Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EPS-stöd i Final Cut Pro?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur sjutton får jag EPS filer att funka i Final Cut Pro 5? Finns det inget gratis alternativ att få igång det, är ju pinsamt att inte ett av världens ledande mjukvaror för videoredigering fungerar med vektorgrafik (har en jäkla massa loggor som ska in i ett projekt och alla är i EPS, i Premiere funkade det fint men har helt switchat till iår)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-26 10:21

Det är ett problem med FCP och att det inte kommit över helt till en OSX-grund.

Motion fixar PDF:er men inte EPS tror jag inte.

Det finns en plugin för FCP som fixar PDF-stöd men jag vet inte hur det är med EPS.

Förslagsvis batch-konverterar du dem genom Photoshop till en PSD.

ahh okej, jo jag har gjort det förr så det vet jag funkar, men jag vill behålla det i vekortgrafik så jag inte får "taggiga kanter" på loggorna. Sponsorer brukar ha en förmåga att bli missnöjda då, sen är det lättare att få exakt storlek på grejjerna med vekor. (huum är jag dum nu, funkar pdf som vektor..?)

Har tagit hem Boris RED det ska tydligen ge EPS stöd men det kostar ju skjortan bara för att få det stödet tyvärr. Inga andra tips Erik? du kommer få fungera bollplank för mina frågor den närmaste tiden, har switchat helt till FCP inför nya filmen nämligen så några frågor kommer granterat dyka upp under tiden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-26 18:34

Gå med FCPUG.se - Final Cut Pro User Group Sweden. Annars kan jag även svara på dina frågor här.

EPS likt PDF kan innehålla vektorgrafik. Generellt undviker jag EPS. PDF funkar bättre mellan olika program och i OSX "native", inte för att tala om man jobbar med Windows-folk.

Kör du PSD måste du inte få kantig grafik bara du skalar dem rätt. Generellt jobbar jag med PSD i FCP och PDF i Motion eller After Effects. I ärighetens namn så funkar det generellt bäst att sätta titlar och grafik i andra program än FCP, det beror lite på vad du ska göra. After Effects har exempelvis mycket mer flexibilitet och exakthet, likså Motion. Men det går att göra mycket rakt i FCP.

Viktigt är att du sätter grafik på hela pixlar bl.a. Annars kan du få fula renderingsartifakter.

Jag vet att det finns en plug för FCP som fixar PDF-stödet dock... Kommer inte på vad den heter bara.

ahh tackar, ja jag ska jaga på det där, måste klippa en teaser under nästa vecka så det börjar vara hög tid för mig att fixa det här.. men pdf är en lösning alltså.. jag ska kika in på det men har inte lyckats få allt att exportara som lager.. sen hur jag än gör får jag ju inte bort kantigheten heller på loggorna.. =/

ahhh psd.. inte pdf... bortse då en sec ska jag kolla igen

okej, nu har jag kollat lite mer, en problem är borta.. det går att importera psd filer men de går inte scala alls.. asjobbit för jag sitter med typ 20 loggor som ska vara samma storlek, (exakt!) och de är inte direkt i jämna fina kvadrater så tänkte använda mig av stöd-grids osv.. men men.. har du fler tips erik, jag har jagat på google hur mkt som helst, får inte ens Boris Red att funka som det ska, la in det med demolicensen bara för att testa och det hjälpte nada..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-27 23:52

Nu ska vi se här... Till en början är skalningen i FCP % baserad så det är svårt att "skala exakt" mot andra logotyper då du heller inte har en regelrätt grid eller linjal att gå efter. Detta är features som saknas, kan tyckas, men FCP är främst ett redigeringsprogram.

Tips är att du drar in alla EPS:er i Photoshop, skalar dem så de håller samma storlek i förhållande till varandra om gör dem 20-50% större än vad du tror de kommer vara i programmet (som i den redigerade sekvensen).

FCP kan läsa så väl vanliga PSD som PSD-filer med lager (generellt är det senare vanligare än det första). FCP kommer tolka PSD-filen med lager som en FCP sekvens med flera lager. Öppnar du denna genom dubbelklick får du således upp en ny sekvens. Men du kan även dra denna sekvens till viewern i FCP och göra en insert eller overwrite i ditt program. Du kommer du alltså få en "nestad sekvens" i din sekvens. För att komma åt dess motion properties får du hålla ner ALT medan du dubbelklicka på objektet i din timeline. Här kan du skala hur du vill.

Rekommenderat vad gäller import av grafik till filmer är att köra en liten blur på höjden för att motverka interlace-flicker. Kolla även så du inte har CMYK-filer för då tar det stopp.

Ahh tackar, jag ska testa

1
Bevaka tråden