- Spooky
- Medlem ●
- Vimmerby
Hej
Igår lanserade tv-hallåan på TV4 väldigt solt, TV4 Anytime! "Nu kan alla se program från TV4 när man vill, var man vill". Detta är naturligtvis ett sammarbete med SF Anytime och den tjänsten hatar ju oss Macanvändare.
SF Anytime bygger på en Windows Media-plattform som inte är helt kompatibel med Mac eller Linux. Vi undersöker löpande möjligheterna att kunna erbjuda tjänsten för dessa plattformar. Men som det ser ut idag så går inte detta.
Vaddå går inte? Allting går, om man vill och KAN.
Framför allt beror det på att krypteringen (Digital Rights Management, DRM) endast fungerar på en PC med Windows. Till Mac finns endast ett begränsat stöd för DRM (version 1), SF Anytime använder DRM 7. Våra filmleverantörer kräver minst DRM version 7.
Jag är ingen programmerare men borde de inte kunna slänga ihop en egen codec med DRM 7 då?
Visst kan man skälla på SF, men det stora problemet ligger hos Microsoft. Man kan inte bara slänga ihop en egen DRM 7, i så fall vore själva grejen förlorad.
Det är snarare Microsoft som, för att sälja fler Windows-licenser, binder DRM-tekniken till Windows.
Visst kan man skälla på SF, men det stora problemet ligger hos Microsoft. Man kan inte bara slänga ihop en egen DRM 7, i så fall vore själva grejen förlorad.
Det är snarare Microsoft som, för att sälja fler Windows-licenser, binder DRM-tekniken till Windows.
Ja... det är klart. Nu ser jag problematiken... så fort man kommer till Microsoft så är ju allting omöjligt.
Apple är tyvärr inte mycket bättre när det gäller iTMS och iPod.
Apple är tyvärr inte mycket bättre när det gäller iTMS och iPod.
Nej, självklart. Men Fairplay funkar åtminstone på de båda stora plattformarna. Men generellt är DRM av ondo, och om det ska finnas måste det vara en standard som används av alla och som funkar på allt. Men det står i vägen för företagens vilja att tjäna pengar, så...
Dags att mailbomba Microsoft?