Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tror ni om Sony Ericsson M600?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rasmus, jag tror dina larmproblem beror på att telefonen står i fel tidszon. Gå in och titta på tid/datum inställningarna. Man kan ha två tidszoner inställda, och tja min stod på London som standard.....

Har nu fått en rätt så fungerande M600i efter att ha bytt ut en som var helt keff. Men jag har fortfarande en del problem med alarmen, dom vill inte stänga av även fast man tryckt på OK, utan bara fortsätter o piper med typ 30-40 mins mellanrum.. Nån smo känner igen problemen. Jag har den senaste firmwaren också..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-20 07:21

Du vill nog ställa in att du enbart laddar hem senaste prylarna och inte alles t.ex. Någon länkade tidigare i den här tråden till estato har jag för mig. Jag fick det att fungera där. Dock är den applikation som gmail skrivit smidigare tycker jag (som inte behöver kolla mailen med jämna mellanrum ).

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 23:59

Har försökt leta igenom tråden efter någon som skrivit om detta men hittar inget, so here goes:

Jag vill skicka upp ett gäng kontakter från min adressbok till m600:an, jag vet att iSync inte funkar ännu och vill bara få in de viktigaste kontakterna. Har för mig att jag gjort det en gång innan genom att helt enkelt exportera de aktuella kontakterna från adressboken i en .vcf-fil som jag sedan skickar via BT till mobilen, men nu är det tvärstopp. Kan tänkas att jag gjorde det mellan telefoner förra gången, inte 100. Nu klagar m600:an på att min .vcf-fil är skadad när jag försöker öppna den. Varför? Någon som har en lösning?

Kan tillägga att jag just blåst om hela telefonen till R9A002.

Gå in i adressbokens inställningar och ändra till vCard format 2.1 innan du exporterar.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-22 10:15
Ursprungligen av Johan S:

Gå in i adressbokens inställningar och ändra till vCard format 2.1 innan du exporterar.

Ah, stort tack!

En liten fråga angående filmuppspelning på M600:

- Är skärmen för liten för att det ska gå att titta på kortare filmavsnitt? (Har ingen telefon i närheten som jag kan kolla på...)

Nu har jag ingen M600, men väl en W950 och dessa har mig veterligen samma skärm. Jag tycker skärmstorleken duger bra till att titta på serier och kortare filmklipp. Kanske inte så att jag skulle vilja se senaste blockbustern på den, men väl ett avsnitt Family Guy eller två

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-11-23 16:31

Vilket filformat och vilken typ av videokomprimering kör ni som kollar film/TV/serier på er m600/w950?

Genom vilket program komprimerar ni filera och hur stora bör dom bli i förhållande tid/mb?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-01-29 10:18
Ursprungligen av Rasmus:

Vilket filformat och vilken typ av videokomprimering kör ni som kollar film/TV/serier på er m600/w950?

Genom vilket program komprimerar ni filera och hur stora bör dom bli i förhållande tid/mb?

Det här är jag också intresserad av att veta.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-24 15:22

Jag försökte igår att göra lite video så att det passade till telefonen. Men jag lyckas inte ens skicka filen till telefonen via blåtand!
När jag går in i mappen där filen är sparad, så har den tappat både filnamn och filändelse, och heter istället 'irfile' (eller nåt liknande)
Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-11-29 09:26

Hur fasen uppdaterar jag telefonen???

Jag lyckas verkligen inte.. Har laddat hem Update Service v. 2.6.11.7..
Kommer in i programet.. tar bort batteri.. ut med sim... i med batteri igen..

Sen ska man hålla in C knappen.. Men det finns ju ingen C knapp på m600!?

Jag antog att det var tillbaka pilen på sidan av telefonen... Så jag höll in den.. Så säger programet "släpp C knappen".. Jag släpper knappen och den blrjar identifiera telefonen... och sedan säger den bara idenfiering misslyckad..

Det står "C" på c-knappen. Men jag vet inte riktigt vad man ska trycka på, min egen M600 behövde jag inte trycka något alls på, medan det inte funkade när min kollegas lur skulle uppdateras från hans HP-maskin - till sist provade vi göra uppdateringen via min mac (BootCamp) och då funkade det.

