Då så, nu borde min iPhone varit här. Den skickades av Borderlinx igår, gick via East Midlands och Leipzig inatt och kom fram till Landvetter imorse. Lastades på bil och kördes ut.
Men sen tog det stopp. Jag sitter på jobbet och följer tracking på paketet och ser plötsligt vid 9:30-tiden ”Recipient refused delivery”! "Mottagaren vägrar ta emot.” Jag ringer hem till sambon och frågar varför hon hatar mig, men det är tydligen ingen som har ringt på. Det visade sig nämligen att Borderlinx inte hade inkluderat min portkod trots att jag skrev den under ”Delivery instructions” så när DHL kom fram och inte kunde få upp dörren satte de en lapp på dörren och noterade ”Refused delivery” för mitt paket.
Jag ringde DHL och frågade om de kunde köra förbi senare, men det gick inte för ”det ingår bara ett leveransförsök per dag”. Tre alternativ fanns:
1) Borderlinx beställer en extra leverans av DHL, då möter en budbil upp lastbilen och hämtar paketet och kör hem till mig. Detta kostar extra och kan bara beställas av Borderlinx.
2) Jag åker ut till Landvetter flygplats mellan 19:30 och 20:00 ikväll och hämtar den själv.
3) Jag väntar tills imorgon
Jag kopplade på min allra trevligaste telefonröst och lyckades till slut få den trevliga kvinnan på kundtjänst att kolla med kuriren om det inte gick att köra förbi hos mig igen och efter några timmar fick jag beskedet att jo, det skulle nog gå. Så nu sitter jag här och väntar, likt ett barn på julafton.
Vad lär vi oss av detta? Jo, att DHL är ett jättebra och framförallt mycket snabbt fraktföretag men om man har viktiga instruktioner för leveransen (som tex portkod) så ska man INTE lita på att Borderlinx förmedlar den vidare. Man får ringa DHL:s kundtjänst när man ser att paketet är på väg ut och se till att all information finns med.