Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
hupp

hupp

Medlem
  • Plats Linköping
  • Registrerad 2007-03-21
  • Senast aktiv 2013-03-10
  • Antal inlägg 14

Foruminlägg

De senaste inläggen hupp har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-02-13 14:16

Då kanske det är bäst att stänga av funktionen "starta om automatiskt efter strömavbrott", så att man hinner att kontrollera att den externa hårddisken fungerar först. Men det kanske är ett dumt val att lägga servicedatan på denna? Jag ville lägga så mycket så möjligt på hårddisken eftersom det bara sitter en SSD i själva burken.

Apropå den ursprungliga frågan så upptäckte jag att om jag började att skapa en ny "share point" och bocka för "Make available for home directories over [...]", innan jag valde hemmapp åt användarna, så slapp jag flytta hemmapparna i efterhand.

Och apropå det, så undrar jag lite varför unknown user blir ägare till de "share point"-mappar som man själv skapar. Det går inte att själv välja att systemadministratören ska vara ägare, såsom denna är för mappen Users, utan det går bara att välja mellan de användare som man själv har skapat (det vill säga datoradministratören, "open directory"-administratören eller någon av de vanliga användarna). Men det kanske är feltänkt att systemadministratören ska vara ägare?

(Har inte hunnit sitta med min Mac mini, därav det sena svaret...)

Edit: Felskrivning.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-28 10:32

Nej, den verkar ju faktiskt inte ha problem med att hitta hårddisken som den ska. Just nu i alla fall... Den tappade faktiskt bort den ett slag; men efter en ominstallation av såväl os som appen, så tycks den dock komma ihåg att hårddisken är inkopplad.

Anledningen till ominstallationen var att jag fick "error reading settings" på tjänst efter tjänst. Först på wikin, sedan på profile manager och så rullade det på med fler tjänster när jag försökte använda tipsen för att korrigera de två första problemen. Hur som haver...

Tack igen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-26 11:53

Förresten, du känner inte till något om påståendet att man manuellt måste lägga in automount för att det ska fungera smärtfritt med externa hårddiskar?

Har sett det på flera håll, bland annat här: https://discussions.apple.com/message/19314637#19314637

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-26 11:44

Så var det denna Workgroup Manager igen. Trodde det var en app försvunnen med Lion, eftersom den inte fanns i App Store; men nu sökte jag på annat håll och då fanns den ju för Mountain Lion. Tack!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-26 11:18

Jamen precis. Hemkataloger, "gruppkataloger" och delade kataloger. De kataloger där det kommer att lagras mycket, helt enkelt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-26 10:05

Hej!
Har letat, men inte tyckt mig ha hittat ett bra svar för en nybörjare. Har en Mac mini 2012 med en intern 256 SSD och en extern G-Drive på 4 TB. Min tanke är att ha operativsystemet på SSD:n och användardatan på min HDD.

I Server.app 2.2 hittar jag en inställning för servicedata (datornamn > settings > service data), men jag hittar inget motsvarande för användardatan.

Jag har hittat en uppsjö olika "halvskrivna" förslag på hur användardatan ska flyttas till en extern hårddisk, när man sitter med en Mac och en hårddisk; men jag har inte hittat någon guide som tar upp alla moment och ingen guide som dessutom utgår servern (så att nya användare automatiskt hamnar på den externa hårddisken).

Är det någon som vet hur detta går till på bästa sätt eller som känner till en bra guide för detta?

Och någon som vet vilket det bästa kommandot är för att mounta hårddisken innan någon har loggat in, vilket – som jag har förstått det - krävs.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-10 10:09

Ni som följer Apples råd om att ha ett särskilt administratörskonto, hur lägger ni upp det med era Apple-id?

Jag skapade ett nytt Apple-id för min administratör och upptäckte då (i mitt tycke) en nackdel och det är att Hitta min Mac/iPhone endast fungerar under just det kontot. Visserligen inget större problem, men det är smidigt att få alla enheter samlade under ett iCloud-konto.

Tyvärr tycks det som att det inte går att byta administratörskontots Apple-id på något smidigt vis. Det går att ändra Apple-id vid själva kontoinställningarna, men under iCloud-inställningarna ligger det gamla id:t kvar. Så innan jag gör en ren ominstallation för att ställa in samma Apple-id på båda konton, tänkte jag höra om det finns några nackdelar med att ha samma Apple-id på administratörskontot som på standardkontot.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-09-21 14:55
Ursprungligen av Jedih:

Punakea kanske kan hjälpa dig?!?
[...]
Själv så använder jag mig av Tagit och Leap 2 från Ironic Software. De kör med OpenMeta istället för Metadata som Spotlight verkar köra med.

Ironic Software

Ursprungligen av tommy_r:

Leap funkar bra

Dessa använder som sagt OpenMeta; tänkte om det fanns något som stödjer den inbyggda metadatan.

Ursprungligen av Fred!:

Du kan klicka på mer info i Finder's höger fält för att se och redigera Spotlight kommentarer för den markerade filen, eller använda: cmd + alt + i för att få ett flytande info fönster som visar info för de filer du markerar.

Automator stöder också tillägg av Spotlight kommentarer, jag har lagt till en tjänst som taggar markerade filer t.ex.

Frågan är om det finns något program som gör det lätt att överblicka alla nyckelord/kommentarer som används i systemet. Alltså motsvarande exempelvis Tagit (även om det inte är det bästa exemplet), fast med Apples metadatasystem.