En sak är då helt säkert: Sony Ericsson är inte särskilt justa mot sina användare. De levererar telefoner som knappt fungerar, och låter folk själva strula med uppdateringsprogram som även de är så buggiga att de knappt går att använda. Uselt.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-29 09:44

C-knappen är egentligen hårdvaruknappen, som på m600i är @-knappen på höger sida sett framifrån. Klart som korvspad.

p2d, hur kör du windows? Kör du Parallels så måste du köra ett litet hack som låter USB-drivaren i Parallels prata med mobilen direkt, typ. Men det verkar som om du redan löst det.

En annan grej som man kan fastna på är att man måste installera Flash Player via IE för att programmet ska kunna starta öht. Via Firefox eller annan browser duger inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-29 09:47

Här står om hacket som får USB-drivaren att fungera normalt i Parallels:

http://forum.parallels.com/showthread.php?t=5403&highlight=start

Problemet är alltså att windows/parallels klagar på "USB device in use" när man kopplar in sin mobil.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-11-29 10:50

När jag höll in @ kanppen lyckades i alla fall programet att identifiera telefonen... Men det sa att det inte fanns någon ny uppdatering.. men jag valde att uppdatera ändå..
Senaste är R9A002 eller??

Trcyker jag mer i "standby mode" och väljer status får jag:
Telefon: R4A002
Bluetooth R3A01
Organizer: R3B01
CDA: R3A01

Då har jag alltså inte senaste?? Blir tokig på detta...
Använder ingen bootcamp/pararells.. bara en vanlig tråkig PC med win XP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 11:21

Jag uppdaterade min M600i häromdagen. Jag höll helt enkelt in "c" på tangentbordet. Uppdateraren svarade dock att någon ny uppdatering inte fanns, men jag fortsatte ändå. Nu har jag enligt telefonsatusfönstret telefon: R4A002. Om det inte är den senaste hur gör jag då? En annan skum sak var att golfspelet försvann i och med uppdateringen.

Johan

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-11-30 12:45
Ursprungligen av chuck:

Jag uppdaterade min M600i häromdagen. Jag höll helt enkelt in "c" på tangentbordet. Uppdateraren svarade dock att någon ny uppdatering inte fanns, men jag fortsatte ändå. Nu har jag enligt telefonsatusfönstret telefon: R4A002. Om det inte är den senaste hur gör jag då? En annan skum sak var att golfspelet försvann i och med uppdateringen.

Johan

Då har väl jag samma problem som dig antar jag.. Senaste ska tydligen vara R9A002...

Golfspelet vet jag faktiskt inte vad man kan göra med... någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 13:20

Jag är ju nöjd med hur telefonen fungerar nu så det känns ju meningslöst att lämna in den för uppdatering när jag inte ser att något behöver fixas. Golfspelet kan jag leva utan, efter det jag installerat Mobipocket reader och kan låna e-böcker från biblioteket. Ger i alla fall någon meningsfull sysselsättning på tunnelbanan.

De senare uppdateringarna, om det nu finns några, åtgärdar det några problem jag ännu inte upptäckt eller hur jag nu skall uttrycka mig. Nya funktioner eller så?

Johan

  • Oregistrerad
  • 2006-11-30 14:58

Vet inte från vilken version jag uppdaterade men en av de märkbara skillnanderna är ju att telefonen inte hänger sig lika ofta. Kan hända att gränssnittet känns något rappare också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 15:27

Hej,
Jag har en M600 och jag undrar om det går att ställa in så att inte telefonen frågar om opera ska få tillgång till intenet varje gång?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-01-23 15:26

När jag kopplar in handsfreen för att lyssna på musik på min m600i så knastrar och sprakar det i hörlurarna. Det händer bara när jag lyssnar på musik i handfreen, att snacka går bra att göra i HF utan att det låter konstigt.

Drar jag ut handsfreen under tiden jag lyssnar på musik så kommer ljudet ut i den lilla högtalaren och missljudet är som bortblåst.

Någon som har liknande erfarenhet?
Någon som vet vad det kan bero på?

Hoj.

