Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mac eller inte mac?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 23:58

Tjenare. Det här är mitt första inlägg på den här sidan. Jag har börjat fundera mer och mer på att kanske byta laptop från pc till mac nu när det snart är dags för att köpa ny. Den jag har ställt in siktet på är i såna fall MBP. Från början var jag helt inställd på acers nya travelmate (8204) men då jag har en stationär pc som jag kör fil/webbserver och spelar på så tänkte jag att jag kan skippa windows. Eftersom vi kör solaris i plugget så ledde ju tankarna inte helt osökt till mac och speciellt MBP och dess fördelar: design, den är lika tjock som min nuvarande latop...utan skärm. Jag gillar när det är stilrent och sobert och inte massa extra designade knappar o sånt (se acer) samt vikten, jag pendlar ca 2 timmar varje dag och då ska den vara med i ryggsäcken. Sen är den minst lika kraftfull som acern också. Det jag ser som potentiella nackdelar är:

1. Skärmupplösningen 1440x900 mot acerns 1680x1050. jag vill ha plats med mycket grejjer på skärmen.

2. Att hitta rätt program (stort som litet) för ändamålet. Detta är iofs ett problem i windows också men jag vet iaf vart jag ska leta.

3. Allt strul som det verkar vara med den just nu.

4. Brist på 'alternativa' källor till mjukvara, med en students ansträngda ekonomi så är alla alternativ godtagbara, men det behöver vi ju inte diskutera här...

Jag har läst det mesta rörande MBP här på forumet men jag har ändå några frågor:

1. Det finns ju som bekant irriterande barnsjukdomar på MBPn (precis som på alla nya saker) men jag undrar ungefär hur lång tid det brukar ta för apple att åtgärda dessa problem? Snackar vi år eller ett par månader?

2. En dator med den prislappen och den påkostade designen vill man ju att den ska vara i det närmsta perfekt, bortsett från värmeavledningen och diverse missljud så har jag sett att flera klagar på olika fel på MBPs tangentbord. Hur allvarliga är dessa? Är det så att man kan pilla tangenterna på rätt plats själv eller behöver man lämna in datorn om man har dessa problem? Jag är en sån som skulle störa mig till döds på såna kosmetiska skavanker.

Jag har väl bestämt mig till 80% att jag ska byta till mac. Om ni lyckas snacka hem de sista 20
så har ni en till i familjen sedan

PS: sen måste jag ju bara fråga, kommer HoMM 5 släppas till mac?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-02 00:16

Ett tips: Köp den i butik och kräv att få klämma på den innan.

Program: www.macupdate.com ... alternativ? tja, Bittorent.

Jag satt i samma situation som dig för några månader sedan, jag hade en två år gammal pc-laptop och hade egentligen velat ha en mac i ett år innan jag slog till och köpte en mbp 15" 2,0Ghz. Jag är supernöjd verkligen, en helt fantastisk dator.

Vad gäller skärmstorleken så tycker jag att det funkar utmärkt för mig (och jag jobbar mycket med foto och grafisk desig) men det är klart att jag helst jobbar hemma där jag har en extern skärm som jag kör utökat skrivbord med. Jag tror dock inte att du skulle märka en sådan stor skillnad på mbp:n och acern eftersom macen har exposé som gör det otroligt enkelt att byta mellan fönster, flytta filer och så vidare. Arbetet kommer att gå mycket snabbare och enklare på macen. Det är även väldigt lätt att lära sig. Jag gjorde ett jobb nere i frankrike för ett tag sedan och när jag arbetade under tidspress och med folk som kollade mig hela tiden märkte jag verkligen hur värdefullt macsystemet är, allting gick snabbt och enkelt och man slapp allt strul. Om man lär sig alla snabbknappar osv blir det ett helt nytt sätt att arbeta...

Värmeproblemet finns och datorn låter när man kör på batteri och det är klart att man stör sig på det, det sägs dock att det kommer ett nytt moderkort nån gång efter sommaren som man kan byta till gratis om man vill. tangentbordet tycker jag är jättebra på mitt exemplar i alla fall, en helt annan känsla än det plastiga skittangentbord som satt på min dell. Och att det lyser när det är mörkt gör ju inte saken värre...

1
Bevaka tråden