Min tanke är att de är bättre att hålla sig till systemets (Apples) alternativ för att ha metadatan framtidssäkrad; men OpenMeta kanske fungerar bättre? Någon som är djupare insatt i skillnaderna mellan dessa?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-09-20 20:17

Det finns flera program för att märka och att organisera filer i Mac OS; men OpenMeta som bland annat används för detta, är inget som stöds direkt av Apple. Om jag inte har fått det hela om bakfoten.

Själva har Apple Spotlight-kommentarer och nyckelord i dokumentegenskaperna, men det tycks inte vara särskilt genomarbetat.

Spotlight-kommentarer läggs till via filinformationen och det finns inte något sätt att organisera och överblicka de kommentarer som man lagt till olika dokument.

Nyckelord läggs, som sagt, till i dokumentegenskaperna inifrån filen. Här finns ett visst mått av organisation. Lägger man till nyckelord i textredigeraren så fungerar autofyll om man vill lägga till samma nyckelord i ett pdf-dokument. Dock fungerar inte autofyll mellan dokument i textredigeraren – och någon överblick av de nyckelord som har använts tidigare, går ej att få.

Nyckelord och Spotlight-kommentarer tycks dessutom inte ha någon som helst form av koppling till varandra.

Min fråga lyder som följer: Finns det något program som gör det möjligt att överblicka och redigera de "taggar" som är är inbyggda i Mac OS?

Allra helst önskar jag att Apple själva har någon genomtänkt lösning, som har lyckats undgå mig...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-19 18:58
Ursprungligen av O££€:

Funkade detta för dig?
Hur gör man punkt 5?
Jag verkar inte få till den sista biten...

Det fungerade ja.

Jag raderade bara den där filen, startade om, öppnade Time Machine och valde hårddisk (och valet av hårddisk var då punkt 5).

Och hårddisken formaterade jag som sagt enligt följande: HFS+ (journalförd), GUID.

Men du kanske har hunnit lösa det vid det här laget?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-03 20:39

Jag svarar på mitt eget inlägg. Lösningen tycks vara denna:

Red "i" message: "Time Machine could not be configured. The built-in network interface could not be found"

  1. From the Finder's Go menu go to this location: /Library/Preferences/SystemConfiguration/

  2. Copy the file "NetworkInterfaces.plist" to the desktop (to make a precautionary backup).

  3. Delete the file "NetworkInterfaces.plist". Enter administrator name and password if prompted.

  4. Restart your Mac.

  5. Once restarted, reconfigure your the Network and Time Machine preference panes in System Preferences.

If the issue persists, contact an Apple Authorized Service Provider to have your Mac's network ports checked.

Hittat på Time Machine: Troubleshooting backup issues.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-03 12:39

Har en Iomega Portable Hard Drive USB/FW 320GB (utgången modell) som jag tänkte köra Time Machine mot. Hårddisken består av en partition med HFS+ (journalförd) och med GUID-partitionstabell. Den är kopplad med firewire till datorn.

Hårddisken dyker upp som den ska i Time Machine, men när jag ska välja den får jag upp följande: "Time Machine kunde inte ställas in. Det inbyggda nätverksgränssnittet hittades inte."

Vad är det för nätverksgränssnitt som eftersöks? Något jag kan göra något åt eller är hårddisken ej kompatibel med Time Machine? Enligt Iomegas sajt fungerar alla deras hårddiskar med Time Machine bara de är rätt formaterade, men det kanske är något som tillkommit senare...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-09 15:23

Att mitt val av brännvidd påverkar mitt val av bländare är helt med på, men "ogiltiga bländarvärden" utesluts ju så fort jag ändrar brännvidden.

I vilket fall som helst så verkar det som att jag har hittat lösningen på mitt problem. Jag trodde att alternativexponeringen bara aktiverades när man höll nere avtryckaren en längre stund, men så var tydligen inte fallet. Det var alltså den som spökade. Stänger jag av den så behöver jag inte sitta och vänta på att kameran ska återgå till mina egna inställningar.

Och ja, M-läget kanske inte är det bästa nybörjarläget, men jag jobbade mig igenom handboken - sida för sida - och försökte få lite kläm på alla inställningar som fanns.

Tack för hjälpen, jag lär återkomma!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-07 17:23

Hej!
Har letat runt men hittar inte svaret på min fråga (möjligt att jag söker fel) och startar därför en ny tråd. Har precis köpt min första systemkamera, en Pentax K20D och har en fråga angående läge M.

När jag exempelvis ställer in bländare F3,5 och slutartid 10, så går kameran ofta in (efter taget foto) och ändrar inställningarna. Bländartalet kan bli F4,0 och slutartiden kanske 6.

Jag upplevde detta som väldigt irriterande till en början eftersom jag inte hittade någon information om denna funktion i handboken. Jag har nu visserligen upptäckt att inställningarna efter några sekunder återgår till de jag själv har valt, men ändå...

Mina frågor lyder som följer:
1. Är det mer "optimala inställningar" som kameran tipsar om?
2. Är det någon inställning som jag har gjort som gör att kameran beter sig så här?
3. Går det att ställa in hur snabbt kameran ska återgå till mina egna val?

Har jag valt manuellt läge så känns det som att kameran borde överlåta inställningarna helt till mig - vill jag tabba mig så är det väl mitt problem. Vill jag ha hjälp med exponeringen så kan jag ju alltid använda den gröna knappen. Eller har jag missat något?

Som sagt, helt ny på detta.

1