Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
munvig

munvig

Medlem
  • Plats Uddevalla
  • Registrerad 2009-04-29
  • Senast aktiv 2017-04-24
  • Antal inlägg 71

Foruminlägg

De senaste inläggen munvig har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-03-29 11:14

Löste inte länkproblemen, tyvärr

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-03-27 11:35

Uppdaterade min iPad-mini 3 till iOS 9.3 och efter det öppnas inte länkar jag trycker på i Safari.
Jag trycker och dubbel-trycker, men det händer ingenting.
Trycker jag länge för att få fram kopierings-alternativet låser sig Safari så jag kan inte kopiera över dem till en annan webbläsare.
Vid omstart av Safari öppnas den sidan jag haft framme innan den med länkarna som jag försökte öppna.
Omstart av iPad hjälper inte, inte heller rensning av historik och webbplatsdata eller avstängning av Javascript.

Använder jag Firefox eller Chrome svarar de inte heller på tryck eller dubbeltryck men på "lång-tryck" och då med alt. "öppna i ny flik eller kopiera", men det hjälper ju inte eftersom Safari är förvald och det inte går att ändra.

Är det ngt nytt jag inte snappat upp eller helt enkelt ett fel som Apple förväntas fixa SNART?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 19:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man använder fel begrepp så är det lätt att det blir missförstånd. Som "gammal räv" här så har man sett så många trådar där det långt ner i tråden visar sig att frågan handlar om något helt annat för att man har använt helt fel begrepp i sin frågeställning. Och då kan det bli ett onödigt slöseri med tid, både för frågeställaren och för dem som försöker hjälpa till.

Men om detta tolkades som hån och otrevligt – så får jag väl be om ursäkt.

Man får vara bra gammal för att inte fatta att det är hemskärmen som menas när man skriver skrivbord rörande en iPad. Men som du ser har många andra varit förstående, vänliga och mycket hjälpsamma så du behövs inte.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 19:46
Ursprungligen av IngoX:

Du har inte råkat stänga av möjligheten att radera appar via Inställningar > Allmänt > Begränsningar > Radera appar?

Tack för ditt svar! Nej, det visste jag inte ens att man kunde. Nu kan jag inte kolla det eftersom jag inte har aktuellt lösenord och återställning inte fungerar.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 19:44
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hear hear. Går liksom inte att missförstå.

Fungerar det inte att radera genvägarna så bör du göra:

1. Göra en hard reset.
2. Fungerar det fortfarande inte, återställ, vilket jag förstår du har problem med. Du kan antingen göra en backup direkt via enheten eller iTunes. I iTunes kan du gärna testa att ta backup till din dator eller iTunes. Testa båda. Fungerar ingen av dem så vill vi ha ev. felmeddelande. Testa annan dator annars.

Tack för ditt svar! Fungerar ityvärr nte att återställa vi iTunes heller, processen abryts efter 15 minuter, gång på gång. Som jag skrev ovan får jag åka till Forum i Göteborg i morgon och be om hjälp.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 19:42
Ursprungligen av panther:

Helt klart ngt skumt med ditt system om inte ens den röda radera texten dyker upp under lagring där. Så skulle inte tro att dölja appar/genvägar löser ditt problem, möjligen för stunden. Det dyker kanske upp mer problem snart?
Hoppas att du hittar en lösning på dina installerationsproblem, för i din situation skulle jag nog vilja göra en ominstallation.
Vad som sker där låter oroväckande. Google är din vän.?

Du hade rätt, de dök upp igen. Gjorde en återställning och när jag touch-id var färdig såg jag hur lösenordsfältet fylldes av punkter och hann fundera på vad de kom ifrån, jag hade inte fått välja något nytt lösenord. Sedan startade iPaden om och ville ha lösenordet........som jag ju inte har en aning om. Det gamla fungerade inte. Återställning via iTunes fungerar inte, processen avbryts efter 15 minuter, om och om igen. Nu ger jag upp.
Jag får sätta mig i bilen och köra 8 mil till Göteborg i morgon och be om hjälp på Forum i Nordstan. Tack för ditt engagemang!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 16:16
Ursprungligen av panther:

Har hänt att appar inte kan raderas på hemskärmen här också, men då gör du så här:

Inställningar > Alllmänt > Lagring och iCloud användning > Hantera Lagring > Där går du in på app som ska raderas och trycker på röda texten Radera App

Testa med omstart om det inte funkar att radera genvägar (eller appar) om raderings krysset blivit irresponsive. Har funkat för mig i alla fall.

