Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
patan

patan

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2009-01-22
  • Senast aktiv 2013-01-30
  • Antal inlägg 56

Foruminlägg

De senaste inläggen patan har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 17:28

Jag antar att vid importering av bilder så skapas en kopia? Har jag rätt?

Några fördelar med att spara orginalfilerna eller är det onödigt, då det tar upp mycket HDD-utrymme?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 17:23

Är det många som använder Quicktime vid filmuppspelning? Ingen av mina macvänner, inklusive mig själv, använder det programmet. Bara nyfiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 14:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mycket tråkigt, men tyvärr inte mycket att göra åt. En säljare kan lova vad som helst, och sen när det blir ord mot ord så nekar de bara till att ha gett något sådant löfte.

Ni skulle kanske kunna göra så här:
Du går till din närmsta Elgiganten, och lämnar tillbaka dammsugaren.
Din syster går till sin närmsta Elgiganten, och får pengarna insatta på sitt kort.
Den som tar emot dammsugaren på "ditt" varuhus borde väl kunna skicka någon form av bekräftelse till "systerns" varuhus, att dammsugaren verkligen är återlämnad.
Ni skulle ju t.o.m kunna gå samtidigt och varuhusen kan ringa till varandra, medans ni står i respektive varuhus.

Jo det skulle säkert gå att lösa på liknande sett. Just nu känns det inte så viktigt längre. Jag kommer aldrig gå dit mer, vilket kommer bli deras långsiktiga straff för lögn/dålig service. Inte för att jag köper speciellt mycket där, men i alla fall.

Men är det bara jag? Skillnaden mellan att köpa en produkt i en nätshop vs. fysisk butik är väl att man får service face-to-face? Det verkar inte existera på de flesta butikerna, så ser numera ingen anledning att betala mer för en produkt i en butik, istället för att beställa online. Är det så konstigt att deras omsättning minskar, år efter år?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 14:46

Se till att ljudet är på när du stänger av datorn. Annars kommer den inte låta vid uppstart.

Om ljudet är på när du stänger av datorn bör du nog vara lite orolig. Startljudet talar nämligen om hur långt datorn kommer vid uppstart, och används vid felsökning. Tyvärr har jag inga förslag på hur du löser det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 14:33
Ursprungligen av adress@mac:

Jag tycker du är lite ute och cyklar.Har dom ebjudit sig att betala tillbaka beloppet till hennes kort - som varan köptes på - har dom gjort helt rätt. Det är kortföretagen som bestämmer detta. Anledningen är att det kan och har missbrukats av exempelvis icke så nogräknade handlare. (ex.ta en vara i butiken - betala med ditt kort - lämna tillbaka och få pengar i handen - fin affär ).
Det kortet som har debiterats skall också krediteras, sådana är bestämmelserna.

Det du säger köper jag. Men, inte när säljaren, som köparen talade med innan köpet, säger att det ska gå att återköpa, mot kontanter dessutom. Syrran bor inte i närheten av mig, det var därför hon var tydlig med detta innan köpet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 14:09
Ursprungligen av adress@mac:

Det beror väl lite på vad det var för produkt ? Vissa är ju undantagna från den regeln. Jag har lämnat tillbaka produkter där utan problem. Har jag betalt med kontokort - så är det kredit på kortet som gäller - men det är ju ganska naturligt. Jag förmodar att din syster var med, och kortet också ?
Är produkten inte öppnad och undantaget inte gäller - då skulle jag stå på mig.

Min syster var inte med. Och som jag skrev tidigare köptes produkten på hennes Visakort. De kunde sätta tillbaka på pengarna på hennes kort, men inte mitt. Det är konstigt, då det inte tillkommer några extra avgifter att föra tillbaka pengarna på Visakortet. Det som också irriterade mig enormt mycket var att min syster mycket tydligt hade frågat en säljare om det var möjligt att lämna tillbaka mot kontanter, vilket det enligt honom var. På kvittot står det dessutom inget om att det måste vara samma Visakort vid återköp. Produkten var en dammsugare. Oöppnad. Är jag en gnällig tant nu eller är min ilska befogad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 13:28

Man ska kunna specificera i vilken ordning servern ska välja filer. Jag antar att du installerat apache?

Exempelvis:
1. index.html
2. index.htm
3. index.php
4. default.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 12:58

Jag kan inte ens lägga till en avatar. Hur kommer det sig? Obs. Jag är helt ny på 99.se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 12:55

Detta kanske är lite off topic. Men skulle vilja höra med er vad ni tycker är rätt eller fel i följande situation;

Jag fick i julas en present av min syster från Elgiganten. Denna present hade jag redan införskaffat mig och går därför till Elgiganten med kvitto för att återlämna produkten, som var köpt med min systers Visakort. Väl inne på Elgiganten nekas jag återköp. De erbjuder endast presentkort som ett "återköp". Detta accepterade jag såklart inte, och bad om att få prata med chefen på stället. Denna person var självklart inte på plats. Jag ombads att ringa kundservice om jag ville ta ärendet vidare, vilket jag gör. Kundservice ber mig, i sin tur, att återvända till butiken för att lösa "problemet" där.

Hur kan man neka återköp, då det mycket tydligt står på kvittot att man har 30 dagar på sig att lämna tillbaka produkten.

En liten annan tanke. Inte så konstigt att Datorbutiken och andra går i konkurs när skillnaden är noll (jämfört med e-butik och butik). När man vänder sig till en butik betalar man ett högre pris och ska normalt sett erbjudas en service (som inte existerar på samma sätt i e-handeln). Denna service verkar inte existera på många butiker vilket inte förvånar mig, i följd av detta, att en efter en ramlar omkull. Kanske är Elgiganten nästa företag som faller. Vi kan alltid hoppas!