Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Vanguard

Vanguard

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2007-12-21
  • Senast aktiv 2010-02-19
  • Antal inlägg 40

Foruminlägg

De senaste inläggen Vanguard har skrivit i forumet.

Fick de Apple certifierade minnes modulerna idag. 8 nya fräscha gig. Trodde vi... Macen funkar marginellt bättre än med de generiska minnena (Kingston) från Dustin. Och sämre än de två gig datorn hade från början... Kan man bli annat än skitförbannad?

Testade att köpa "vanliga" RAM minnen till Macen (Mac Pro) och sparade en hel del pengar. De borde varit ganska identiska med de som satt i (fast 2 GB moduler istället för 512 mb:or) för jag hade gått igenom alla specsen noggrant. De hade tom kylflänsarna. Och allt verkade väl. Kändes skönt att ha 8 GB istället för magra 2 GB för jag jobbar med Final Cut studio. Borta var all dessa "dropped frames" meddelanden. Men sen började det spöka. Final Cut började hänga sig på ett sätt som det aldrig gjort tidigare. Den andra skärmen kunde ibland bli helt vit och detta var förspelet till krasch. Har aldrig varit så tidigare. Så ett problem, konstanta dropped frames varningar, ersattes med ett annat. Vad kan det ha varit? Enbart minnena? Kändes som om grafikkortet ballade ur. Då grafik kortet ju sitter alldeles ovanpå minnes bankarna, kan det ha varit onormal värmeutvecklingen från minnena som stört ut grafikkortet?

Detta lilla experiment har inte kostat något dock. Vi förhandlade fram en testperiod med Dustin så vi fick skicka tillbaks minnena utan att betala en krona om de inte fungerade. OCh återförsäljaren av Macen verkar också ha lite dåligt samvete då de sålt oss en Mac som inte klarar av nånting. De hade inte ens satt i minnen från samma fabrikat i den. Bara en sån sak kan få en dator att strula. De gav oss en bra offert på 8 GB med minne i alla fall. Pris: samma som Dustin...

VAd är det för skillnad på RAM minnen till PC och Mac (intel)? Det är ingen fysisk skillnad, det är bara en kvalitetsstandard, men varför har minnen till Mac kylflänsar? Har jag aldrig sett till PC. VAd händer om man stoppar i minnen utan kylflänsar som annars täcker Apples krav?

Ursprungligen av Creops:

Finns väl inte PCMCIA på en MBP?
Om det är ett kort med PCMCIA anslutning så är det en G4 du har och PCMCIA är superlångsamt i standard. P2 korten borde klara klart snabbare.

Apple plockade ju bort PCMCIA slotten i nyare MacBookar. Vet inte om det ens han komm MAcBookproar med PCMCIA slot. Men den är ju äldre än P2 korten så det var aldrig tänkt att man skulle använda P2 med PCMCIA. Det är bara en slump att dom har samma interface så det är nog där flaskhalsen ligger. Att tillägga bör att man inte alltid kan räkna med att PCMCIA slotten funkar med ett P2 kort. Har också hänt på location att man inte kunnat tömma korten...

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag använder fortfarande min gamla Sony DCR-VX1000E. Det enda jag skulle önska är att det gick att stoppa in ett minneskort som lagrade på samma format som DV-banden. Misstänker att redigeringsprogrammet inte hinner med att ta emot data lika snabbt som kortet kan leverera?

Go VX1000! Jag tyckte jag var nostalgisk som fortfarande jobbar med PD150:an...

Vad redigeringsprogrammet gör spelar ingen roll med minneskort. Du behöver ju inte tanka i realtid som du måste med band. Du flyttar bara en fil från kort till hårddisk och när filen väl är på hårddisken så kan du göra vad du vill med den. Bare å importere i redigerengsprogrammarn.

Har ni inte fått er macbook air så kan det bero på detta:
http://tech.yahoo.com/blogs/patterson/14047
Fick mig att skratta...

Ursprungligen av mjg:

Band eller inte band är en ickefråga - snart finns inte band. Själv filmar jag inte på band längre - filmar HD med Panasonic HVX200 och P2-kort/FireStore-disk.
För hemmabruk blir det AVCHD - konsumentformatet på SD-kort. Går inte att klippa i - man måste packa om det (till Apple intermediate t.ex.), men detta får man leva med - ty några alternativ till mpeg4/H264 (som Sony/Panasonic kallar för AVCHD) finns snart inte i en snar framtid. Dubbel8>Super8>VHS>DV>AVCHD. (HDV är en anakronistisk parentes).

Jag jobbar med HDV på samma sätt. Packar upp till en Cineform intermediate codec. Annars här HDV helt hopplöst att jobba med.

Hur jobbar du med HVXen? När vi filmade med den tog det ca 25 min att kopiera ett 8 Gb kort (som rymmer 8 min med material) i PCMCIA slotten på en Mac book pro.