Tack för ditt tips! men någon röd text Radera App dök då inte upp när jag jag följde dina steg här ovan. iOS 9.2
Kanske det hänger ihop med grundproblemet? Att radera-funktionen ballat ur?
Dessutom finns ju inte genvägarna med där. Jag har gjort omstart, det skrev jag nog redan i min fråga, men tack ändå för din omtanke!
Hittade en lösning här http://www.appy-geek.com/Web/ArticleWeb.aspx?...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 16:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men inte på "skrivbordet".

Men skall jag bli så hånad för att jag i hastigheten och frustrationen inte kom ihåg att skrivbordet heter hemskärmen på iPaden?
Eller driver ni med mig på riktigt? I så fall är det ju inte särskilt trevligt att vända sig hit för att få hjälp.
Det är inte ens lite kul eftersom jag inte fick någon hjälp, bara kritik för felord trots att alla (de flesta?) nog begrep vad jag menade.
Fy skäms!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 15:01
Ursprungligen av munvig:

Det är ju mitt andra problem att jag alltså inte kommer åt den backup/säkerhetskopian som gjordes i iCloud kl. 22:09 i går kväll. Jag har testat både via iPaden och iTunes i Macen. Jag kan inte välja den i "välj säkerhetskopia" trots att den visas både i iCloud-inställningarna iPaden och i sammanfattningen på iTunes.
Valbara är halvårsgamla samt den senaste men den är ju gjord efter att problemet uppstod idag.

Hittade detta tips och knepet fungerar även på nedladdade appar och genvägar
http://www.appy-geek.com/Web/ArticleWeb.aspx?...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 14:38
Ursprungligen av CekariYH:

Finns på iPhone och iPad

Tyvärr finns inte alternativet "ta bort" eller "radera" där.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 13:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat att ta backup mot iCloud? Testa annars igen, alternativt på en annan dator.

Det är ju mitt andra problem att jag alltså inte kommer åt den backup/säkerhetskopian som gjordes i iCloud kl. 22:09 i går kväll. Jag har testat både via iPaden och iTunes i Macen. Jag kan inte välja den i "välj säkerhetskopia" trots att den visas både i iCloud-inställningarna iPaden och i sammanfattningen på iTunes.
Valbara är halvårsgamla samt den senaste men den är ju gjord efter att problemet uppstod idag.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 12:54

Hemskärm heter det visst.
Ja, genvägar till webbsidor.
På hemskärmen.
På en iPad.
Genvägar som inte heller går att radera, så det är inte bara nedladdade appar.
Det kommer inte upp några kryss på de vibrerande ikonerna

Senast redigerat 2016-01-03 13:10
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 11:28
Ursprungligen av munvig:

Jag pratar om alla appar och genvägar jag själv lagt på skrivborden.
Har nu fått problem med återställningen där iTunes (senaste versionen) envisas med att hämta iOS 9.2 trots att iPaden inte behöver uppdateras, jag får dubbla budskap och allt stannar av.

Dessutom kommer jag inte åt den säkerhetskopian iCloud gjorde i går kväll, den kommer inte upp när jag skall välja vilken kopia jag vill återställa.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 11:26

Jag pratar om alla appar och genvägar jag själv lagt på skrivborden.
Har nu fått problem med återställningen där iTunes (senaste versionen) envisas med att hämta iOS 9.2 trots att iPaden inte behöver uppdateras, jag får dubbla budskap och allt stannar av.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 11:05

Håller nere symbolerna tills alla börjar vibrera, men det kommer inte upp några kryss.
Har jag missat någon nyhet ang. hur man raderar?
Har startat om enheten som är en iPad Mini 3 och den är uppdaterad till iOS 9.2

Försöker göra en återställning via iTunes men den verkar ha fastnat på "hämtar en programuppdatering" där den har stått i två timmar nu trots att iPaden redan har senaste uppdateringen. Det går inte att se någonstans att iTunes hämtar eller hur långt det kommit med hämtningen.
Vad är det jag inte fattar?