Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
planB

planB

Medlem
  • Plats Halmstad
  • Registrerad 2008-10-05
  • Senast aktiv 2019-09-15
  • Antal inlägg 2823

Foruminlägg

De senaste inläggen planB har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-06 23:32
Ursprungligen av Goflorp:

iPhone 5, 32, vit

Min, bara min......

Your "precioussssss" ?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-06 22:17

Den övergripande trenden i MacOS är ju att gå mot IOS gränssnittet. Mest på ont, om man frågar mig. Jag sitter fortfarande med Snow Leopard vars gränssnitt trots allt är svåröverträffat.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-06 21:54

Man har offrat överblick för en renare, endimensionell layout. Det är ungefär som att få överblick över en lägenhet med många rum genom att gå runt och öppna alla dörrar (navigera utan Sidebar) jämfört med att betrakta en planskiss. Eller som att få ett begrepp om en stad genom Street View i Google Maps.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-06 20:25
Ursprungligen av Anders T:

Det visas väl hur man navigerar i introfilmen som jag nämnde i början av tråden.

Jag har aldrig behövt använda instruktionsfilmer till Apple-program tidigare. Speciellt inte program jag i tidigare versioner använt i tio år.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-06 19:39

Layouten i Itunes 11 känns som att förflyttas minst tio år tillbaka i tiden. Otroligt förvirrande att navigera i om man inte slår på Sidebar. Varför är Sidebar borta i standardläge? Vem listar ut hur man hittar till Itunes Store, Iphone, Bibliotek osv utan Sidebar?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-02 17:44

1) Min nya iPhone 5/32GB! (Apple Store)
2) Den ultra-smidiga migrationen 3GS -> 5

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-02 13:14

DHL bedriver en hobbyverksamhet som heter ServicePoint, där privatpersoner kan skicka paket till hela världen. Den som vill skicka något viktigt inom Sverige - med en dags leveranstid - skall dock veta att man vid förseningar upp till 30 dagar inte får någon ersättning för portot, inte heller har man några rutiner för att det blir konsekvens för inlämningsstället, som ofta är kiosker, servicebutiker, med personal som utför sina plikter med varierande skärpa. De får inte ens reda på när de gjort fel, t.ex. glömt bort beställa upphämtning. Alla är - vetande eller ovetande - nöjda och glada utom kunden som beställt tjänsten. Jag vet inte om det är samma sak med Schenker Privpak eller Posten, men DHL tänker jag aldrig mer anlita annat i yttersta nödfall och då på DHLs eget kontor. Det är hos Servicepointen som den svaga länken ligger.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-12-28 21:13

Beställt svart 32GB från Apple Store.

Uppgraderar från svart 3GS 32GB. Kommer jag märka någon skillnad?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-12-18 17:37
Ursprungligen av grenhall:

Men att en 3GS är i nyskick efter vadå 3 år är inget annat än en lögn. Möjligtvis att den ser relativt ny ut men i nyskick är den icke!

Den är rätt seg men har aldrig krånglat. Totalt problemfri under 3,5 års tjänst.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-12-18 16:13
Ursprungligen av joakimo:

Min 4:a fungerar fortfarande som den vore ny.

Samma sak med min 3GS.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-12-01 12:17

Jag kan förkorta mitt svar ovan till kärnan i problemet:

Som datorkunnig förväntas jag av min omgivning att supporta alla datorer, oavsett system. Om fler valde Mac skulle det göra detta arbete lättare.

(Är det ingen som känner igen detta?)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-29 12:06

Jag får alldeles för ofta hjälpa folk med Windowsproblem så de får gärna byta till Mac OS bara av den anledningen att jag får hjälpa till med ett system jag kan hantera ordentligt. (Jag parallellkörde med Windows 2000 till 2009, XP och senare är jag inte lika bra på).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-25 19:05

Svar till flera ovan.

Självklart är det inte enkelt att ställa om marknaden till dagens verklighet. Det traditionella systemet som fortfarande gäller till 99% (?) bygger på att internet inte existerar. Jag är dock nästan chockad över att det finns de som verkar föredra systemet som det är nu eller att det fungerar bra som det är. Kanske är det för att ni slangar ned allt ni vill ha gratis och inte är beroende av att produktionsbolag och distributörer ställer om sig för framtiden, vad vet jag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-25 12:29
Ursprungligen av Gordy:

Varför skjuta sönder en affärsmodell som fungerar? Utan denna affärsmodell så skulle det inte produceras så många påkostade TV-serier.

Gör dig inte dummare än du är, nr 1. Om det fungerar att abonnera på serier på iTunes i USA, varför skulle det inte fungera att successivt införa detta globalt?

Vad är det för affärsmodell som fungerar när konsumenter skall få vänta i ett halvår på något som skulle kunna levereras utan någon egentlig fördröjning alls?

Ursprungligen av Gordy:

Tror du konsumenterna är beredda att betala flera år i förskott?

Gör dig inte dummare än du är, nr 2. Finansiärer får givetvis täcka in detta i sina kalkyler som vid vanlig filmproduktion.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-24 21:12
Ursprungligen av Gordy:

Inte så lätt att göra TV serier globalt tillgängliga genom en "kanal" när olika kabelkanaler över hela världen redan betalt för dom i förskott i gengäld mot att få exklusivitet.

Det är just denna affärsmodell som skall skjutas i tusen bitar. Skrota sådana exklusivitetsmodeller, de är helt onödiga.

Ursprungligen av Gordy:

Hur menar du att TV bolagen ska kunna tjäna pengar på sin huvudsakliga intäktskälla reklam genom iTunes?

Genom att konsumenterna betalar "direkt", givetvis. Som en DVD-box minus fysiskt medium.

Ursprungligen av Gordy:

Sen säljer ju inte iTunes så mycket TV-avsnitt eftersom piratsiterna ger bort samma innehåll gratis.

Varför köper folk vatten på flaska när det är gratis i kranen? Argumentet håller inte. Allt finns på nätet gratis men kan man förpacka det på rätt sätt är det klart att (tillräckligt mycket) folk betalar för det.