Därför att det är det som allt är anpassat för.
Alla spel, alla filmer, alla hemsidor, alla bilder absolut precis allt som man kan tänka sig är gjort för och gjort på skärmar med en färgrymd på 72%. Visst finns det undantag och tryck är väl det vanligaste. Professionella användare kan ha ett syfte med en större färgrymd, problemet är att det här inte är professionella skärmar till att börja med och dessutom dras dessa skärmar fortfarande med 8 bitars adressering. Det betyder att även som professionell användare så kommer du få sämre precision.
Med en större färgrymd har du alltså ett bredare färgspektrum, du har grönare grön, rödare röd, blåare blå. Om du inte kompenserar för material som inte är skapat för den större färgrymden kommer färgrymden bli utdragen och färgerna kommer bli överdrivna. Disney-effekten kallas det ofta för, dvs. överdrivna färger som kanske passar bra i en tecknad film.
Det finns inbyggt stöd för färgrymdsöversättning i windows men alla program som ska utnyttja det måste själva se till att använda sig utav funktionerna (ytterst få program gör det, firefox (verkar vara rätt struligt) och photoshop är väl de exempel på program som folk känner till (office 2007 var visst det också).
Men inget OS på marknaden översätter färgrymden för program som inte själva hanterar det.
Apple, som en av de få som både gör OS och som tillverkar skärmar (nåja, inte mycket som apple själva gör i sina skärmar men de har åtminstone valt delarna) har alltså ett intresse av att bibehålla skärmar med 72% färgrymd (vilket börjar bli riktigt sällsynt bland IPS-skärmar).
Problemet är alltså att du har en större färgrymd, men lika många färger och att du blint mappar om alla "gamla" färger till den nya färgrymden utan att bry dig om att det blir fel. Det blir alltså ett större *avstånd* mellan varje enskild färg och därmed förlorad precision jämfört med en mindre färgrymd (banding är ett större problem m.a.o., även om problemet för oss dödliga främst är att färgerna helt enkelt är fel).
Exempel:
http://img14.imageshack.us/img14/1814/230lwx.jpg
Värre blir det när man inte utökar färgrymden lika mycket åt alla håll, det är tydligen populärt att ha mycket rött i sin stora färgrymd (lättast/billigast att tillverka?). Det är inte alltid skillnaden är uppenbar och ögat är väl rätt bra på att anpassa sig för det hela men ibland är det bra illa.
Färgrymdskorrigering är inte helt trivialt, vilket är varför jag ännu inte vet om någon konsumentskärm som har ett vettigt läge för att ändra färgrymden. Det finns annars rätt så ofta möjlighet att ställa in detta i OSDn men det är alltså så dåligt att oftast är bättre att lämna det orört (nåja, det är väl en smakfråga).