Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Scarecrow

Scarecrow

Medlem
  • Registrerad 2008-03-21
  • Senast aktiv 2021-10-12
  • Antal inlägg 627

Foruminlägg

De senaste inläggen Scarecrow har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Alix:

Jag testade att installera Facebook-appen men fick ingen fråga om den fick spåra. ?

Jag tror inte det sker om du redan stängt av Tracking (Settings>privacy>tracking).

Ursprungligen av N_Micke:

Still nuffin!

Får se om det kommer nåt, finns det någon förteckning över när de olika versionerna kom? Vore intressant att se vilken uppdatering i ordningen jag har.

Första kanske då de är helt nya? A2084 har jag för mig den hette.

Wikipedia to the rescue: https://en.wikipedia.org/wiki/AirPods_Pro#Firmware_History

Hade fått uppdateringen nu när jag kollade (har AirPods Pro). Har inte haft mitt fodral på laddning. Bara lyssnat via datorn under dagen, har inte märkt någon skillnad.

Ursprungligen av bodal59:

Hej Scarecrow och tack för frågan. Tyvärr så har jag inte hunnit att testa så mycket pga en massa läkarbesök och turer hit och dit. Men jag kommer att kämpa på! Jag har dock upptäkt två saker.
1. När jag kollar hastigheten över Wifi till en bärbar MAC så får jag full fart. Det är alltså bara Wifi till våra iPhone och iPad som spökar.
2. Jag kopplade ur alla ethernetanslutningar till routern och upptäkt att jag då fick full fart även mot iPhone. Nu misstänker jag IKEA's gateway. Att det du skriver om SONOS händer med den. Jag vet inte hur det systemet kommunicerar men det pratar zigbee med alla lampor och jag tänker att ett mess-nätverk borde ha alla möjligheter att sänka sig själv om det inte är riktigt gjort?! Och systemet spöka ju själv lite då och då.
Än en gång tack att du frågar - Bosse

Man måste prioritera! Jag blev bara nyfiken på om du kommit någon vart.

1. Jag skulle släppa wifi-testen för tillfället eftersom det finns så många andra faktorer som kan spela in där. Vi kan återkomma till det när ditt nätverk är stabilt igen.

2. Om det är en network storm så borde det påverka hela nätverket eftersom Trådfri sitter direkt i routern. När en network storm uppstår så blinkar lamporna på router/switch som galningar. Gör de inte det är det något annat fel.

Baserat på att det funkar bra när du kopplar ur alla ethernet-kablar så skulle jag göra det igen (om du kopplat in igen). Därefter ansluta en enhet efter en och testköra så länge att du med säkerhet kan utesluta enheten du kopplat in. På så sätt kommer du förhoppningsvis ringa in enheten/systemet som ställer till det. Därifrån kan vi fundera på exakt vad det är som är felet.

Testa när du hinner och återkom med lite testdata så klurar vi vidare ?

@bodal59, har det blivit någon framgång eller förändring?

Ursprungligen av Dalle:

Det har jag provat ett flertal gånger. Antingen via resetknappen eller via mjukvaran.

Jag kör en EdgeRouter X sedan någon månad tillbaka och den är svinstabil. Jag kör 1.10.11 av mjukvaran. Baserat på vad jag läst mig till så verkar version 2 vara klart mer instabil. Är det så att du kör version 2 kan det vara värt att uppgradera den till senaste versionen och testa alternativt rulla tillbaka till version 1.

Länk för att ladda ner mjukvaran: https://www.ui.com/download/edgemax/edgeroute...

Men du kanske redan kör 1.10.11?

Ursprungligen av bodal59:

Hej, nej inte ännu. Men jag kopplade ur en kabel som var kopplad till en av högtalarna och dom kör över WiFi ... Skall ta och kolla upp det du länkade igen!

Det bästa är att ha minst en av din Sonos-högtalare anslutna med ethernet-kabel. När du har det skapar nämligen Sonos ett eget wifi kallat SonosNet som gör att Sonos-högtalarna skickar data mellan varandra (mesh) istället för att belasta ditt wifi som din router skapar. Du kan kolla om SonosNet används genom att i Sonos-appen gå till Settings > System > About My System sen scrolla ner till Sonos System Info. Där ser du WM: 0 om respektive högtalare använder sig av SonosNet.

