Dalle

Dalle

Medlem
  • Registrerad 2004-11-28
  • Senast aktiv Igår 02:25
  • Antal inlägg 5600

Foruminlägg

De senaste inläggen Dalle har skrivit i forumet.

Det är precis som när man byter bil. Antingen lägger man ner tid och energi på att sälja den privat och får därmed några extra slantar. Eller så lämnar man den till bilfirman. Man får inte lika många slantar för den gamla modellen, men man blir av med problemet.
Vad som är värt mest är upp till var och en att avgöra. Men generellt sett så får man dåligt betalt för att byta in sin ”gamla” mobil hos Apple.

  • Medlem
  • 2021-09-15 09:51
Ursprungligen av xms67:

Tyngden är ett stort problem tycker jag. Hustrun har en 11:a och den känns som en tung klump och väger in på 194 g. Min 12 Pro väger 189 g och redan dessa ynka 5 g gör skillnad. 203 gram vill jag inte ens tänka på. Väldigt glad att jag inte ska skaffa en ny telefon i år.

Känner du verkligen skillnad på 5 gram? Skulle du känna samma skillnad om du fick hålla i två, till utseendet identiska tegelstenar, med fem grams skillnad?
Jag skulle definitivt inte kunna avgöra vilken som är vilken.

  • Medlem
  • 2021-09-14 19:56

Nya iPad skeppas nästa vecka med iOS 15 installerat. Så vi får väl förmoda att det släpps publikt nästa tisdag?

  • Medlem
  • 2021-09-14 19:37

Autostart/stop för cyklister. Den funktionen har jag väntat på i fem år eller så. Kors i taket!
Och funktionen kommer även till min gamla series 5, tack för det Apple.

  • Medlem
  • 2021-08-31 17:55

Ta först reda på vilken ip-adress din NAS har blivit tilldelad av din nya router. I Mac App Store hittar du gratisprogrammet Lanscan som lätt hittar ip-adressen till din NAS.
Anslut sedan till den, glöm inte att ange vilken port du ansluter till. Normalt ligger https-anslutningen på port 5001.
Så om din enhet har fått adressen 192.168.1.23 så skriver du https://192.168.1.23:5001 i adressfältet.
Funkar inte detta så kan man återställa adminkontot på NASen genom att trycka in reset-knappen på baksidan i 5 sekunder. (Men håll inte inne resetknappen för länge! Håller du in knappen i 10 sekunder så raderas hårddiskarna!)
Då kan du logga in med Admin som användarnamn och lämna lösenordsprogrammet blank. Glöm då inte att avaktivera admin-kontot när du har ändrat lösen på ditt ordinarie konto.
Glöm inte heller att återaktivera brandväggen i din NAS om du använder dig av den.
Men i mina ögon låter det märkligt att du kan ansluta via Finder men inte via Safari. Du har inte begränsat åtkomsten till DSM för det aktuella kontot?

  • Medlem
  • 2021-08-15 12:20

Well, it dosn't matter.

  • Medlem
  • 2021-08-12 22:45

Ah. Jo, i iOS har vi ju fortfarande iTunes Store som en egen app. Där kan man fortfarande köpa. Tänkte inte på det.
Men i MacOS får jag inte upp några alternativ för att köpa musik så länge man har AM. Problemet kanske är SBS-relaterat? 🤷🏼‍♂️

  • Medlem
  • 2021-08-12 20:02

Kära Apple.
Varför kan inte jag få köpa en låt från mUsik/iTunes även fast jag har ett tillfälligt gratisabonnemang av Apple Music? Varför måste jag vänta på att den tiden ska passera innan jag får vara hederlig nog att betala för musiken?

  • Medlem
  • 2021-07-02 12:55

Bra att det äntligen finns ett fack för en M.2-disk. Varför inte det fanns från början är för mig ett mysterium. Nackdelen med denna produkt är att datorn går varm, men det är nog ett mindre problem i dag med M1-Macen.

  • Medlem
  • 2021-07-02 12:51

Låter som att du har provat det mesta. Har du testat en hard reset av telefonen? Beroende på vilken modell du har så kan tillvägagångssättet se olika ut. Google är din vän här.

Vad säger felmeddelandet?

  • Medlem
  • 2021-06-05 22:55

AdGuard försöker säga mig något.

  • Medlem
  • 2021-06-02 00:08
  • Medlem
  • 2021-05-17 20:24
Ursprungligen av [email protected]:

Helt fel. Den kostar - tror jag - 79kr i månaden. Har haft sedan ComHem införde tjänsten och hela tiden 0kr. Har bekanta som betalar för den, vilket jag inte gör. Miljontals svenskar. Vad får du det ifrån. Vi pratar inte TV avgift - utan bredbandstelefoni via Comhem. Klart jag har ett abonnemang på bredband och i detta fall även TV. I annat fall behöver jag inget modem. Har dock inte mobiltelefoni genom dom. Betalar för bredband - thats it. Föreningen har avtal så TV ingår - utökat grundutbud HD. Bredband är subb och betalar ca halva priset för 600 mbit - vilket räcker för mig. Och som sagt - telefon GRATIS i mitt fall. Att inte kunna säga upp ngt som inte kostar ngt - ser jag inte som ett stort problem. Dessutom stämmer det inte - bara att säga upp och ”ge bort numret”.
Så dina ”definitioner” ger jag inte mycket för - i detta ärende.😇

Jag talar av egen erfarenhet då jag var tvingad till att vara kund hos ComBort under senare delen av 00-talet eftersom det inte fanns några andra alternativ. Då fick man betala för telefonen oavsett om man ville ha tjänsten eller inte. Den var som en svärmor som alltid följer med i köpet.
Givetvis kan jag inte redogöra för hur ditt kontrakt med ComBort ser ut. Men enligt Wikipedia så var drygt 1,7 miljoner hushåll anslutna till någon eller några av deras tjänster 2010. Med tanke på att dom senare köpte upp Boxer så har nog antalet kunder knappast minskat.

  • Medlem
  • 2021-05-17 20:16
Ursprungligen av Gäddnos:

Spotify… kommer förstås klaga på att det är konkurrenshämmande att Apple har samma låga prislapp som för komprimerat ljud.

Spott & Fy gnäller väl alltid? Precis som Google och Samsung.

  • Medlem
  • 2021-05-16 11:57
Ursprungligen av [email protected]:

Har det utan kostnad och telefon inkopplad i modemet.

”Utan kostnad” är nog en definitionsfråga. Jag tror inte att gamla ComBort eller Tele2 är så bussiga att dom bjuder miljontals svenskar på gratis telefon varje månad. Däremot tror jag att det ingår i abonnemanget.
Att man sedan inte kan säga upp det även om man inte vill ha tjänsten är en annan femma.