Varför står det på Tre's hemsida att den har WLAN? Det stämmer väl inte?!?!?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 14:15
Ursprungligen av MarMan Hollow:

Hoj.

Varför står det på Tre's hemsida att den har WLAN? Det stämmer väl inte?!?!?!

Nejdu, det stämmer inte... att den har WLAN alltså.

  • Medlem
  • 2007-03-24 16:08

Trodde i min naivitet att SEM600 skulle funka fint mot macen nu när den funnits ett tag, men nej där fick man på tafsen.

Underbar telefon får jag säga och visst går det att nödlösa så som att kunna skicka alla kontakter osv..

Men ärligt talat är det ingen som lyckats ordna så den funkar med iSync? Till alla mina tidigare SE modeller har det funnits plugins mer eller mindre direkt, är det nå särskilt med denna?

Har ringt både Sony Ericsson och Apple där både parter skyller på varandra, när man sen ställer motfrågan "hur kommer det sig att min K610 som kom nästan samtidigt fungerar?" Så blir det i regel väldigt tyst kan jag meddela...

Ursprungligen av Ianc:

Trodde i min naivitet att SEM600 skulle funka fint mot macen nu när den funnits ett tag, men nej där fick man på tafsen.

Underbar telefon får jag säga och visst går det att nödlösa så som att kunna skicka alla kontakter osv..

Men ärligt talat är det ingen som lyckats ordna så den funkar med iSync? Till alla mina tidigare SE modeller har det funnits plugins mer eller mindre direkt, är det nå särskilt med denna?

Har ringt både Sony Ericsson och Apple där både parter skyller på varandra, när man sen ställer motfrågan "hur kommer det sig att min K610 som kom nästan samtidigt fungerar?" Så blir det i regel väldigt tyst kan jag meddela...

Jag har samma problem å har tröttnat på det, ska nu sälja min m600 å köpa Nokia N95 när den kommer....

  • Medlem
  • 2007-03-24 20:02

Nja jag upplever det som enda probemet hittils. Är mycket nöjd med telefonen faktiskt, när man väl kommer in i scrollhjulet så är det riktigt smidigt utformat. Samtidigt så har den allt jag behöver och saknar allting jag aldrig använder så jag känner att det absolut är rätt telefon.

Men som sagt. iSync vakna för helvete...

Kan även meddela att Tele2 hade problem att få fram inställningar för mail och Gprs som fungerade så uppenbarligen skiljer sig denna telefon lite från de andra, är det nåt med symbian o dylikt kanske?

Har ett problem med att min macbook tror att tema-filer (.utz) är mappar, någon som vet hur man gör om en mapp till en utz fil?

Hittade för övrigt en sida som förklarar iSync problemet något..
http://mobile.feisar.com/uiq3.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 22:26

konvertering av film.

Okej! jag har kollat på filmer och avsnitt av serier i ca ett år nu på min m600i.
Så här gör jag för att konvertera dom till rätt format.

---------------------------------

Ska jag konvertera från en .img fil eller en dvdskiva så använder jag "Handbrake".
Framerate: 25
Average bitrate: 300
MP4
MPEG-4 /AAC

Audio
Sample rate (hz): 22050
Bitrate: 64

Picture settings
320 * 240

--------------------------------

Om jag ska konvertera från en divx film (.avi) eller liknande så använder jag "Isquint".
Bredd: 320
Höjd: 240
Videobithastighet: 300
Bilder per sekund: 25
Ljudbithastighet: 64
Ljudfrekvens: 22050
Ljudkanaler: Stereo

----------------------------

Eller "FFmpegX".
Video
Video codec: MPEG (mp4) (ffmpeg)
Video bitrate: 200
100mb
Video size: 320 * 240
Autosize: 4:3
Framerate: Pal (25)

Audio
AAC (mov/mp4/3gp)
Audio bitrate: 64
Sampling: 22050
Channels: stereo

---------------------------

Obs dessa är inställningarna för m600i.
Jag har inte testat för p990 så jag vet inte om det fungerar, men det borde det göra.
Ha så kul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 22:29

De tre program jag nämde ovan är gratis och gör om en tvåtimmars film till ca 260mb.

Bevaka tråden