Citat:

WM:0 means the devices are running on Sonosnet, with at least one wired component.
WM:1 means the device is running in wireless mode direct to your router's wireless network.
WM:2 means the device is connected to the Playbar using 5ghz wireless, ie it's configured as a surround speaker.

Källa: https://en.community.sonos.com/wireless-speak...

När du ändå är i Sonos-appen och har bekräftat att SonosNet används (WM: 0), gå till System > Network > Networks. Om ditt wifi som är skapat av routern finns där, radera det. Det kan skapa loopar i ditt nätverk som kan leda till network storms.

Gå även till System > Network och kolla vilken kanal som SonosNet använder. Du kan välja mellan 1, 6 och 11. Kolla upp vad ditt wifi som routern skapar använder för kanal (2.4GHz-bandet) och ställ in SonosNet att använda en annan kanal. Gör helst en scanning av närliggande wifi (2.4GHz) och välj en kanal som är så fri som det går för SonosNet. Ställ in att routern ska använda en och samma kanal den med. Ofta är routrar inställda på Auto och det är inte att rekommendera. Bättre att välja två olika här för de olika systemen så kommer de aldrig att bråka med varandra. Tänk på att IKEA kör kanal 11 för sitt mesh-nätverk som det skapar på 2.4GHz-bandet.

Ett annat bra tips gällande Sonos-högtalare är att ge alla högtalare fasta IPn satta av routern. De ska då ha IPn som ligger utanför DHCP-intervallet. Exakt hur du gör det i din router vet jag tyvärr inte.

Du kan också stämma av hur bra signalstyrka dina Sonos-högtalare har genom ett verktyg som du hittar genom att knappa in följande i en webbläsare:

http://IP-TILL-EN-HÖGTALARE:1400/support/review

Klicka sen på Network Matrix. För att få den förklarad skulle jag rekommendera att googla på typ sonos network matrix. Finns redan andra som har förklarat det bättre än vad jag kan ?

Löser inte detta dina wifi-problem så får du i alla fall en stabil Sonos-miljö. Jag har nyligen själv haft lite strul med mitt Sonos-nätverk och har implementerat allt ovan med gott resultat.

Testade du det jag länkade till angående Sonos?

Om inte, kör du SonosNet eller utnyttjar ditt sonos-system ditt Wi-Fi? Är någon eller flera av dina sonos-enheter kopplade med kabel?

Du säger att du har Sonos-högtalare, det kan vara så att det uppstår Network Storms i ditt nätverk. Hittade en bra guide som förklarar problemet och visar på lösning för Sonos.

https://www.support.com/how-to/how-to-fix-net...

Orkar du inte gå igenom detta så koppla bort alla Sonos-enheter (el- och nätverkskablar) och se vad som händer.

Ursprungligen av carlsson:

Sjävklart. Men nu var det inte det som tråden handlade om.

Inte för alla.

Har du testat att bara dra och släppa de boxar du vill exportera till Finder?

Ursprungligen av carlsson:

Typiskt användningsställe skulle vara att man slutar på ett jobb men vill ha kvar all mail och att man samtidigt inte vill ha kvar det i programmet Mail. Dessutom, om man kör IMAP (vilket väl får anses vara standard idag), så försvinner all mail om någon annan går in och tömmer den brevlådan.

Om det är ditt case, glöm inte att detta kan strida mot ditt avtal. Mailen kan klassas som företagets data som du skapat under avtal med bolaget i fråga.

Verkar som att ditt antagande är korrekt om man googlar: https://en.wikipedia.org/wiki/.DS_Store

Testa att flytta en .DS_Store och se vad som händer. Då kan du ju lägga tillbaka den om det sabbar för mycket för dig.

Ursprungligen av zinned:

Konstigheter för mig oavsett app jag ska uppdatera. Går helt enkelt inte.

Exakt sådär såg det ut för mig med. Låter helt sjukt, men vänta några dagar så kommer det säkert lösa sig automagiskt.

Haha, du hade helt rätt Jesper! ? Imorse fungerade det plötsligt utan att jag testat eller ändrat något mer. Hoppas någon annan hittar den här tråden i ren förtvivlan längre fram och känner att de kan slappna av och bara ge det några dagar.

Tack för kommentaren Jesper!

Har testat både ”Update all” och att separat uppdatera en app i taget. Blir ingen skillnad. Har säkert testat att uppdatera vissa appar mer än 20 gånger vid det här laget utan resultat. Får hoppas att tiden läker detta såret ? om ingen annan har någon idé att prova såklart?