Enligt 3 så låser de bara upp telefonen om det inte finns bindningstid kvar. På Telia som jag hade innan så kunde det göras efter 12 månader oavsett, vilket jag har för mig är Apples egen regel. Jag misstänker att det är 3 som själva bestämt att de vill "hindra" mig från att kontakta Apple och låsa upp den och på detta vis låsa fast mig till deras tjänst så länge som möjligt.
En annan sak är att om du friköper dig, det vill säga betalar en slutfaktura och säger upp abonnemanget innan bindningstiden gått ut så behålls den ursprungliga tiden för upplåsning. Så om abonnemanget skulle gått ut 5/1/2012 så är det tidigast då 3 låser upp den, även om du avslutat detta abonnemang innan. Är detta ens lagligt? Då sitter jag med en iPhone i 2-3 månader som inte går att använda med någon annan operatör.
Råkar någon ha tillgång till det avtal som styrker att telefonen inte får låsas upp efter 12 månader, eller är det dryg-lisa, 21 år på supporten som sitter och leker bromsklots?
Aldrig mer 3... Dryg support, noll service, 19 år gamla låtsasstekare i butikerna.