Ursprungligen av macuddevalla:

Håller med flera av de övriga inläggen avseende HDD kamerornas tveksamheter. Själv skulle jag tveklöst satsa på en kamera med band, Panasonic NVGS320 är en mycket bra variant i prisläge ca 5500:-. Dessutom en faktor att tänka på när man bedömmer olika tekniker. Kolla vad som används i proffesionella kameror. Används HDD i proffskameror? Nej, det tycker jag talar sitt tydliga språk...;)

Red One har möjlighet visserligen så man kan stoppa i en hel RAID array i kameran men den kör med minneskort också. Och jag tror att diskarna dessutom är löstagbara så att man aldrig behöver tanka något från kameran. Man har flera hårddiskar helt enkelt. Ungefär som med minneskort alltså. Det är väl den enda proffskameran jag vet som använder/har HDD men minneskorts optionen finns ju där av en anledning. Ska man poppa nånting in och ut hela tiden så är det smidigare med minneskort än hårddiskar. Och Red One är en sån ûber proffs filmkamera att det är skrämmande. Vem har råd med flera hårddiskar enbart för att använda som minneskort? Borde säga något om vilken prisnivå den kameran ligger på...

(Filemen "Jumper" filmades med Red One")

Canon HV20 verkar bra och jag har själv sneglat hungrigt på den men nu sneglar jag på HV30 som är en uppgraderad version. HV20 var sååå 2007 :). Och vad är prisklassen? För en ny HV30 kostar under 10000 och HV20 än mindre.

Minneskort baserad kamera är smartare än hårddisk baserad i alla fall. Du kan alltid köpa till ett eller två kort för att slippa kris när ett är fullt och det fulla kan man sedan poppa in i en standalone kortläsare med hårddisk eller till sin MacBook och tömma kortet. Med hårddisk baserad kamera måste ju kameran vara uppkopplad till en datorn medans man tömmer hårddisken. Med minneskort kan man, liksom med band, fortsätta filma. Jag är skeptisk mot hårddisk kameror. Går hårdisken sönder så är det bara att slänga. Band går visserligen också sönder men är betydligt billigare än hårddisk. Minneskort som P2 däremot ska typ kunna klara en atombomb...

Jag skulle inte satsa på en hårddisk kamera. Hellre band. Jag är som Bultzor misstänksam mot komprimeringen vissa HDD kameror använder. Det kan stå typ "HDD kamera! 4500:-!" i en annons med avsikt att man ska tro att det rör sig om en HD kamera (HighDef). Sen kikar man på de tekniska specsen och ser upplösningen vara 640x480. Dvs inte ens DV kvalité...

De nyaste och häftigaste digitala filmkamerorna använder sig av minneskort men har möjlighet till hårddisk också. Jag har jobbat med en P2 kamera (HVX-200) och det konstanta tömmandet av minneskorten var riktigt meckigt. Av någon anledning tog det nämligen 3 gånger så lång tid att tömma det som det tog att fylla det...

Till PC finns det ett underbart litet gratisprogram som heter Virtualdub som tillåter bla det. Jag letar efter något likande till Mac själv för med Virtualdub kan man även undersöka och ta reda på precis allt om en videofil. Du behöver en funktion som heter direct stream copy eller något liknande. Då komprimeras inte materialet en andra gång utan det får exakt samma kvalité som orginalet. Annars kan man rendera ut i ett okomprimerat format men det förstör ju liksom syftet med det hela eftersom ett okomprimerat format tar upp så mycket mer hårddiskutrymme...

Materialet är filmat i 25p. Det är vad det är digitaliserat som jag behöver veta.

Morr... Till PC finns det gratisprogram som virtualdub med vilket man kan ta fram ALL information om en videofil. Inget sådant finns till mac tydligen. Morr igen... Jag ska kika på materialet igen på fredag. Då kanske jag kan ta med mig en bit och ta reda på vad det är. Kolla det med virtualdub hemma på PCn kanske...

Det är fortfarande att gissa. Man ska inte behöva gissa. Det finns något enkelt sätt att få fram informationen men vilket? Vill inte stå där vid arri lasern bara för att få veta från operatören "sorry. Materialet är intelaceat. Gör om från början".

Finns en liten nackdel med HDD kameror. Vad gör du om hårddisk utrymmet tar slut och du inte är i närheten av din dator? Och vad händer om hårddisken går sönder. Minneskort kan du ha fler av i alla fall och vissa är så robusta att dom skulle klara av en atombomb ungefär... Det är jobbigt med minneskort också för utrymmet på dom tar ju också slut. Och då måste du ha en dator med dig i alla fall men då är det bara att byta det fulla kortet mot ett tomt och poppa i det fulla i läsaren i din Macbook och tanka på. Med HDD måste ju kameran vara ikopplad i datorn medans du tankar och kan inte använda den. Beror ju naturligtvis vad du ska använda kameran till. Du kanske inte ska göra en långfilm där teamet inte kan stå och stampa medans man tömmer hårddisken i kameran men man bör ändå ha koll på vad de olika medierna innebär.

Och ingen av de här kamerorna har ett progressivt läge. Står under Övrigt i infon.

Båda kamerorna har HDMI utgångar. Det är möjligt att koppla kameran till en dator via den och tanka in en rå dataström innan den blivit misshandlad av AVCHD/ mpeg 2 codecen. Vad du får då beror på programmet som gör själva inspelningen (du spelar alltså inte in å kameran). Cineform tex har program som tillåter HDMI inspelning.

Senast redigerat 2008-02-22 02:52