inte alls lång tid för mig att lära mig grundläggande-/vardagsanvändning av systemet, då var systemet jag använde av version 10.2 och jag var nästan 13 år.
Både systemet och jag har förbättras mycket, man kan lätt liksom växa fast i systemet.

Jag tror att du klarar dig bra utan att behöva se på filmer.
MacOSX hjälp som är inbyggt i systemet är också väldigt bra tycker jag, sen har vi ju detta forum för ännu värre saker

Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 23:09

Hej och välkommen hit.

Bokhandlare, bibliotek och Apple Centers brukar ha något häfte i stil med "lär dig din Macintosh". De brukar ta upp det mest grundläggande.

I samarbete mellan Apple och olika Apple Center hålls seminarium. Ett sådant kan vara värt att besöka.

Sedan finns manualen som följer med varje Mac. Det brukar även följa med ett häfte med en introduktion till Mac OS X.

Slutligen kan du alltid fråga om hjälp här.

Här är förresten Apples introduktion till Mac OS X:
Welcome_to_Mac_OS_X_v10.4_Tiger.pdf (6,2 MB)

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-01 14:11

Jag (själv blivande switcher) tycker att "OS X Tiger for Dummies" verkar väldigt bra, det förolämpande namnet till trots. Särskilt uppskattat är att de då och då förklarar hur man åstadkommer nåt enbart med tangentbordsgenvägar. Finns också ett särskilt kapitel som vänder sig till switchers.

malesca: kan vara bra för mig... ska kika priser. dock något liiiite mer avancerat hade varit bra...

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-04 00:25

Hm, jag inser att boken heter "Mac OS X Tiger Timesaving Techniques for Dummies" och inget annat.

• Oregistrerad
  • 2006-06-04 01:27

Det var någon här på forumet som skulle starta en sådan, vid namn www.macforbeginners.com, men det verkar inte ha hänt något.

Jag jobbar för fullt med macforbeginners.com. Det kommer säkert att kunna hjälpa till i framtiden. Premiär om en månad ca...

• Medlem
  • 2006-06-06 17:26
1
Bevaka tråden