Jag satt i samma situation som dig för några månader sedan, jag hade en två år gammal pc-laptop och hade egentligen velat ha en mac i ett år innan jag slog till och köpte en mbp 15" 2,0Ghz. Jag är supernöjd verkligen, en helt fantastisk dator.
Vad gäller skärmstorleken så tycker jag att det funkar utmärkt för mig (och jag jobbar mycket med foto och grafisk desig) men det är klart att jag helst jobbar hemma där jag har en extern skärm som jag kör utökat skrivbord med. Jag tror dock inte att du skulle märka en sådan stor skillnad på mbp:n och acern eftersom macen har exposé som gör det otroligt enkelt att byta mellan fönster, flytta filer och så vidare. Arbetet kommer att gå mycket snabbare och enklare på macen. Det är även väldigt lätt att lära sig. Jag gjorde ett jobb nere i frankrike för ett tag sedan och när jag arbetade under tidspress och med folk som kollade mig hela tiden märkte jag verkligen hur värdefullt macsystemet är, allting gick snabbt och enkelt och man slapp allt strul. Om man lär sig alla snabbknappar osv blir det ett helt nytt sätt att arbeta...
Värmeproblemet finns och datorn låter när man kör på batteri och det är klart att man stör sig på det, det sägs dock att det kommer ett nytt moderkort nån gång efter sommaren som man kan byta till gratis om man vill. tangentbordet tycker jag är jättebra på mitt exemplar i alla fall, en helt annan känsla än det plastiga skittangentbord som satt på min dell. Och att det lyser när det är mörkt gör ju inte saken värre...