Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Faktum är att Halo funkar till viss del på min G4/533 med GeForce 2 MX (kan även använda 9x FSAA trots att grafikkortet inte har någon FSAA öht).
Det går att spela på första och andra banan någorlunda iallafall
Fast snyggt är det inte
Intressant är då att Halo går 100 gånger bättre på Xbox än vad det gör på en PowerBook G4 15" 1,5 GHz med 64 MB VRAM ATI Radeon 9700 (mobility iofs...) och 512 MB internminne, trots att man kör 640 x 480 på Macen.
Dock är ju pc-versionen totalt sämst optimerad jämfört med xbox-versionen och därmed är även mac-versionen också rätt kast optimerad eftersom den baseras på pc-versionen....
Jag tänker inte alls på Metroid Prime.
När jag spelade Halo på X-Box så var det autoaim och cirkelstrafe till en viss grad (man fick hålla siktet någorlunda åt fiendens håll för att det skulle vara fungerande medans man strafeade).
Thomas Weigle: Nja, man har bättre kontroll på pc/mac, men på xbox finns ju en sorts autoaim + att man kan hålla en fiende låst och cirkelstrafea runt dom medans man pepprar på, det finns ej på mac/pc-versionen. Där är det helt manuell aim och cirkelstrafe som gäller. Det tar ut varandra någorlunda...
Nja, har kört det på Legendary på både dator och xbox, hade mycket mer tid kvar på dator
Egentligen borde vi starta en Halo-tråd istället för att snacka om det i Doom 3-tråden
Hmm, hur kommer det sig då att båda två polarna som jag kört igenom Halo cooperativt på xbox i filmsalen i skolan (den ena på heroic, den andra på legendary) också aldrig kommer fram med mer än 30 sek till godo?
Kontrollen är inte nog precis med handkontroll jämfört med tbord/mus och därmed bastu
Det går aldrig ha lika precis kontroll över ett fps med handkontroll, oavsett vad någon säger, speltillverkarna försöker bara komma runt det mer eller mindre med autoaiming osv (med varierande funktionsgrad, Halo på xbox är väl någorlunda det bästa som kan fås på en konsoll utan att koppla in tbord/mus och spela som i tex Half-Life på ps2.
fps på konsoller suger rent utav
Tror nog man får mer skrämmande upplevelse om man sitter framför en datorskärm som oftast står max en meter bort än att sitta framför en tv som står flera meter bort
Sen har man ju som liiiite bättre kontroll i fps på en dator med tbord och flerknappsmus.
En fin jämförelse är ju tex sista delen av sista banan i Halo när man kör Warthog typ 2km eller nåt sånt, på Xbox har man jävigt tur om man har mer än 30 sek kvar när man kommer fram till slutet där man blir tvungen att kliva ur
På pc/mac så har man för det mesta minst 1min och ibland även 2min kvar när man kommer fram
(jag körde senast igenom det på mac idag och på pc körde jag igenom det för några månader sedan)
Jaja, fast nu var ju detta om Doom 3 så Har nog än aldrig stött på ett fps på konsoll som är lika spelbart som fps på dator (dvs hur lätt man kan sikta och styra osv). Tvivlar på att Doom 3 lär bli något undantag till det
Doom 1 och Doom 2 hade ju dock bara 4 pers cooperative (iofs hade ju spelet bara 4 pers multiplayer annars ändå). Xbox-versionen får ju 4pers cooperative, irriterande att dom inte har det på pc/mac-versionen >_<
Håll ut för Quake 4 som kommer "alldeles snart" som dom säger... Det finns däremot inga bilder att beskåda än då skaparna menar att "det är för snyggt för att visas än"... typ
Varför skulle Doom vara synonymt med single player? Doom 1, Doom 2, Ultimate Doom och Final Doom osv hade alla cooperative i nätverk.
Dom verkar vara komprimerade med Indeo Video 5-codecen, och för mac finns den tyvärr bara för Quicktime i OS9 :/
Så enda lösningen är att installera den codecen i Mac OS 9 (classic funkar) och öppna dom där i Quicktime Player, sedan kan du konvertera dom där tilll något mer passande format som går att spela i OSX.
Du menar alltså att du frivilligt väljer att beskära bilden (från widescreen till fullscreen) så att hela bildkompositionen som regissören (och filmskaparna) gjort går förlorad?
Den enda spelare för datorer jag kan komma på som gör sådat är Media Player Classic, men den finns tyvärr bara för pc. Den har möjligheten att skala om bilden i alla ledder och zooma in/ut hur man vill (och även flytta runt den ut/inzoomade bilden) med den numeriska delen av tangentbordet. Tyvärr är det programmet som sagt bara för pc, hade varit mycket trevligt med ett liknande program till mac dock...
Mig veterligen finns det nog inget sådant program för mac, men du kan ju testa att använda osx inbyggda zoom-funktion som kan aktiveras i Hjälpmedel i Systeminställningar.
BloodRayne bör man uppdatera om man vill kunna byta upplösning osv, tyvärr var portningen till mac väldigt hafsigt gjord, många har klagat på att den saknar massvis med funktioner (för inställning av upplösning etc) som finns på pc-versionen. Tydligen så portades macversionen rätt snabbt från konsoll-versionen så därför var spelet låst i 640x480. Dock har det släppts en patch som fixar det problemet iallafall. Den patchen hittar du här