Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Schwerre

Schwerre

Medlem
  • Plats Örebro
  • Registrerad 2009-10-11
  • Senast aktiv 2014-02-16
  • Antal inlägg 71

Foruminlägg

De senaste inläggen Schwerre har skrivit i forumet.

Ursprungligen av zappee:

Spelar ingen roll om det är brist eller inte, är det första gången du lämnar in den så kommer du inte få en ny direkt.

Telefonen är flong ny, konsumentverkets rekommendation motsäger vad du säger.
Bristen av telefoner är dock något igen kan göra nått åt men inte tänker jag betala abonnemang för en telefon jag aldrig använt och dessutom behöva bekosta ytterligare en telefon under tiden

Telefonen har inte gått sönder den var sönder när jag fick den.

Att det är brist på telefonen är ingen nyhet, men vad har jag för nytta av en lånetelefon när telefonen har microsim som bara funkar i iPhone?

Leveranser är snabbare via återförsäljare än via operatörer, vad krävs för att häva köpet?

4v utan telefon funkar inte

I så fall är det enklast att häva köpet och beställa en ny...
fortsätter man en bit ner råder inget tvivel om att men uppfyller dessa krav,
4 veckor utan telefon är inte ett alternativ.

Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Jo men det står "Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren". Det kan knappast anses som oskälig kostnad då telefonen är helt ny och då finns det alltså inte val för säljaren. Vad som är oskäligt är att man inte har telefon under 4v (förutsatt att problemet över huvud taget avhjälps under denna tid).

En utbytestelefon är således en självklarhet, men inte på Media Markt...

Den är köpt för privat bruk.

Jag hittade detta på konsumentverket,
Fel på varan - Konsumentverket

Där är rekommendationen ett direkt utbyte till en fungerande telefon samt regler beträffande merkostnader, inkomstbortfall, resor mm.

Trots det vill Media Markt inte gå med på denna lösning, väntar fortfarande på samtal från butikschefen...

Där tror jag du har fel med hänvisning till konsumentköplagen...
Telefonen är för privat bruk primärt.

Men det viktigaste är att få igång telefonen så får man ta den diskussionen senare, det är hur som helt fullständigt orimligt att abonnemanget ska löpa och telefonen inte kan användas. Som sagt en utbytestelfon har jag ingen som helst nytta av såvida det inte är en iPhone då Microsimmet är en begränsning.

Var inne och pratade med Media Markt nyss och dom vill att jag skulle lämna in telefonen på service (detta innan ett enda samtal lämnat telefonen). Helt sjukt usel support! Därefter skulle jag sedan vänta i 3-4 veckor med en lånetelefon (ej iPhone, dvs utan Micro sim så den är helt oduglig).

Jag lämnade inte ifrån mig telefonen utan sa att en chef skulle höra av sig.

Nu har det gått 4 dagar utan telefon, vilket har medfört stora ekonomiska förluster då telefonen även använts till bla. aktiehandel. Vad har jag för rättigheter till kompensation då varken Tele2 eller Media Markt lyckats leverera sin del av avtalet?

Får det verkligen gå till så här?! Enklaste lösningen för mig är att häva avtalet, dom får tillbaka den trasiga telefonen samt kompenserar inkomsbortfall och betalar stilleståndsersättning. Detta var dom inte villiga att göra, men kan dom neka det?

Ursprungligen av Cokey:

Sitter på storkundssupporten hos en annan operatör, men visst gissar jag.. Dock en kvalificerad gissning..

Menade att det var jag som bara gissade, uppskattar tipsen
får ta en sväng till affären i morgon och testa, tiden räckte inte till idag...

Ursprungligen av Cokey:

Prövat ditt simkort i en annan mobil? Låter som att problemet ligger hos Tele2 inte hos Apple!?

Är inte helt säker på det, telefonen hittar inga nät + att dom redan skickat ut ett nytt sim som inte heller funkar. Men som sagt bara gissningar?!
Har inte testat simmet i nån annan mobil, alla andra i lådan har gamla simkorten.

Ursprungligen av 20hz:

Vart har du köpt iPhonen? Jag skulle gå in i butik och få den utbytt.

Den är köpt på Mediamarkt, kruxet är ju att det är väntetid på dom...
Känns inte som nån jättehit att vänta ytterligare på telefonen eller att lämna inden för service när man inte ens ringt ett samtal. Men funkar den inte är det väll inte mycket att göra.

Vore intressant att höra om nån annan upplevt samma sak med att man inte får upp några operatörer i inställningarna.

Har även kört en restore, på/av flygplansläge samt ett gäng omstarter men inget verkar få den att hitta nät.

Hej,

Har problem med att få igång telefonen...
Gjorde en registrering i itunes för 3dagar sen, men fortfarande står det "ingen service".

Mail med rubriken "kom igång med iphone 4" är utskickat till angiven mail för registreringen så jag antar att allt är OK där?!

Har haft en 2g tidigare och den har Tele2 haft vänligheten att släcka ner så nu har man varit utan lur lite för länge för att vara helt nöjd.

Båda telefonerna står det ingen service på men den gamla 2gn kommer det upp 3 operatörer under inställningar/operatörer men 4an är det nada på.

Tele 2 har även skickat ut ett nytt sim men jag är inte riktigt med på hur det ska hjälpa när telefonen inte hittar några nät?!

Uppdatering operatörsinställningar är installerad
Gjorde även en manuell registering av telefonen på Apples produktregisteringsida föra att verkligen vara 100 på att felet inte ligger där
Meddelande, Avvaktar aktivering detta kan ta ett tag har kommit upp i displayen
Meddelande, Registrering - fel uppstod när din telefon skulle registrera, var vänlig försök igen senare. Felorsak: Begäran nådde en maxtidsgräns lika så...

Några idéer på vad som kan vara fel?!

Helt klart är att något är riktigt fel... Om man skulle lämna in datorn för reparation, är detta något man skulle kunna bli nekad att få åtgärdat på garanti (datorn är äldre än ett år, men långt kvar till 2år). Kan Apple hävda att detta inte är ett fabrikationsfel och klara sig med det?

Går det att köra igång datorn utan skalet eller kommer det larma för nått, tex webbkamera? Tänkte försöka mäta upp om tempen verkligen stämmer...

Skulle det kunna vara den här som gått åt skogen?
Imac 24" Core 2 Duo CPU Heatsink with sensor 730-0443-A - eBay (item 150382153018 end time Feb-17-10 13:32:09 PST)
Är det nån som vet var man kan få tag på värden för givarna och om man kan mäta upp dom för att se om dom är ok?