- Spooky
- Medlem ●
- Vimmerby
Hej
Igår lanserade tv-hallåan på TV4 väldigt solt, TV4 Anytime! "Nu kan alla se program från TV4 när man vill, var man vill". Detta är naturligtvis ett sammarbete med SF Anytime och den tjänsten hatar ju oss Macanvändare.
SF Anytime bygger på en Windows Media-plattform som inte är helt kompatibel med Mac eller Linux. Vi undersöker löpande möjligheterna att kunna erbjuda tjänsten för dessa plattformar. Men som det ser ut idag så går inte detta.
Vaddå går inte? Allting går, om man vill och KAN.
Framför allt beror det på att krypteringen (Digital Rights Management, DRM) endast fungerar på en PC med Windows. Till Mac finns endast ett begränsat stöd för DRM (version 1), SF Anytime använder DRM 7. Våra filmleverantörer kräver minst DRM version 7.
Jag är ingen programmerare men borde de inte kunna slänga ihop en egen codec med DRM 7 då?
Visst kan man skälla på SF, men det stora problemet ligger hos Microsoft. Man kan inte bara slänga ihop en egen DRM 7, i så fall vore själva grejen förlorad.
Det är snarare Microsoft som, för att sälja fler Windows-licenser, binder DRM-tekniken till Windows.
Visst kan man skälla på SF, men det stora problemet ligger hos Microsoft. Man kan inte bara slänga ihop en egen DRM 7, i så fall vore själva grejen förlorad.
Det är snarare Microsoft som, för att sälja fler Windows-licenser, binder DRM-tekniken till Windows.
Ja... det är klart. Nu ser jag problematiken... så fort man kommer till Microsoft så är ju allting omöjligt.
Apple är tyvärr inte mycket bättre när det gäller iTMS och iPod.
Apple är tyvärr inte mycket bättre när det gäller iTMS och iPod.
Nej, självklart. Men Fairplay funkar åtminstone på de båda stora plattformarna. Men generellt är DRM av ondo, och om det ska finnas måste det vara en standard som används av alla och som funkar på allt. Men det står i vägen för företagens vilja att tjäna pengar, så...
Dags att mailbomba Microsoft?
Just det! Vi skriver och ber dem lägga ner Windows, så att datorer blir användbara för vanligt folk. :rolleyes:
kan vi inte göra som dom coola killarna i mellanöstern o utropa jihad på microsoft istället?
jag misstänker att det finns flera kundtjänst och support-arbetare som gladeligen skulle självmordsbomba dom sönder o samman..
så ingen missförstår, det är altså ett skämt..
kan vi inte göra som dom coola killarna i mellanöstern o utropa jihad på microsoft istället?
Jihad är iofs något helt annat...
Men om det inte stämmer så som dom säger, är inte det falsk marknadsföring? Finns det inte någon *O som man kan ta kontakt med? Mailbombning och liknande "Hacktivism" är långt ifrån alltid bästa sättet.
Vill man vara lite rebell så kan man ju låta bli att titta på TV4.
Det är sådana här saker som fått mig att gå över helt till Windows hemma. Jag orkar inte med Apples tillkortakommanden hela jävla tiden.
Tja Windows funkar numera på Mac så det är bara att boota om eller köra XP parrallellt med OS X.
Tja Windows funkar numera på Mac så det är bara att boota om eller köra XP parrallellt med OS X.
Om man ska se det så kan ju alla företag sluta skapa program för Mac OS X, dessutom kostar windows en hel del pengar
Ja, vilken förlust, man får inte se TV4 program i kass kvalitet för 49 spänn i månaden, som man kunde bandat i bättre kvalitet själv gratis... Jag måste nog skaffa en PC
Ja, vilken förlust, man får inte se TV4 program i kass kvalitet för 49 spänn i månaden, som man kunde bandat i bättre kvalitet själv gratis... Jag måste nog skaffa en PC
Kostar det 49:- i månaden? Då kan de ju dra åt *piiip*. Vad har de sina annonsörer till?
Mycket bättre alternativ: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=56506&product_id=775135
Jag skulle skicka ett mail till tv4 sägandes: Det är tråkigt att ni inte tycker att eran tjänst är nog bra för att låta mac, linux eller BSD användare använda erna tjänst utan enbart erbjuder den till folk med ett sämmre operativ-system. Dom som kräver mindre av sitt operativ system kanske också kräver mindre för att vara nöjd med eran tjänst eller ????
Det borde skapas en organisation i sverige typ piratbyrån som kommunicerar med bla media och politiker om platforms oberoende lösningar. något som är 100% platformsoberoende finns inte men går alltid att göra lösningar som åtminstone når fler än bara windows användare. Jag skulle lätt kunna stöda en sådan organisation. T.ex. så borde en sådan organisation jobba för att alla statliga och kommunala applikationer ska vara skrivna i Java för platformsoberoende.
Eller gå hit; Mac Pros "Skamvrån":
http://www.macpro.se/?page_id=3582
Ge dom vad dom tål (å lite till!)!:p
>På vilket sätt skulle detta vara Apples fel?
Att man inte ser till att att pärlan Mac OS X stödjer både det ena och andra. Kontentan för vanliga användare blir ju att Mac har ett upplevt "sämre" stöd på nätet än Windows.
Men nu är det ju så att Microsoft utnyttjar sin position som överlägsen marknadsledare och ger ut tekniker andra inte får ta del utav. Eller de får säkert ta del utav dem om de pungar ut med stora summor pengar.
I många fall DRM för WMV.
I en marknadsekonomi får varje företag klara sig på egen hand. Om Apple vill att deras användare ska kunna få lika bra stöd för den här typen av tekniker så är det alltså deras sak att se till det händer.
Problemet kan sammanfattas i att SF tvingas välja mellan att tillfredställa 95% av marknaden med en enkel lösning eller tillfredställa 100% med en mer komplex lösning. För de 95% som kör Windows är det givetvis väldigt enkelt med en lösning baserad på WMP eftersom den medföljer Windows.
Dessutom, varför skulle MS lägga ut pengar på att utveckla WMP för OS X om de inte kan annat än förlora på det? Svaret är givetvis att Apple får leja MS till att utveckla en ny WMP-version för OS X, något MS antagligen inte skulle säga nej till.
Mer personliga åsikter, SF-Anytime har en kass lösning och borde verkligen valt en plattformsoberoende. Kanske en blandning med java för autentisering och normala binärer för att få lite hastighet i uppspelning?