Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är X11 egentligen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God morgon,
För några dagar sedan installerade jag X11 från Tiger-skivan som följde med min -underbara! - MacBook. Syftet med installationen var att kunna köra GIMP.

Jag har haft en iMac G5 sedan månaden den lanserades, men i och med MacBooken känner jag mig pånyttfödd i Macvärlden. Faktiskt. MacBooken är grymt snabb, den startar otroligt snabbt och jag vill hålla den clean. Därför har jag några frågor:

1. Av nyfikenhet: Vad gör egentligen X11? Vad innebär det? Förstår att det gör så att program som inte är "direkt gjorda" för Mac OS X fungerar, men mer? Var kommer namnet ifrån, varför och till vad behövs det?

2. Eftersom jag inte fick GIMP att fungera tillsfredsställande vill jag ta bort X11. Hur tar jag bort X11?? Är det bara att slänga X11 från Verktygsprogram i Program och radera .plisten? Eller ska jag använda mig av något avinstallationsprogram? --> Behövs något annat kastas för att få bort alla spår och kopplingar till X11?

Jag låter som en switcher, men X11 är diffust för mig och jag förstår inte riktigt vad det är till för. Jag vill inte ha onödiga program och framförallt inte ramverk och liknande som jag inte använder (ganska säker på att ramverk inte är den korrekta benämningen för X11, hoppas ni har överseende med det )

Skulle vara glad om någon kunde svara på dessa frågor!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-21 07:40

1. Det är ett unix/linux-standard protkoll för grafik. Se http://www.x.org/ Det behövs om du t.ex. vill installera linux/unix program och köra dessa eller om du vill kunna köra dessa remote (via t.ex. ssh som har X11-forwarding).

2.? Gimp besväras knappast av att du har X11 liggandes, hur du tar bort det har jag dock inte detaljkunskap om. Du skulle kunna se X11-installationen lite som ett gäng dll-filer om du kommer från windowsvärlden kanske.

Ursprungligen av d99gnu:

1. Det är ett unix/linux-standard protkoll för grafik. Se http://www.x.org/ Det behövs om du t.ex. vill installera linux/unix program och köra dessa eller om du vill kunna köra dessa remote (via t.ex. ssh som har X11-forwarding).

2.? Gimp besväras knappast av att du har X11 liggandes, hur du tar bort det har jag dock inte detaljkunskap om. Du skulle kunna se X11-installationen lite som ett gäng dll-filer om du kommer från windowsvärlden kanske.

Tack för svaret på fråga ett Läser på sidan du länkade till nu.

Okej. Kommer från Windowsvärlden gör jag från början, även om jag använt Mac intensivt i ungefär 2 år. Om du jämför det med .dll-filer anser jag det som ganska snuskigt

Jag har inte påstått att GIMP besväras av att ha X11 liggandes. Men GIMP fungerade halvkasst "genom" X11 och jag betalar hellre för Photoshop Elements...

Jaja, antar att det bara är att slänga X11 och ta bort .plisten - det är allt som Spotlight hittar, anyway.

Avinstallationsprogram finns på Tigerskivan.

1
Bevaka tråden