Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Vanguard

Vanguard

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2007-12-21
  • Senast aktiv 2010-02-19
  • Antal inlägg 40

Foruminlägg

De senaste inläggen Vanguard har skrivit i forumet.

Hur får jag fram vilket format/codec materialet är?
Jag har material filmat med HDCAM och ska jobba med det på Final Cut studio 2. Jag har inte loggat in materialet men har hört att det eventuellt är interlaced vilket vore illa. Vi måste ha det progressivt men innan vi hyr en snor dyr HDCAM bandare och börjar tanka in alla timmarna med material igen så vill jag veta säkert vilket format materialet är. Via Final Cut Pro får jag inget klart besked. Materialet är i 1920 x 1080 med fyrkantiga pixlar. Men det finns inget i eller p någonstans. Bara att man kan välja fältdominans. Bara interlaced material har fält. Betyder detta att materialet är interlaced eller att man bara kan ställa in det som interlaced?

Color är lika tvetydigt. Där får man också bara fram om man vill att det ska vara progressivt eller interlaced. Betyder det att materialet är interlaced och man kan ställa in Color att omvandla det till progressivt? Vilket är ett alternativ om man bara har tillgång till interlaced material. Men hur fan kan man få ett rakt besked? 1080i eller 1080p? Finns det något extra prog man kan köra för att undersöka codecen som materialet är inläst som? Compressor gav inte heller något klart besked.

Pausen med nyheter? Du menar reklampausen med avbrott för nyheter mitt i...

Det är lite grann som de gamla VHS och SVHS banden. VHS och SVHS var visserligen lite olika i hur dom behandlar ljus och färgsignalerna men banden var de samma. SVHS banden var dock av bättre standard då de skulle kopieras och köras i klipp pultar. Men jag minns att vissa VHS band var av så god kvalité att de kunde användas i SVHS kameran och spela in i SVHS.
Jag vet många som filmar på HDV med vanliga miniDV band men, som sagt, de kan vara av sämre kvalité, gå sönder, smutsa ner och strula.

Jobbar också med HVXen men hyr alltid. Vi hyr från Ljud och Bildmedia så dom har all "infrastruktur" som krävs. Dom finns i Stockholm. Scandinavian photo har också rejält med grejjer för P2.

1. Jag jobbar med rörlig film och vi filmar fortfarande en hel del på "riktig" film så en del frågor är relevanta.
2. Arris kameror så gott som jämt.
3. Kodaks Vision serie och ibland Fujis Eterna
4. Filmen/produkten ska visas på bio eller så vill kunden bara att det ska se filmaktigt ut.
5. 50/50 skulle jag säga. Vanligare att reklamfilm spelas in på film än långfilm faktiskt. Mer pengar i reklam...
6. Alltid. Det är standard. Ingen jobbar med film för spelfilm analogt nuförtiden.

Det finns. Vi använde en sån när sloten i en powerbooken strejkade. Vilken kamera gäller det och hyrde du den? För om du hyrde den så har dom läsare att hyra på samma ställe.
http://www.infoferenda.com/webbshop/3g-data/tillbehor/pcmcia-expresscard-adapter.html
Bör funka.

Man använder sällan PS till film. I After Effects, däremot, finns ett filter som heter "Leave color" och funkar exakt som beskriver. Man klickar på en nyans och sedan försvinner alla andra nyanser som sklijer sig från den.

http://jahshaka.org/
Har aldrig testat detta men det är ett komplett redigerings/fx program. Kan hända att det har liknande onionskin möjligheter som AE. Finns nog endast till Tiger pål Mac dock. Det är gratis så det kanske är värt pengarna att testa...