Det är omöjligt att uttala sig i det specifika fallet, man får ju tänka på det.
Två saker slår mig:
1. Det är ju skitsmart av din arbetsgivare att ge dig en telefon och tillåta privat användning!
Då slipper dom trassla med arbetstider....
Du skulle i teorin faktiskt kunna lämna telefonen på arbetet och använda den i arbetet och på arbetet.
Nu beror det givetvis på vad du gör och hur ditt arbete ser ut.
Du är ju fortfarande kontaktbar med din egen telefon, för dom det berör, så att säga!
Måste du svara på arbetets telefon på vardagskvällar och på helgen?
2. Är du inom det kreativa yrket kan jag även meddela att olika designgrejer och programmering och annat som är gjort på "fritiden" även tillhör arbetsgivare om det är gjort på deras dator och med deras mjukvara.
Om det skulle vara så att du skulle tjäna pengar på något då kan dom faktiskt, med all rätt, hävda att din idé och ditt arbete tillhör dom, för det är ju gjort på deras dator med deras mjukvara! Sen att du gjort det på din "så kallade fritid" är ju i sammanhanget svårt att exakt redogöra för när det är.
Ännu värre blir det ju om du får kontakter som är relaterade till din briljanta och fantastiska idé! Förutom personer kan det vara länkar, e-post.... vad som helst. Bilder.
Har du då allt detta samlat på din jobbdator och på din jobbtelefon så kan det bli jäkligt komplicerat att senare försöka förklara att det "inte hade med arbetet att göra".
Det är ju faktiskt så de flesta yrken ser ut. "Man skapar sitt egna arbete." Företag, produkter och tjänster utvecklas inte av sig själv utan av de som arbetar på företaget, de anställda. Som anställd är man livegen i den bemärkelsen att man alltid är anställd. Man är anställd även på natten, på helgen, på semestern. Alltid. Allt tänk du producerar under dygnets 24 timmar tillhör din arbetsgivare.
Arbetsgivaren är väldigt tydlig med att påtala detta den dagen framgången är ett faktum! Innan dess är det inte så noga.
**
Jag har faktiskt varit med om samma sak, fast åt andra hållet. En projektledare från en reklambyrå ringde till mig och frågade om jag ville hålla i en utbildning. Det var oerhört kort varsel, lite senare samma dag... jag trodde han ringde "i reklambyråns namn", men det där var nåt han fixade med vid sidan av.
Alltså, vad jag säger är att det är inte heller lätt för dina "egna kunder" eller "egna kontakter" att fatta att dom inte vänder sig till företaget du arbetar på när det är dit dom ringer, eller den kontakt som dom är hänvisad till...
**
Det finns en poäng i att stå för sina egna kostnader, tro mig!