Trevligt med gamla trådar som lir som nya när någon hittar dom
Håller med tidigare talare att Merovechs lista är suveränt bra som en liten checklista. Till och med så bra att den kanske kan förtjäna en plats i 99macs Wiki(?)
Tänkte i vilket fall som helt passa på att fylla på med några punkter.
- Pruta inte på din uppskattade tidsåtgång. I bland säger kunden eller uppdragsgivaren att "kan du fixa det på 30 timmar istället för 40." Om man försöker vara snäll och tillmötesgivande och svarar att "Ja, det skall nog gå", signalerar det att du måste ha lagt på en marginal i din första bedömning. Och det är ju ingen glad över att få betala för. Bättre att ge svaret "Nej, inte med nuvarande överenskommelse av vad jag skall leverera. Men vi kan ju gå igenom upplägget för att se vad vi kan göra."
- Lyssna på kunden. D.v.s. den person som är din kontakt hos kunden. Som Joacim Melin skriver så är det mycket irriterande om när man upptäcker att den lille konsulten har varit ute på turne hos andra personer och plockat upp diverse input som han bakat in i erbjudandet/offerten eller ändå värre, i sin leverans.
Gör det som din kontakt önskar och behåll din integritet. Annars kan du riskera bli en bricka i någon spel eller i eventuella konflikter som finns i kundens företag.
- För alltid egna anteckningar när du möter kunden. Dels verkar du mer intresserad och professionell, men framför allt är det bra att ha minnesanteckningar att ta fram om ni har olika åsikter om något i framtiden.
- Skaffa dig en "mental ledstång" i form av en checklista eller mall som du använder när du möter kunden. Om man som jag är lite disträ är det guld att ha något att hålla sig till för att säkerställa att man inte missar någon vilktig detalj som man måste veta.