Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
br-Augustinus

br-Augustinus

Medlem
  • Namn Anders Josemaría Göth
  • Plats Järnboda
  • Sysselsättning Macanvändare sedan 1987, första macen en Macintosh SE och en ImageWriter för 27.000 kr... med studentrabatt!
  • Registrerad 2005-08-13
  • Senast aktiv 2021-05-01
  • Antal inlägg 222

Foruminlägg

De senaste inläggen br-Augustinus har skrivit i forumet.

Ursprungligen av kenjon:

Den kanske höll på att synka till iCloud, och att du inte kan göra ändringar innan synken är klar?

Det KAN ju vara så. Inget som jag märket dock.

Uppdatering: Nu kan jag helt plötsligt radera och flytta filer på Skrivbordet, Jag har inte ändrat någonting sen jag skrev ovanstående ... Mycket konfunderad. men glad!

Ursprungligen av mattiL:

Tyvärr, det hjälpte inte. Men det kan vara jag som inte riktigt förstod engelskan
Jag gjorde inga ändringar i några inställningar, vare sig före installationen av Catalina, eller efter. Förstår inte vad som kan ha ändrats.
Tack ändå!
/ Anders

Uppdaterade till sista OSX, Catalina (10.15.1), och allt fungerar (efter en del igångkörningsproblem) smärtfritt – UTOM en sak. Jag kan inte slänga filer från Skrivbordet i Papperskorgen, inte heller flytta filer mellan mappar som ligger på skrivbordet. (Skrivbordet ligger i iCloud Drive, som säkerhetskopieras i Time Machine). Kan någon komma på något så att jag kan slänga det jag inte vill ha kvar?
Med vänlig hälsning, / Anders G

Senast redigerat 2019-11-02 22:10
Ursprungligen av barbapappa_86:

Förklara då gärna tex vilket felmeddelande du får, vad händer? Dyker det inte upp i huvud taget? Etc etc.

Jo, uppdateringen dyker upp, jag kan börja ladda ner, men när den är upp-packad och ska uppdatera, kommer meddelande om att det är maskinvaruproblem.

Ursprungligen av Zeugma:

Har du problem att uppdatera? Det ska gå.

Ja, jag vet (som jag skrev), men det går inte (som jag skrev). Skulle gärna vilja ha en konstruktiv kommentar om vad jag kan göra ..

iPhone SE kan ej uppgradera till iOS13, tots att det ska gå enligt Apples kompabilitetsuppgifter?

Ursprungligen av BlackSmp:

Så du har också drabbats. Du är inte ensam. Jag märkte samma sak idag och det slutade med att jag gjorde en hård reset av min Time Capsule (TC). Kunde inte se TC:n från någon av mina enheter - vare sig Iphone eller MBP - jag kör IOS10 och Sierra betorna men jag hade också problem på min MacMIni där jag inte kör betorna.

Ryktet på nätet säger att det är kopplat till Back to my mac. Så när jag fick tag på TC igen så såg jag till att klicka bort den inställningen.

Gjorde som sagt en hård reset av min TC och efter det så fick jag igång allt igen.

Och jag håller med - det är svårt att följa råd om att hämta saker från TC när problemet är att man inte kan nå den.

En tråd med eventuellt vettig information hittar du här:
https://discussions.apple.com/thread/7636761

Edit: Hård reset: Stoppa in en nål i det lilla hålet på baksidan av TC och tryck in knappen där, låt den vara intryckt i mer än 5 sekunder.

Stort TACK! Nu kom allt igång igen.
Stängde av "Tillbaka till min Mac"
Gjorde hård reset på AirPort Extremen – efter att ha gjort om alla inställningar igen till det ursprungliga, FUNKAR DET!
Tack!!!

Men man måste väl få kontakt mellan enheterna via ethernetkabel? Nuförtiden måste man ju ha en drös adaptrar. Gissar att det är på högersidan av MacBooken, och att kabeln ska gå in i Airporten på den undre Ethernetportar markerad med rund ring?

Ursprungligen av panther:

Låter märkligt, förstår att du är frustrerad.
Har du kopplat ur Extremen ett tag innan du försöker återställa den.
Måste ju gå, tryck länge.

Annars skulle jag prova det mesta, säker start, annan användare, ominstallation..
Ladda ner annan Airport-app via nätet.
Du måste ju lokalisera felet.
Har du provat att återställa Airport appen på datorn genom timemachine som det är nu?

Ja, det lutar åt ominstallation av enheten eftersom den inte syns på varken OSX eller iOS-enheter.
Tack för alla svar.
Men fortfarande förstår jag nye hur jag kan "återställa AirPort--appen genom TimeMachine" ... ?

Ursprungligen av keptang:

Har du två enheter (Airport Extreme + Time Capsule) eller har du endast en Time Capsule? Vilken version?

Ger endast en enhet, AirPort Extreme som innehåller min säkerhetskopia på en TimeCapsule-hårddisk. Är noga med uppgraderingar, så det är senaste. Men då jag inte kommer pt enheten, kan jag inte ge versions-nummer

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du skriver AirPort Extreme och Time Capsule. Har du din Time Capsule bakom din AirPort Extreme, eller hur har du kopplat?

TimeCapsule är ju hårddisken som finns i AirPort Extremen, och som inte programmet TimeMachine kommer åt - eller förstår jag helt fel?

Ursprungligen av panther:

Har du startat om datorn i säkert läge?

Nej, eftersom felet finns både på OSX-datorn och på iOS-enheterna - menar du att jag kommer åt Extremen på annat sätt i felsöker läge?

Ursprungligen av panther:

Om du inte hittar den på datorn någonstans, så låter det som om det
är någon inställning som glappar.
Har du ngn iOS enhet?
Kolla i så fall om du genom AirPort-appen kan hitta den där?

Försök återställ Expressen där i så fall.
Annars försök återställa Airport-appen på datorn genom Timemachine på datorn.

Vad jag kan komma på nu...

Tack - svarade på första delen av ditt tips med du la in det
Men det andra - "återställa AirPort-appen genom TimeMachine på datorn" - fattar jag inte. AirPort Extremen syns inte i TimeMachine. Hur kommer jag åt AirPor-appen via TimeMachine?

Tilläggsinfo: AirPort Extreme syns inte på någon av mina WiFi-anslutna enheter (MacBook Air, iPad mini4 och iPhone). De har ändå, allihop, WiFi anslutning ...
Har alltså även prövat med både mjuk och hård återställning på Extremen.
Har också prövat med att ansluta MacBooken till Extremen med Ethernet-kabel, men inte heller då visas AE - varken i AirPort-verktyg eller i Finder.