God morgon,
För några dagar sedan installerade jag X11 från Tiger-skivan som följde med min -underbara! - MacBook. Syftet med installationen var att kunna köra GIMP.
Jag har haft en iMac G5 sedan månaden den lanserades, men i och med MacBooken känner jag mig pånyttfödd i Macvärlden. Faktiskt. MacBooken är grymt snabb, den startar otroligt snabbt och jag vill hålla den clean. Därför har jag några frågor:
1. Av nyfikenhet: Vad gör egentligen X11? Vad innebär det? Förstår att det gör så att program som inte är "direkt gjorda" för Mac OS X fungerar, men mer? Var kommer namnet ifrån, varför och till vad behövs det?
2. Eftersom jag inte fick GIMP att fungera tillsfredsställande vill jag ta bort X11. Hur tar jag bort X11?? Är det bara att slänga X11 från Verktygsprogram i Program och radera .plisten? Eller ska jag använda mig av något avinstallationsprogram? --> Behövs något annat kastas för att få bort alla spår och kopplingar till X11?
Jag låter som en switcher, men X11 är diffust för mig och jag förstår inte riktigt vad det är till för. Jag vill inte ha onödiga program och framförallt inte ramverk och liknande som jag inte använder (ganska säker på att ramverk inte är den korrekta benämningen för X11, hoppas ni har överseende med det )
Skulle vara glad om någon kunde svara på dessa frågor!