Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
s.ronnback

s.ronnback

Medlem
  • Plats Luleå
  • Registrerad 2005-01-11
  • Senast aktiv 2016-12-01
  • Antal inlägg 9

Foruminlägg

De senaste inläggen s.ronnback har skrivit i forumet.

1

Har Du åäö i namnet på hårddisken?

Surrade var just vad den gjorde och jämför man nu med en Mac mini så lät den som en stenkross!

Jag har via mina företag köpt 6 mackar den senaste veckan. Inte mindre än 4 st Mac mini, en iBook G4, samt en Apple PowerMac G5 2.3GHz DP 512/250GB SuperDrive 1... hos inwarehouse. Varför så många och just nu. Ja trot om Ni vill men vi hade inbrott i förra veckan och då försvann en G4 350 mHz, en G4 100 mHz, en 12 tums iBook G4, en Mac mini samt en iMac G4. Vi kunde inte drömma om att någon var intresserade av relativt gamla Macar.

Tur hade vi också. G4 stod som server och hade nästan all data i sig. På den låg en flyttbar hårddisk dit vi körde backup varje natt klockan 02.00. Man lämnade den flyttbara hårddisken och därigenom var det dyrbaraste kvar. För ytterligare säkerhet hade vi faktiskt bränt en CD med de viktigaste datat.

Nu finns de nya datorerna på plats, nytt larm är installerat och vi ska komplettera så att backup skickas över nätet till annan dator på annan ort.

Jag sökte i 99Mac och hittade lösningen på gåtan. Man får inte kalla Hårddisken för Hårddisk. Route 66 accepterar inte våra åäö i namnet på hårddisken. När jag kallar hårddisken för Harddisk fungerar det!

Men hur skulle man veta det?

Tack för hjälpen! Har slitit med problemet i ett halvår. Tyvärr kallade jag mid hårddisk för just Hårddisk. När jag kallar den för harddisk fungerar det! Route 66 upport hade ingen aning om att detta kunde vara lösning på problemet!

Ursprungligen av Nurell:

Jag har samma problem, det verkar vara en taskig förflyttning från Windoze till OS X. Den gamla versionen för OS 9 var mycket bättre och gjorde precis det man var ute efter.

Har Du som jag bara accepterat att programmet inte går att köra eller har Du fått något tips från Route 66?

Jag köpte Route66 Route Professional 2004 for mac version 3.6.0.4 för ett halvår sedan och det har fungerat bra. Även tillsammans med en handhållen GPS

Helt plötsligt och utan förvarning slutade programmet att fungera dvs det startade inte upp. Inga felmeddelanden utan det bara inte startade. Jag slängde alla filer och mappar som kunde tänkas innehålla filer som Route66 skapat och laddade in programmet på nytt. Samma fel igen. Inte ens den hemliga koden som behövs för att låsa upp programmet efterfrågades. Jag har ställt frågan till Route66 support men dom har inte kunnat hjälpa mig. Någon som har lösning på problemet eller som har samma problem?

Jag började med en Mac+ och en extern hårddisk på hela 20 MB. Snart fanns en laserwriter, en fantastisk maskin med en otroligt pris. Sen dess har jag varit mac trogen. Ganska driftsäkra har de varit men nog tror jag att man vid det här laget väntat många månader på omstarterna.

Fortfarande tycker jag det satsas alltför lite på att göra program och system mer tillförlitliga. Många dyra och etablerade program hänger sig som Ni vet i tid och otid.

Vi kör ett ganska stort och omfattande ekonomisystem med server och 4-6 samtidiga användare. Det fungerarde ganska bra och vi hade lärt oss vissa egenheter som vi på olika sätt undviker. Vi påtalar alla dessa fel för supportavdelningen hos programleverantören och han uppmanar oss att uppgradera programmet.

Vi bestämmer oss för att inte uppgradera ett tag men till slut ser vi oss mer eller mindre tvingande att uppgradera eftersom varje kontakt med supporten innebär uppmaning att uppgradera. Till slut uppgraderar vi och finner att en del av det vi påpekat förbättrats men nya fel upptäcks.

Vissa sk förbättringar genomförs av mer spektakulära orsaker i stället för att få programmen att fungera bättre.

Jag har köpte ett kartprogram för ca ett halvår sedan. Fungerade riktigt bra och jag var nöjd med vad programmet kunde göra.

Men helt plötsligt slutade programmet fungera. Det vägrade att starta. I dock kan man se att det verkar starta men efter 5 sek stoppar det. Jag tar bort alla filer från min hårddisk som hör till programmet och laddar in programmet på nytt. Samma elände. Förnyad kontakt med support och där får jag förslag att genomföra ganska knepiga kommandon i terminal. Jag genomför allt som de föreslår men programmet går ändå inte att starta.

Jag frågar mig hur kan vi datakonsumeter acceptera detta? Jag har alltså uppfyllt allt jag ska göra betalat snällt vad som begärts för programmet och får inte igång det!

Tänk om vi köpte en bil som fungerar i 6 månader och helt plötsligt slutar fungera och vägrar starta! Och ingen kan få igång den!

Pengarna tillbaka, nä aldrig i livet!

1