Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
mrks

mrks

Medlem
  • Plats Uppsala
  • Sysselsättning Student, nyligen bytt till Mac från mångårig användning av PC, some things I like, some things are not so good. "It just works" är ju årets största lögn i alla fall
  • Registrerad 2008-05-06
  • Senast aktiv 2010-08-29
  • Antal inlägg 5

Foruminlägg

De senaste inläggen mrks har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-04 14:53
Ursprungligen av Sickdude:

Idag la min TC också av.
Låter ju lovande att Apple byter ut map produktionsfel. Är det bara att knalla in till en auktoriserad ÅF vilken som helst och reklamera den? Hur gjorde du mrks, hade du köpt den från Humac från början?

Jag köpte TC:n från apple.se och skrev ut beställningsbekräftelsemailet (långt ord och tog med till den närmaste certifierade apple service provider - i mitt fall humac Uppsala.
Lycka till!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-24 16:34

Jag kan meddela att jag idag med överraskad glädje fick en ny Time Capsule från Apple! De höll alltså med om min linje att detta var ett produktionsfel. Tyvärr fick jag inte en andra generationens TC, utan en ny 1st gen, men ändå

@Potah: När jag snackade med Apple Support så hävdade de att så länge man hade en dator med AppleCare så skulle det täcka en TC, även om datorn köpts in i efterhand.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-22 14:32

Den har stått på som router dygnet runt och gjort backuper var tredje timma på min och tjejens datorer. Lycka till!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-21 12:03

Nu har även jag råkat ut för det som tydligen hänt så många andra. På bla apple.com-forum kan man läsa om användare vars time capsule plötsligt bara dött efter ca 18 månader. Det har även skrivits lite om det på nyhetssajter, bla här, här och här. Det som händer är alltså att TC'n helt plötsligt stänger av sig själv och sedan vägrar att starta igen - antagligen något elfel.

Det är till att börja med under all kritik att en backuplösning som marknadsförs (och prissätts) som en kvalitetsprodukt bara håller i ca 1,5 år. Speciellt anmärkningsvärt är att det händer så många människor.

Jag har talat lite med konsumentvägledare och Apple själva och tänkte beskriva mina erfarenheter, då de kanske kan hjälpa andra i samma situation.

TC har ett års produktgaranti och den gäller alltså inte längre om den är 18 månader gammal, så den dörren är stängd. Om du däremot har AppleCare protection plan så gäller den även din TC - grattis!
Däremot så har vi i Sverige 3 års garanti för produktionsfel. Dock ligger bevisbördan på köparen om det gått så lång tid som 18 månader. Jag tycker dock att det verkar rätt rimligt att så är fallet då det är så många människor som har problem just runt 18 månader.

Apple hälsade först att de ingenting kunde göra eftersom garantitiden gått ut. De sa sig också vara helt ovetande om att flera människor upplevt samma problem, vilket jag har väldigt svårt att tro på. Efter lite tjat gick de med på att jag hade rätt att reklamera varan för produktionsfel, men att jag själv får betala för undersökningen av den (helt rätt enligt konsumentvägledaren).

Jag har därför nu varit hos Humac i Uppsala och lämnat in min TC för 600 kr. De kommer göra en förbesiktning (stoppa in sladden och konstatera att den är död) och sedan skicka den vidare till Apple som gör en mer grundlig bedömning. Kommer de fram till att det är ett konstruktionsfel på den får jag en ny, annars inte. Det känns som att jag inte kommer få en ny...

Problemet enligt konsumentvägledaren är att det inte är olagligt att ha dålig kvalitet på grejerna... Apple kan konstatera att det ÄR fel på elen i våra TC, men att de gått sönder för att de är dåliga, inte för att de är felaktigt konstruerade och så får man ingenting...

Fler som ha samma problem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-09 18:52
Ursprungligen av Esa:

det jag menar är att de flesta har iPhone redan, som velat ha den. och som en tekniknörd som jag är vill man alltid ha de nya, även om det kostar 6000.. men jag som sprätter pengar lätt känner inget vill ha begär alls, för det lilla , det är inte värt 6000 kronor till minst , och dem som har iPhone 2G och väntat känner nog att 3G modellen e mer intressant då den kanske kommer kosta runt 3000 totalt nu bara.

Jag tycker du har rätt i det du säger, men jag måste säga att de ändå lyckades fånga in mig i köpsuget ändå. Det finns framförallt två saker jag har stört mig på med min 3G: Brist på tethering och brist på bra turnbyturn gps-navigering till bilen. OS 3.0 löser ju båda problemen, men 3GS gör ju båda sakerna bättre än min vanliga 3G. Magnetometer gör tomtom till kung, extra utrymme gör att jag får plats med mycket kartor. HSDPA gör att jag kan slänga dongeln och bara köra med ifånen...

1