Jag tillhör också en av de som är besvikna på Apple Support och deras godtycke. Sista gången då jag talade med dem kände jag mig som en sovjetmedborgare som blivit uppringd av KGB. Ett 18 månaders batteri med 20 uppladdningar var naturligtvis förbrukat och helt slut! Det gick inte ens att diskutera!!!
En av mina gamla G4 Powerbook hemma fick också en skärm som slocknade (för över tre år sedan). Skulle bli svindyrt ... Jag gick in och rotade i burken (som jag brukar göra för att piffa upp minne, hdd eller kladda till med lite extra kylpasta). Hör och häpna, när jag plockat av ledningsskydden vid gångjärnen till skärmen och dragit ut ledningarna en bit kom skärmen igång. Tydligen ledningsisoleringsfel eller dålig lödning någonstans. G4an går fortfarande några dagar i veckan, det enda är att jag har får använda extra är en PC-mus när musplattan lade av för ett år sedan. Speciellt när barnbarnen kommer på besök har jag nytta av den maskinen.
Jag vet inte om det är jag som har blivit gnällig eller om Apple support har tagit intryck av tongångar från den undre världen? Roligt är det inte. Min ganska nya MPB har fått mig att känna som om jag har köpt en sprillan ny och fin Mercedes och så hitttar jag en Trabantmotor från 60-talet under huven. Det behövdes lite nedförbacke för att Trabanten skulle komma i 100 km/h och då vägde bilen inte mer än 700 - 800 kg. Apple´s vinnande koncept är att kommunikation är inbyggd i systemet från början, medan PC har kommunikationen är som en påhängd "ryggsäck" (patch). I PC-världen tänkte man fel redan från början.
Nu till den springande pudelns kärna. Hur får vi gamla trogna kunder rätt, när Apple har "gått och köpt en massa skräp" och inte vill ta sitt ansvar och rätta till felen. Det motsvarar hur får man Mercedes att erkänna att en gammal stinkande och törstig tvåcylindrig tvåtaktare inte är att förvänta sig i en sprillans ny Mercedes. OK, man kan göra som Apple - Vad då, bilen rör sig och den "två dagarnas garantitid" (inte riktigt sannt, men i alla fall) är slut. Inte ens en bilskojare skulle gå iland med det upplägget. I datavärlden tycks det gå hur bra som helst...
Jag hittade en site med reservdelar, har glömt var, där MBP skärm totalt gick på 3000 kr, bara displayen ca 1000 kr, logikboard några tusenlappar ... Jag har goda vänner som åker till Tailand för att köpa glasögon, på så sätt får de semestern betald. Jag tror att det är lätt att hitta liknande "affärer" i datorvärlden.
Frågan kvarstår - vad kan vi konsumenter av Apples produkter göra för att inte bli godtyckligt behandlade och för att Applee ska ta ansvar för fabrikationsfel som först dyker upp efter ett år och ett par dagar? Är Apple de minsta seriösa borde de handla annorlunda.