Jag hänger inte riktigt med. Får du en ny e-postadress som heter xxxx@mac.com när du migrerar ditt gamla MobileMe med iCloud? Det måste väl ändå bli en me.com-adress?
Hursomhelst, jag har ett annat Apple ID än vad jag har iCloud-adress och det fungerar ypperligt. Jag mailar i mitt iCloud-konto och i iTunes, Mac App Store etc använder jag mitt andra Apple ID som jag haft i åratal. Jag KAN använda mitt iCloud som Apple ID, men varför?
Du kommer att behöva använda ditt ICloud som Apple ID hur annars skall du tex köpa mer utrymme i ICloud? Det är väl givetvis bara början på det hela.
Ok, skall försöka förklara bättre.
1. Har ett Apple ID sedan länge.
2. Skaffade något år senare MobileMe och fick därmed en @mac.com epost adress.
3. Migrerade MobileMe till ICloud. Denna migrering ger mig då ett nytt Apple ID = den epost adress som jag fick via MobileMe.
Detta innebär att jag nu har två Apple ID. Ett som har all min historik och inköp från Itunes och appstore och ett som inte har någon alls historik.
Ni som har samma förusättningar som jag ovan. Prova logga in på www.icloud.com med ert äldsta Apple ID och sedan med det som ni fick via migreringen till ICloud. Så får ni se själva att ni får två helt separata konton.
Det jag är ute efter är att ICloud givetvis baseras på mitt primära Apple ID där all min köp historik appar etc är kopplade till och kan kopplas till den @mac.com adress som jag fick under punkt 2 ovan. Detta tycks dessvärre vara omöjligt vilket är väldigt märkligt. Det finns ju även en säkerhets aspekt i att ha två konton till en betaltjänst varav det ena är väl tänkt att vara latent..? Men så blir det ju inte, det nya Apple ID som jag tvingats på kommer ju tex ha sin egna betalnings historik och inköp, det blev uppenbart när man fick frågan om uppgradering av utrymme.
Jag vill att alla min inköp skall vara på ett ställe som mina olika Mac produkter synkar emot. Hur får jag det att fungera? I övrigt funkar tjänsten bra.