Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur räta upp "välvt" panorama?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-05 16:50

Som ni ser är denna bild förvrängd som en följd av att den egentligen består av 10 ihopflätade bilder. (PanoramaMaker) Kan man räta upp den på nåt trovärdigt sätt utan att beskära den? Jag har tillgång till Adobe CS2.

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 16:59

När du plåtar ska du väga av kameran med vattenpass för att slippa såna bieffekter när du stitchar ihop bilderna. Helst ska du ha ett panoramahuvud på stativ som snurrar runt kamerans optiska mittpunkt. Också avvägt i våg horisontellt, noga som fan.
Man kan inte bara stå och klicka sta rätt ut.
I CS 2 finns verktyg för att räta upp perspektivet, men som sagt är det bäst och enklast om man plåtar ordentligt. Den där bilden kommer du aldrig att få ordning på utan att det ser konstigt ut, dessutom måste du beskära en hel del.

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 17:00

Förresten, varför behövdes det tio bilder för den bilden?

Skit i Panorama Maker och använd Photoshops motsvarande funktion, där du kan räta upp det på en gång

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 17:08

Men det allra bästa är att man tänker på vad man gör när man plåtar, då är det enklare att få en vettig panoramabild.

• Medlem
  • 2006-06-05 17:09

Om du kan dela upp bilden i sektioner som i sig inte är så välvda (tio st. om den bestod av tio olika bilder verkar rimligt), och lägga dem på var sitt lager borde det gå att räta upp dem var för sig med hjälp av free transform tool.
Gör först canvas size lite större, välj free transform (ctrl/cmd-T) och sen ctrl/cmd och dra på kanterna för att justera perspektivet.
Om du bara har tillgång till den där bilden är det det enda jag kan komma på. Det kommer nog krävas en hel del trixande för att få ett resultat som är någorlunda acceptabelt.

hilsen/
B

• Medlem
  • 2006-06-05 17:12

Jag har stått uppe i en lekställning och riktat kameran aningen nedåt för att få med det jag ville få med, därav välvningen. Jag trodde att det gick att böja bilder ungeför som man kan böja en kurva. Det är inte hela världen om det inte blir kanonbra, det är mest till för att ge en uppfattning om hur det ser ut, det som syns på bilden.

Jag håller på med en webbsite till sonens dagis... (Fortfarande... :rolleyes: )

• Medlem
  • 2006-06-05 17:17

Tack för all tips, men det blir nog så att bilden får se ut som den gör... Möjligen beskuren.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-05 18:05

Skicka den till dan kanelbulle proformica punkt com så kanske jag kan räta upp den. GRATIS!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 18:11

Men, utgå från mitten av bilden, gör en markering därifrån det börjar bukta neråt och ut i vänster bildkant. Gå till Edit/Transform välj Perspective och dra uppåt i boxen som dök upp längst till vänster/mitten i markeringen tills det blir någorlunda rakt. Gör likandant men tvärtom på andra sidan av bilden. Om du villl göra det snyggare gör fler markeringar och snygga till lite åt gången. Beskär sen det sista.

(Hmm, kanske inte helt lätt att förstå...)

Mvh

• Medlem
  • 2006-06-05 18:11

Äntligen lite tåga! Skönt att någon tar barnens behov på allvar!

Bilden kommer på posten!

Rotera först bilden 90 grader. Ta sen filtret Distort: Shear och böj tillbaka det runda. Rotera sen tillbaka bilden -90 grader och fixa resten med perspektivverktyget beskrivet ovan. Använd flaggstången som riktmärke för om det är rakt.

CS2 har annars inbyggd Lens Correction men det funkade inte på just den här bilden.

• Medlem
  • 2006-06-05 23:13

huj, det verkade inte alltför svårt. Kanske man skulle testa det - i morgon! Om inet annat så för att se om man klarar av det... Tack tack!

Som sagt, prova bygg ihop den i Photoshops Photomerge. I CS2 hittar du den antingen i Brige under 'Verktyg > Photoshop > Photomerge...' eller direkt i Photoshop under 'File > Automate > Photomerge...'.

I Photomerge kan du klicka i 'Perspective' så är saken biff. För att räta upp lite bör du bara kunna ta och klicka i 'Cylindrical mapping' så kommer inte perspektivjusteringen se så extrem ut.

1
Bevaka tråden